De zelfservice van Nationale Notaris: eenvoudig en voordelig!

Nationale Notaris is een landelijk netwerk van hooggekwalificeerde notariskantoren met meer dan 50 notarissen in heel Nederland. Wij zijn een laagdrempelige organisatie die het verkrijgen van notariële producten en aanverwante diensten zo makkelijk mogelijk wil maken.

Ben jij op zoek naar een standaard samenlevingsovereenkomst of testament? Dan kun je dit nu heel makkelijk en voordelig zelf online regelen. Wij hebben de meest voorkomende standaard samenlevingsovereenkomst en testamenten voor je online gezet en in de toelichting kun je lezen wat daarin voor jou geregeld wordt. Om te kijken of dit ook voor jou geldt, hebben wij een aantal vragen toegevoegd die je moet beantwoorden. Als je aan alle voorwaarden voldoet, vraag je het desbetreffende product aan en reken je af. Wij nemen vervolgens contact met je op om een afspraak te maken bij een Nationale Notaris. Daar hoef je vervolgens alleen nog maar de akte te tekenen en het is geregeld.

Welke akten zijn op dit moment mogelijk?

  • Echtscheidingstestament
  • Gehuwdentestament zonder kinderen
  • Samenlevingsovereenkomst
  • Single Testament
  • Testament samenwoner zonder kinderen

Standaardakte niet mogelijk?

Mocht blijken dat het niet mogelijk is om je samenlevingsovereenkomst of testament online te maken, dan helpen wij je graag verder.

Meer weten?

Ga naar onze speciale pagina en regel jouw samenlevingsovereenkomst of testament direct online.

Woning gekocht? Handige tips en super verhuisdeals

Je hebt een nieuwe woning gekocht of bent van plan een nieuwe woning te kopen! Dan ben je bij Nationale Notaris aan het juiste adres om de overdracht van je woning te regelen, zodat je de komende jaren met nog veel meer plezier kunt wonen! Maar voordat je daadwerkelijk eigenaar bent van de woning, moet er nog veel geregeld worden.

Over de werkzaamheden die wij voor je moeten verrichten hoef je je gelukkig niet druk te maken; dat werk is bij ons in goede handen. Het is voor jou veel belangrijker dat je op een ontspannen manier van een van de belangrijkste momenten in je leven kunt genieten. Een goede voorbereiding is daarbij het halve werk en daar helpen wij je graag bij. Op basis van onze ervaring en contacten delen wij graag een aantal tips, nuttige contacten en aanbiedingen die je geld kunnen besparen. Heb jij tips waarvan jij denkt dat je een ander daarmee kunt helpen? Laat het ons weten, wij voegen ze graag toe!

Nieuwe woning? Tips en nuttige contacten

  1. Laat je adviseren over de financiële mogelijkheden door je eigen adviseur of een van de met ons samenwerkende partijen;
  2. Doe onderzoek naar de buurt waar je zou willen gaan wonen, onderzoek ook alternatieven en vergelijk deze met elkaar. Het zou niet voor het eerst zijn dat je tot een ander (beter) inzicht komt;
  3. Moet je vanuit de nieuwe woonplaats pendelen naar je werk, kijk goed naar de te verwachten verkeersdrukte, openbaar vervoer verbindingen maar ook naar de plannen die men verwacht te realiseren op dit gebied en op welke termijn;
  4. Heb je je voorkeur bepaald, toets dan de gevonden woningen nog even aan het advies van je financieel adviseur en schakel vervolgens iemand in die je begeleidt bij de aankoop, zoals een makelaar of koopcoach;
  5. Twijfel jij of je aankoopbegeleider over de bouwkundige staat van de woning of wil je het zeker weten, laat dan een bouwkundig advies uitvoeren. Je voorkomt ongewenste verrassingen en het rapport kun je vaak genoeg gebruiken in de onderhandeling, zeker als er onbekende gebreken zijn;
  6. Meestal maakt de verkopende makelaar de koopovereenkomst, dus zorg ervoor dat altijd hetgeen je hebt afgesproken en het financieringsvoorbehoud hierin zijn opgenomen. Wil je helemaal zeker zijn dat het goed zit? Bij Nationale Notaris is het kosteloos controleren van de koopovereenkomst onderdeel van onze dienstverlening;
  7. Ben je akkoord, zorg dan dat voor de overdracht van je woning onze naam in de koopovereenkomst wordt opgenomen als “Nationale Notaris <plaatsnaam>”;
  8. Neem contact op met je financieel adviseur voor het regelen van de financiering. Zodra de financiering rond is stuurt je adviseur je de financieringsovereenkomst ter ondertekening en zorgt hij er samen met jou voor dat aan alle voorwaarden wordt voldaan. Je adviseur stuurt vervolgens alle informatie die nodig is voor de overdracht naar ons toe, zodat ook wij snel voor je aan het werk kunnen;
  9. Bij Nationale Notaris sluiten wij je aan op je persoonlijke “Nationale Notaris Dossier” zodat je op ieder moment van de dag kunt inloggen. Nationale Notaris Dossier is zeer veilig en je kunt er belangrijke documenten (bijvoorbeeld je legitimatiebewijs) in opslaan zodat je die altijd bij de hand hebt. Gemiddeld 5 dagen voor de overdracht verzoeken wij je alle akten te controleren. Je ontvangt van ons ook de Nota van Afrekening, met daarop een overzicht van alle te betalen en te ontvangen bedragen, zodat je kunt zien of je nog geld overhoudt of voor de overdracht geld naar de notaris moet overmaken;
  10. Op de dag van de overdracht controleert de notaris alles nog een keer uitgebreid en bespreekt de overdracht met je. Na het ondertekenen van alle akten zorgt de notaris voor het inschrijven van de overdracht bij het Kadaster en ben je eigenaar van de nieuwe woning.

Checklist Verhuizen

  1. Kijk of je in aanmerking komt voor een verhuiskostenvergoeding van je werkgever;
  2. Verhuisdagen plannen;
  3. Eventuele huurwoning tijdig opzeggen;
  4. Transport reserveren bij zelf verhuizen;
  5. Verhuisdozen / dekens regelen;
  6. (Tijdelijke) opslagruimte reserveren;
  7. Offertes verhuisbedrijf aanvragen;
  8. Verzekeringsadviseur informeren of zelf regelen;
  9. Uit- en inschrijven gemeente, gemeentegids opvragen;
  10. Aan- en afmelden kinderopvang, scholen;
  11. Afval app nieuwe woonplaats downloaden;
  12. Vaste telefoonlijn, TV, internet opzeggen, klik hier om het gelijk te regelen;
  13. Verhuisservice PostNL, Sandd;
  14. Adreswijziging doorgeven aan familie, vrienden, bank, (ziektekosten)verzekering, werkgever, kranten, tijdschriften, (sport)verenigingen, creditcardmaatschappij, fitness, alarm;
  15. Kennismaken met nieuwe buren;
  16. Maten opnemen nieuwe woning;
  17. Checken wanneer laatste servicebeurt verwarmingsketel, boiler en schoonmaak schoorsteen nieuwe woning heeft plaatsgevonden;
  18. Vergunningplicht controleren bij verbouwing;
  19. Nieuwe buren / Vereniging van eigenaren vooraf informeren bij een geplande verbouwing;
  20. Offertes opvragen voor uitvoering verbouwing;
  21. Gas, water en licht nieuwe en oude woning regelen, klik hier om het gelijk te regelen;
  22. Meterstanden opnemen;
  23. Telefoon, tv, internet, alarm installeren, klik hier om het gelijk te regelen;
  24. Sloten nieuwe woning vervangen;
  25. Nieuwe elektronische apparatuur aanschaffen, klik hier om het gelijk te regelen;

Wilsverklaring opstellen? Bespreek dit met je arts

Zoals we al eerder schreven, kiezen steeds meer mensen voor een levenstestament. Hierin kun je je wensen vastleggen over materiële zaken, maar ook of je bepaalde medische behandelingen juist wel of juist niet wilt. Denk hierbij aan reanimatie of wensen rond euthanasie. Het vastleggen van je wensen in een wilsverklaring is één ding. Voor een goede uitvoering van je wilsverklaring is het ook belangrijk dat je je wensen van tevoren bespreekt met je arts.

Een wilsverklaring is een document waarin je aangeeft wat je wensen zijn over medische behandelingen of je levenseinde. Kun je op een bepaald moment zelf geen beslissingen (meer) nemen hierover, dan weten anderen hoe ze conform jouw wensen moeten handelen.

Keuzevrijheid behouden

Als notaris kunnen wij de wilsverklaring voor je vastleggen in een levenstestament. Dat hoeft overigens niet per se. Je kunt er ook voor kiezen om de wilsverklaring buiten je levenstestament te houden. In dat geval heb je de mogelijkheid om de wilsverklaring gedurende de tijd aan te passen zonder tussenkomst van een notaris. In het levenstestament nemen we dan op dát je een wilsverklaring hebt en waar die zich bevindt.

Laat anderen weten wat je wilt

Je maakt een wilsverklaring in de veronderstelling dat er ook naar gehandeld wordt. Daarom is het belangrijk dat je deze zorgvuldig en duidelijk opstelt. We raden je dan ook aan om dit samen met je arts te doen. Zo voorkom je dat er twijfel ontstaat op het moment dat men de wilsverklaring moet gaan uitvoeren. Daarnaast is het belangrijk dat je je familie en arts laat weten wat je wensen zijn rond medische zorg en behandelingen. Je arts kan de wilsverklaring dan opnemen in het medisch dossier.

Wilsbekwaam voor de wilsverklaring

Om een wilsverklaring op te stellen, moet je wel wilsbekwaam zijn. Met andere woorden: je bent in staat om te overzien wat de gevolgen van een bepaalde handeling zijn. De wilsbekwaamheid is niet altijd klip en klaar, bijvoorbeeld bij mensen met dementie. In zo’n geval kunnen wij als notaris de wilsbekwaamheid laten toetsen bij een onafhankelijk en indicerend arts. Dat is niet de eigen arts. Die mag namelijk niet verklaren over zijn eigen patiënten vanwege het risico op bevooroordeling of mogelijk belangenconflict.

Denk je erover een levenstestament of wilsverklaring op te stellen? Neem contact met ons op.

 

Hogere hypotheek dankzij verwachte loonstijging

De regels voor hypotheken blijven in 2019 min of meer dezelfde als in 2018, zo maakte het ministerie van Binnenlandse Zaken onlangs bekend. Toch zullen veel huizenkopers een hogere maximale hypotheek kunnen krijgen. Dat heeft te maken met de verwachte loonstijging van 2,9%.

Inkomen

Hoeveel je kunt lenen voor de aankoop van een woning, is afhankelijk van meerdere factoren. Eén daarvan is je inkomen. Dus als je inkomen toeneemt als gevolg van de verwachte loonstijging, kun je ook een hogere hypotheek krijgen. Hoe hoger jouw inkomen is, hoe meer je profiteert van deze verruiming: de loonstijging is in euro’s voor hogere inkomens immers groter dan voor lagere inkomens.

Weinig veranderingen

De leennormen blijven verder vrijwel hetzelfde. Ook in 2019 bedraagt de maximale hypotheek 100% van de waarde van je woning. Net als in 2018 kun je meer lenen voor zeer energiezuinige woningen of als je energiezuinige maatregelen treft. Sluit je een hypotheek op basis van twee inkomens, dan telt het inkomen van de minst verdienende voor 70% mee. Ook dat blijft onveranderd.

Studieschuld blijft molensteen

Niet iedereen is even gelukkig met de leennormen voor 2019. Velen hadden gehoopt dat de minister de regels zou aanpassen voor hypotheekaanvragers met een studieschuld, waardoor zij gemakkelijker aan een hypotheek kunnen komen. Dat is niet het geval, omdat de minister vindt dat ‘overkreditering’ op de loer ligt. De studieschuld blijft dus nog even zwaar meewegen bij de aanvraag van een hypotheek en daarmee blijft er voor veel starters een drempel naar de woningmarkt.

Heb je een huis gekocht, of wil je meer weten? Neem contact met ons op!

Als notaris bij Nationale Notaris ben je nooit uitgeleerd…

Wist je dat een notaris* eigenlijk nooit uitgeleerd is? Gedurende de hele loopbaan laten de notarissen van Nationale Notaris zich bijscholen.

Altijd blijven leren

Wij vinden deze constante educatie heel erg belangrijk omdat wij op deze manier aan onze klanten kunnen garanderen dat onze vakinhoudelijke kennis op peil blijft. Daarnaast zorgen we er op deze manier ook voor dat al onze notarissen de juiste competenties en vaardigheden hebben.

De verplichting van notarissen om te blijven bijscholen noemen wij ‘permanente educatie’. De verplichting tot permanente educatie gaat in zodra een notaris de driejarige beroepsopleiding heeft afgerond. In een tijdvak van twee jaar moeten notarissen 40 opleidingspunten (= 40 uur onderwijs) behalen.

Opleidingspunten

Bij onze kantoren krijgen notarissen zogenaamde opleidingspunten door deel te nemen aan cursussen, congressen en opleidingen. Maar ook het lidmaatschap van een commissie of bestuur telt mee voor de permanente educatieverplichting. Op deze manier kunnen onze notarissen vakkennis opdoen als ringvoorzitter, lid van een kamer voor het notariaat of bestuurslid van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB).

Registratie opleidingspunten

Natuurlijk worden de punten die onze notarissen halen bijgehouden. Dat doet de KNB voor ons. Als een notaris niet aan de PE-verplichting voldoet en geen vrijstelling heeft, meldt de KNB dit aan het Bureau Financieel Toezicht (BFT). Zo zijn onze klanten zich ervan verzekerd dat zij een deskundige notaris tegenover zich hebben die van alle laatste ontwikkelingen in ons vakgebied op de hoogte is.

Opleidingen en cursussen

De meeste opleidingen en cursussen worden door externe opleidingsinstituten georganiseerd. Deze organisaties vragen aan de KNB goedkeuring. Pas dan tellen de punten die onze notarissen ermee behalen mee voor de PE-verplichting. De KNB organiseert ook zelf cursussen en opleidingen.

*Hieronder valt ook een toegevoegd notaris of kandidaat-notaris.

Let op: kinder- en partneralimentatie stijgt volgend jaar met 2%

Onlangs maakte de minister van Justitie bekend dat het indexcijfer voor 2019 voor kinder- en partneralimentatie 2% bedraagt. Dat betekent dat je alimentatie volgend jaar met 2% stijgt. Het is wel belangrijk dat je je ex-partner tijdig informeert over de verandering.

Wat bepaalt de stijging van de alimentatie?

De bedragen voor kinder- en partneralimentatie worden ieder jaar aangepast. Dit is de zogeheten indexatie. Om te bepalen met welk percentage de alimentatie wordt geïndexeerd, kijkt de minister naar de loonontwikkeling in het bedrijfsleven en bij de overheid. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelt dit loonindexcijfer vast op basis van de landelijke salarisontwikkelingen. De minister laat op deze manier de alimentatie gelijke tred houden met de gemiddelde loonstijging. Dit betreft overigens de wettelijke indexering. Het kan zijn dat jij met je partner andere afspraken hebt gemaakt over indexatie van de alimentatie. Indexatie is niet aan de orde als je dat in het convenant hebt uitgesloten.

Let op: de verhoging gaat niet vanzelf

Volgens de wettelijke indexering heb je volgend jaar dus recht op 2% meer alimentatie. Nu je dit weet, is het zaak om je ex-partner te informeren dat je met ingang van 1 januari 2019 een hoger bedrag aan alimentatie verwacht. Controleer ook goed of je in januari daadwerkelijk het aangepaste bedrag ontvangt. Is dat niet het geval, herinner je ex-partner dan schriftelijk aan zijn of haar verplichting.

Partneralimentatie gaat veranderen

Er is een wetsvoorstel in de maak om de partneralimentatie simpeler te berekenen en in duur te verkorten (van twaalf naar vijf jaar). Ook wordt de grondslag voor de betaling van partneralimentatie veranderd. De voorgestelde nieuwe grondslag voor de partneralimentatie is compensatie voor het gedurende het huwelijk ontstane verlies aan verdiencapaciteit als gevolg van de tijdens het huwelijk gemaakte keuzes. De Tweede Kamer en Eerste Kamer moeten het wetsvoorstel nog goedkeuren.

Splitsen van je onderneming: hoe werkt het?

Als je onderneming groeit, kun je overwegen om je bedrijf te splitsen. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Maar hoe werkt splitsen eigenlijk? Een splitsing klinkt eenvoudig, maar er komt heel wat bij kijken op zowel financieel, fiscaal als juridisch gebied. We zetten de belangrijkste zaken op een rij.

Waarom splitsen?

Als je bedrijf jarenlang groeit, kan je onderneming moeilijker bestuurbaar worden. Dat kan zijn vanwege de omvang, maar ook omdat er verschillende activiteiten zijn. Splitsing kan het managen van de verschillende onderdelen dan makkelijker maken. Veel ondernemers willen hun bedrijf splitsen om zo de risico’s te spreiden. Is één van de bv’s verlieslatend of gaat deze zelfs failliet, dan is de kans groter dat de andere bv’s in de holding gewoon kunnen blijven draaien. Splitsing kan ook een goede optie zijn voor wie zijn bedrijf wil overdragen op de kinderen en elk kind een deel ervan wil geven. Soms is splitsen een noodzaak, bijvoorbeeld bij ruzie tussen de aandeelhouders.

Wanneer kan splitsen wel en wanneer niet?

Splitsen mag alleen als je daar een bedrijfseconomische reden voor hebt. Denk daarbij aan een herstructurering, verzelfstandiging van activiteiten of een overdracht. De inspecteur van de belastingdienst kijkt daar kritisch naar, want een splitsing mag niet ingezet worden om van (fiscale) schulden af te komen. Voor een splitsing is altijd een notariële akte nodig.

Soorten splitsing

Het splitsen van je bedrijf kan op verschillende manieren. Je bedrijf houdt op te bestaan en hieruit ontstaan twee of meer nieuwe bedrijven. Ook kun je je oude bedrijf laten voortbestaan en het hele vermogen over laten gaan naar twee of meer nieuwe rechtspersonen. De gevolgen van een splitsing zijn groot. Daarnaast kunnen de gevolgen zowel financieel, fiscaal als juridisch zeer verschillend zijn. We raden je dan ook aan om je hier goed over te laten informeren. Overigens kunnen alle rechtsvormen gesplitst worden. Dus naast de bv of de nv, kun je ook een stichting of een vereniging splitsen.

Wil je meer weten over het splitsen van je onderneming? Neem dan contact met ons op.

Aflossingsvrij maakt nog niet schuldenvrij

Volgens De Nederlandsche Bank (DNB) hebben ruim 1.000.000 huishoudens in Nederland een aflossingsvrije hypotheek, waarvan 200.000 huishoudens een risicogroep vormen. DNB verwacht dat zij in de problemen zouden kunnen komen omdat ze onvoldoende anticiperen op het aflossen van hun aflossingsvrije hypotheek. Daarom is DNB gestart met het initiatief aflossingsblij.nl.

De aflossingsvrije en beleggingshypotheken zijn samen goed voor maar liefst 55% van de Nederlandse hypotheekschuld. Aflossingsvrij klinkt alsof je niet hoeft af te lossen. Maar niets is minder waar: aan het einde van de looptijd moet je het geleende bedrag gewoon terugbetalen. Het geeft een gerust gevoel als je weet dat je dat bedrag straks ook hebt.

Jaren negentig

In de jaren negentig groeide de populariteit van de aflossingsvrije hypotheek: deze hypotheekvorm bood lage maandlasten én een maximale renteaftrek. Je betaalt immers alleen rente. Er komt echter een dag dat je je schuld moet gaan aflossen. Lukt dat niet, bijvoorbeeld omdat je te weinig spaargeld hebt opgebouwd of te weinig rendement uit je beleggingen hebt gehaald, dan moet je mogelijk je huis verkopen of een andere lening afsluiten. Van die nieuwe lening is de rente mogelijk niet meer (geheel) aftrekbaar. Dat betekent dat je maandlasten kunnen stijgen. Dat kan extra vervelend zijn als je op dat moment minder inkomen hebt, bijvoorbeeld omdat je met pensioen bent. Daarom is het goed om nu alvast na te denken over de aflossing.

Kiezen voor duidelijkheid

Steeds meer mensen kiezen ervoor om nu alvast af te lossen op hun hypotheek. Vaak mag je bij een aflossingsvrije hypotheek jaarlijks kosteloos een bepaald bedrag aflossen. Dit verlaagt ook direct je maandlasten. Want: hoe minder schuld je hebt, hoe minder rente je betaalt. Wil je er zeker van zijn dat je je hypotheek aan het einde van de looptijd af kunt lossen? Dan kun je er voor kiezen om je hypotheek te veranderen naar een hypotheekvorm waarbij je structureel aflost. Bij een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek blijf je profiteren van de renteaftrek. Die duidelijkheid vinden veel mensen prettig. Het oversluiten van een hypotheek brengt wel kosten met zich mee. Die kunnen bestaan uit onder andere advies- en bemiddelingskosten, taxatiekosten, hypotheekaktekosten en een boeterente.

Fijn blijven wonen

Daarom is het handig om voor jezelf een aantal zaken op een rij te zetten. Bekijk of je voldoende geld hebt om je aflossingsvrije hypotheek straks af te kunnen lossen. Levert sparen of beleggen voldoende op? Verwacht je een erfenis? Kun je eerder gaan aflossen? Is dat mogelijk niet het geval, dan is het goed om te bekijken of het oversluiten van je hypotheek interessant voor je is. Gelukkig zijn er veel adviseurs die je hierbij kunnen helpen. Door jezelf nu goed te informeren, kun je ervoor zorgen dat je ook straks op een fijne manier kunt (blijven) wonen zoals jij dat wilt!

Maak een stappenplan voor de afhandeling van de erfenis

Het kan je zomaar overkomen. Iemand uit je omgeving overlijdt plotseling. Je moet dan in korte tijd heel veel regelen. Een handige tip: maak een stappenplan zodat je weet waar je allemaal aan moet denken.

  1. Wie zijn de erfgenamen en is er een testament?

De erfgenamen zijn verantwoordelijk voor de afwikkeling van de erfenis. Het is belangrijk om te weten wie de erfgenamen zijn. De erfgenamen zijn genoemd in het testament van de overledene. Als er geen testament is opgemaakt, dan wijst de wet de erfgenamen aan. Alle testamenten staan geregistreerd bij het Centraal Testamentenregister in Den Haag. Hier kun je schriftelijk informeren bij welke notaris het testament is gemaakt. Je moet dan wel de overlijdensakte meesturen. Bij de notaris die het testament heeft opgemaakt, kan een kopie van het testament opgevraagd worden. De afwikkeling van de erfenis moet volgens het testament worden uitgevoerd.

  1. Erfenis aanvaarden?

Als erfgenaam moet je beslissen of je de erfenis wilt aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen. Dit is een belangrijke stap bij de afwikkeling van een erfenis. In een eerder artikel hebben we diverse mogelijkheden uitgelicht.

  1. De volmacht/executeur

Als erfgenamen ben je samen verantwoordelijk voor de afwikkeling van de erfenis. Het is gebruikelijk om één erfgenaam aan te wijzen die een volmacht krijgt om de erfenis af te wikkelen. Dit kan ook een buitenstaander zijn of een notaris. Ook kan het zijn dat er in het testament een executeur aangewezen is die een deel van de afwikkeling van de erfenis regelt.

  1. De verklaring van erfrecht

Zodra iemand overlijdt blokkeert de bank zijn of haar rekening. Je kunt dan geen geld meer van de bankrekening halen of geld overmaken. Zo’n blokkering kan opgeheven worden door een verklaring van erfrecht. Dit geldt niet voor een en/of rekening. Een verklaring van erfrecht is ook vaak nodig voor uitkeringsinstanties en (levens)verzekeringsinstanties. Zij keren pas geld uit als er een verklaring van erfrecht is aangeleverd.

  1. De woning

In het geval van een huurwoning moet deze worden opgezegd. Ook moet het huis in de oorspronkelijke staat aan de verhuurder teruggegeven worden. In het geval van een koopwoning zijn er twee mogelijkheden. 1: Een van de erfgenamen gaat er wonen en moet de andere erfgenamen uitkopen. 2: Het huis moet te koop worden gezet.

  1. De inboedel

Wat gebeurt er met de inboedel van de woning? Wordt dit onderling verdeeld of verkocht? Om een hoop problemen te voorkomen, is het belangrijk om vooraf goede afspraken te maken met alle erfgenamen.

  1. De belastingen

Na het overlijden stuurt de belastingdienst een aangifteformulier voor de inkomstenbelasting (F-biljet) naar de erfgenamen. Over het lopende jaar moet tot het moment van overlijden over het inkomen van de overledene met de belastingdienst worden afgerekend. De betaalde inkomstenbelasting mag je in mindering brengen bij de aangifte voor de belasting. Over het bedrag dat de erfgenamen krijgen moet erfbelasting worden betaald. Een aangifteformulier wordt door de belastingdienst ongeveer vier maanden na het overlijden aan de erfgenamen verstrekt en moet binnen acht maanden na het overlijden worden ingevuld en ingediend. Je kunt hier wel uitstel voor aanvragen.

  1. Abonnementen en andere automatische afschrijvingen

Zijn alle abonnementen in kaart gebracht? Regelmatig zijn de abonnementskosten al vooruit betaald. Deze kosten kun je terugvorderen. Ook andere kosten moet je in kaart brengen en terugvorderen.

  1. Verdelingsovericht

Als alle stappen zijn doorlopen kan er nog een bepaald tegoed op de bankrekening van de overledene staan. De erfgenaam met de volmacht maakt een verdelingsoverzicht waarin staat hoeveel iedere erfgenaam krijgt. Houd rekening met verkrijgingen (bijvoorbeeld de waarde van de verkregen inboedelgoederen) die de erfgenamen al hebben ontvangen. Als het verdelingsoverzicht akkoord wordt bevonden door alle erfgenamen, kunnen de erfdelen worden uitbetaald en kan de bankrekening van de overledene opgeheven worden.

Hulp nodig?

Wij bieden je graag hulp bij het afwikkelen van de erfenis. Onze nalatenschapsspecialisten kunnen je er alles over vertellen. Neem contact met ons op voor een afspraak!

Bron: https://www.erfwijzer.nl/

175 jaar notariële beroepsorganisatie: een koninklijk feest!

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) bestaat dit jaar 175 jaar. Dat is op 5 oktober met vele collega’s gevierd met een congres in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Deze feestelijke bijeenkomst stond in het teken van terugblikken én vooruitkijken. En dat alles in de aanwezigheid van koning Willem-Alexander.

Koninklijke aanwezigheid en duidelijke taal

Ter gelegenheid van het 175-jarig bestaan heeft de KNB een prachtig jubileumboek gemaakt over de ontwikkeling van het notariaat, getiteld ‘Notaris, met recht het mooiste beroep’. Voorzitter Nick van Buitenen overhandigde tijdens het congres het eerste exemplaar aan koning Willem-Alexander. Het boek bevat een speciale column van de hand van schrijfster Aaf Brandt Corstius over het notariële taalgebruik, die ze zelf voordroeg. “De meeste notarissen spreken op zich best duidelijke taal tijdens het gesprek met de klant en maken daarnaast bijsluiters die wel leesbaar zijn. Maar is de notaris niet aan zijn stand verplicht ook de notariële akte zelf in duidelijke woorden te schrijven?”

Volop in beweging!

De koning sprak daarna met enkele notarissen over digitalisering in ons vak. Het congres was ook een uitgelezen moment om naar de toekomst te kijken, met bijzondere aandacht voor nieuwe technologie, kunstmatige intelligentie en modern taalgebruik tijdens het plenaire programma van de bijeenkomst. Hier gaven Herman Pleij, emeritus hoogleraar in de Historische Nederlandse Letterkunde, en Christian Kromme, trendwatcher op het gebied van exponentiële technologie hun visie op de toekomst van ons beroep. Eén ding is zeker: het notariaat blijft zich volop ontwikkelen!