Zo bespaar je op de erfbelasting

Het blijft wat zuur voelen, dat jouw erfgenamen straks belasting moeten betalen over het geld uit jouw nalatenschap (waar je zelf vaak ook al belasting over betaald hebt). Gelukkig kent ons belastingstelsel ook vrijstellingen. Door daar slim mee om te gaan, kun je aanzienlijk besparen op de te betalen erfbelasting. Een kwestie van handig puzzelen!

Het systeem werkt zo

In Nederland betaal je erfbelasting als de waarde van je erfenis hoger is dan je vrijstelling. Partners hebben een hoge vrijstelling van € 650.913. Kinderen, pleegkinderen, stiefkinderen en kleinkinderen mogen € 20.616 belastingvrij erven en achterkleinkinderen € 2.173. Erven zij een hoger bedrag dan hun vrijstelling, dan gaan ze erfbelasting betalen.

‘Kleinkind-legaat’

Stel dat je twee kinderen hebt en die hebben ieder ook twee kinderen. Je hebt € 100.000 om na te laten. Als je dat geld over je twee kinderen verdeelt, krijgen zij ieder € 50.000. Van dit bedrag is € 20.616 belastingvrij. Over het resterende deel betalen zij ieder 10% erfbelasting, dus € 2.938. Dat betekent dat er een kleine € 6.000 naar de fiscus gaat. Tenzij je je kleinkinderen ook een bedrag toebedeelt via een zogeheten ‘kleinkind-legaat’. Daar zit de besparing!

Iedereen belastingvrij

In plaats van dat je kinderen ieder € 50.000 erven, geef je ze allebei een bedrag ter grootte van hun vrijstelling: € 20.616. Van jouw nalatenschap blijft dan nog € 58.768 over. Die verdeel je over je vier kleinkinderen via een kleinkind-legaat. Zij ontvangen daarmee ieder € 14.692. Op deze manier blijft iedereen binnen de fiscale vrijstelling en blijft al jouw geld binnen je familie. Heb je meer (klein-)kinderen, of zelfs achterkleinkinderen, dan kun je naar hartenlust puzzelen tot je de meest optimale situatie bereikt en jouw familie zo min mogelijk belasting betaalt.

Bezint eer ge begint

Belasting besparen is natuurlijk altijd fijn. Toch raden we je aan om goed na te denken over deze constructie met een kleinkind-legaat. Want wat als een van je kinderen zelf geen kinderen heeft? Ga je dan toch schuiven met bedragen? Zorgt dat voor scheve verhoudingen – en mogelijk scheve gezichten? Of stel dat een van je kinderen een extra bijdrage goed kan gebruiken. Dan is geld ‘doorschuiven’ naar de kleinkinderen misschien niet de beste optie. Neem dit soort factoren mee in je overwegingen voordat je een kleinkind-legaat toepast. Wij denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Notarissen zetten zich in voor dementievriendelijke samenleving

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft zich aangesloten bij het Deltaplan Dementie. Binnen dit Deltaplan zetten bedrijfsleven, wetenschap, patiëntenorganisaties, overheid, aanbieders van zorg en welzijn, gemeenten, verzekeraars, onderwijsinstellingen en fondsen zich in voor onderzoek, zorgverbetering en een dementievriendelijke samenleving. Dat is nodig, want dementie is hard op weg om volksziekte nummer 1 te worden. 

Begrip en behulpzaamheid

Nu al leven in Nederland 270.000 mensen met dementie, in 2040 is dit aantal verdubbeld. Daarmee gaat dementie volksziekte nummer 1 worden. Als je de diagnose dementie krijgt, kun je vaak nog prima zelfredzaam zijn en thuis blijven wonen. Begrip voor de gedragsveranderingen van mensen met dementie en behulpzaamheid vanuit de omgeving zijn hierbij belangrijk. Aangezien er elk jaar zo’n 13.000 mensen met dementie bij komen, groeit het belang van een dementievriendelijke samenleving. Daar willen we als notarissen graag aan bijdragen.

Dementie en beslissingen nemen

Als je bij ons komt voor het opstellen van een (levens-)testament of voor het kopen of verkopen van een huis, dan mag dat alleen als je wilsbekwaam bent. Dat wil zeggen dat je de gevolgen van je eigen handelingen en beslissingen kunt begrijpen. Iemand bij wie dementie is gediagnosticeerd, kan zeker in de beginfase nog heel goed zelf keuzes maken en de gevolgen daarvan overzien. Dat vermogen neemt echter wel af. Als notaris zijn wij daarom alert op de verschijningsvormen van dementie. En we adviseren mensen met dementie en hun familie over de mogelijkheden om ook in deze fase de regie over hun leven te behouden, zodat zij op tijd de juiste keuzes kunnen maken. Meer hierover lees je in Financiële beslissingen nemen als je dementie hebt.

Het Deltaplan Dementie

Het Deltaplan Dementie steunt op drie pijlers: onderzoek, zorgverbetering en een dementievriendelijke samenleving. Als notarissen helpen we mee om de problemen rondom dementie onder de aandacht te brengen en waar mogelijk denken we mee over nieuwe ontwikkelingen en onderzoeken op dit gebied. Door middel van brede samenwerking willen we Nederlanders handvatten bieden om beter om te gaan met dementie.

Koningsdag: voor één dag alles belastingvrij

Btw, overdrachtsbelasting, schenkbelasting: het is de dagelijkse fiscale realiteit. Maar niet op Koningsdag! Ook dit jaar zullen op 27 april op de vrijmarkten die door het hele land gehouden worden weer talloze (tweedehands) spullen en prullen belastingvrij van eigenaar wisselen. Toch zijn er wel een paar regels waar je je aan hebt te houden als je besluit om deel te nemen aan de vrijmarkt.

Een plek bemachtigen

Een plek op de vrijmarkt kun je niet van te voren reserveren. Vaak beginnen de markten al om 6.00 uur ’s ochtends, dus als je een goede plek wilt, moet je vroeg opstaan. Want: wie het eerst komt, wie het eerst maalt! Op sommige plaatsen is het verkopen op de vrijmarkt voorbehouden aan kinderen, zoals in het Vondelpark in Amsterdam. Hou je daar ook aan.

Let op met eten en drinken verkopen

Zeker bij mooi weer kun je goede zaken doen met het verkopen van gekoelde drankjes en lekkere happen. Hierbij is echter niet alles toegestaan en de regels kunnen per gemeente verschillen. Je mag in ieder geval zonder vergunning geen alcohol of bederfelijke etenswaren verkopen. Met blikjes fris, flesjes water en etenswaren die niet verhit of gekoeld hoeven te worden (denk aan koeken of chips), zit je al gauw goed. Je mag overigens geen glazen gebruiken in verband met het gevaar van scherven.

Snel verdiend!

Heb je geen zin om van te voren te slepen met spullen? Het kan ook met minder gedoe. Ga de gezichten van kinderen schminken, vertel tegen betaling een mop, speel weer eens op je gitaar of blokfluit of laat mensen een spel doen of een gokje wagen. Hoe origineler, hoe beter! En je verdient er vaak verrassend goed mee. Belastingvrij.

Fijne Koningsdag!

‘Mag ik even een kopietje van uw identificatiebewijs maken?’

Bij het inschrijven op de camping, bij het afsluiten van een telefoonabonnement, het openen van een bankrekening: er wordt regelmatig om een kopie van jouw identificatiebewijs gevraagd. Maar mag dat eigenlijk wel? En welke gegevens mogen dan overgenomen worden? Dat is belangrijk om te weten. Want zo voorkom je dat iemand met jouw gegevens aan de haal gaat en jij rekeningen ontvangt voor zaken waar je niet om gevraagd hebt.

Wettelijk verplicht?

Een bedrijf of organisatie mag alleen een volledige kopie of scan, dat wil zeggen waarbij alle persoonsgegevens zichtbaar zijn, van jouw identiteitsbewijs (ID-bewijs) maken als dat bedrijf of die organisatie daartoe wettelijk verplicht is. Dit zijn bijvoorbeeld overheidsinstanties, banken, casino’s, levensverzekeraars en wij, de notarissen. Ook jouw werkgever mag een volledige kopie of scan maken, omdat het verplicht is om een kopie van jouw ID-bewijs in de loonadministratie te hebben.

Wel laten zien, niet kopiëren

Toch zul je merken dat ook andere partijen geregeld om jouw ID-bewijs vragen. Bijvoorbeeld als je je inschrijft in een ziekenhuis, als je incheckt in een hotel of als je een nieuw telefoonabonnement gaat afsluiten. Laat hier geen volledige kopie of scan maken! Een hotel of ziekenhuis heeft voldoende aan het opschrijven van het soort identiteitsbewijs en het documentnummer. Een telecombedrijf mag een kopie maken, maar heeft niet alle gegevens nodig. Scherm daarom je pasfoto en Burgerservicenummer (BSN) af. Dat zijn namelijk precies de gegevens waarmee gefraudeerd kan worden.

Gevaar van identiteitsfraude

Als je zomaar je ID-bewijs door mensen laat kopiëren, loop je het risico dat er gefraudeerd wordt met je identiteitsgegevens. Met jouw naam, geboortedatum en Burgerservicenummer kunnen fraudeurs een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten. En jij draait vervolgens op voor de kosten. Wees dus terughoudend met het afgeven van je paspoort of identiteitskaart. Je rijbewijs is overigens ook een geldig identiteitsbewijs. Toch kun je dit niet altijd gebruiken als identiteitsbewijs omdat op je rijbewijs geen gegevens staan over je verblijfsstatus en nationaliteit.

Identificeren bij de notaris

Als je bij ons komt voor het opmaken van stukken, dan zijn we wettelijk verplicht om jouw identiteit te controleren en vast te leggen (dit is mede om fraude te voorkomen). Ben je bij de notaris omdat je een huis hebt gekocht, dan moeten we volgens de wet jouw persoonsgegevens uit de koopakte verwerken in de akte van levering. Vervolgens sturen we een ontwerp van de akte van levering naar de makelaar(s). Heel soms komt het voor dat een cliënt er bezwaar tegen heeft dat de makelaar hun persoonsgegevens kan inzien. In dat geval sturen we een ontwerp van de akte van levering zonder persoonsgegevens erin.

Drie manieren om geld na te laten aan een goed doel

Steeds meer mensen kiezen ervoor om geld na te laten aan een of meerdere goede doelen. Dat kan een internationale organisatie zijn, maar ook een doel dichtbij huis zoals de lokale reddingsbrigade of het museum in jouw stad. Welk goed doel je ook kiest, geld nalaten aan een goed doel kun je op verschillende manieren doen. Kies de methode die het beste bij je past en leg dat vast in je testament.

Mogelijkheden tot nalaten

Allereerst kun je een goed doel als (mede)erfgenaam opnemen in je testament. Hiermee geef je het goede doel alleen of samen met andere erfgenamen recht op de gehele nalatenschap. Je kunt er ook voor kiezen om een vast bedrag toe te kennen aan het goede doel. Een derde en minder bekende mogelijkheid om geld na te laten aan een goed doel is het oprichten van een Fonds op Naam. Een Fonds op Naam is een schenking aan een goed doel met een gerichte opdracht die je zelf kunt formuleren. Denk daarbij aan onderzoek naar een bepaalde ziekte of hulp aan een specifiek gebied. Om ervoor te zorgen dat jouw geld na jouw overlijden ook inderdaad op de juiste plek komt, is het belangrijk om je wensen vast te leggen in een testament.

Meer over het Fonds op Naam

Jouw Fonds op Naam wordt ondergebracht bij een stichting van het goede doel dat je wilt steunen. Dat heeft als voordeel dat je zelf geen stichting hoeft op te richten en dat je geen omkijken hebt naar de administratie. Je kunt een Fonds op Naam via je testament tot stand laten komen. Maar je kunt ook al bij leven een Fonds op Naam oprichten. Het leuke is dat je dan zelf kunt zien wat er met jouw geld gebeurt. Meestal neemt het goede doel dat je kiest alle kosten voor het instellen van een Fonds op Naam voor zijn rekening. Hier vallen ook de notariskosten onder.

Fiscaal aantrekkelijk nalaten

Veel goede doelen hebben de ANBI-status en betalen daarom geen erfbelasting. Dat betekent dat jouw geld geheel ten goede komt aan het door jou gekozen goede doel. Schenk je bij leven aan een goed doel met de ANBI-status, bijvoorbeeld via een Fonds op Naam, dan mag je deze bedragen onder bepaalde voorwaarden aftrekken van de inkomstenbelasting.

Meer weten over nalaten en testamenten? Neem gerust contact met ons op.

Jouw grond of mijn grond?

Het is een bekend fenomeen: buren die onenigheid met elkaar hebben over een boom of een schutting die ‘verkeerd’ staat. In die gevallen rijst al gauw de vraag waar de grens loopt tussen uw grond en die van uw buren. Dat is niet altijd even duidelijk. Een grensreconstructie biedt dan uitkomst.

Hoe ga je om met de erfgrens?

In goed overleg kan er een heleboel. Dus als jij en je buren het prima vinden om op de erfgrens een heg te planten of een boom te plaatsen dichtbij de erfgrens, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Dit is echter niet altijd het geval. Daarom kent het Burgerlijk Wetboek een aantal regels over erfgrenzen. Zo moet je voor het planten van een heg of heester minimaal 50 cm afstand houden van de erfgrens. Bij een boom is die afstand minimaal 2 meter. Een hek of schutting plaatsen op je eigen grond mag zonder toestemming van je buren (mits deze maximaal 2 meter hoog is). Wil je die erfafscheiding precies op de erfgrens zetten, dan moeten je buren daar wel mee akkoord gaan. (Van te voren met je buren hierover overleggen is overigens altijd een goed idee.)

Vraag het de landmeter

Schuurtjes, schuttingen en bomen die (ogenschijnlijk) op de verkeerde plek staan: de interpretatie van erfgrenzen geeft nogal eens aanleiding tot conflicten tussen buren. Als het contact met je buren over de erfgrens moeizaam verloopt, dan kan het handig zijn om te weten waar de erfgrens nou precies loopt. Dat schept duidelijkheid. Daarvoor moet je bij het Kadaster zijn. Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. Op de Kadastrale kaart vind je echter alleen de globale ligging van percelen. Voor een exacte meting kun je een grensreconstructie aanvragen bij het Kadaster. Er komt dan een landmeter langs die onderzoek doet en laat zien waar de grens ligt. Daar zijn wel kosten aan verbonden. Maar als dat een juridisch conflict met je buren kan voorkomen, ben je gegarandeerd voordeliger uit.

Denk aan de aftrekposten rond huis en hypotheek bij je aangifte inkomstenbelasting

De Belastingdienst helpt je een handje bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting door bepaalde gegevens al voor je in te vullen. Wil je optimaal gebruik maken van het belastingvoordeel van je huis en hypotheek? Let dan goed op dat je alle aftrekbare kosten aangeeft bij de Belastingdienst en dat op een zo gunstig mogelijke manier.

De hypotheekrente

Allereerst mag je natuurlijk de betaalde hypotheekrente aftrekken. Voor hypotheken die na 1-1-2013 zijn afgesloten geldt de hypotheekrenteaftrek alleen als je een annuïteiten- of lineaire hypotheek hebt die in maximaal 360 maanden wordt afgelost. Heb je een oudere hypotheek, van vóór 1-1-2013? Dan profiteer je nog van een ruimere aftrek.

Nieuwe hypotheek of hypotheek overgesloten

Bij een nieuwe hypotheek of oversluiten van een hypotheek heb je kosten gemaakt die deels aftrekbaar zijn. Aftrekbare kosten zijn onder andere: taxatiekosten, bemiddelings- en advieskosten voor je hypotheek, kosten van de notaris voor de hypotheekakte, kosten voor de aanvraag van Nationale Hypotheek Garantie (NHG), kosten van een nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (alleen bij nieuwbouw) en eventueel betaalde boeterente. Let op: de provisiekosten van de makelaar, de kosten van de notaris voor de (kadastrale rechten voor de) leveringsakte, de betaalde overdrachts- en omzetbelasting en de bouwrente over de periode vóór het afsluiten van het voorlopige koop-/aannemingscontract zijn niet aftrekbaar.

Rijksmonument en erfpacht

Woon je in een rijksmonument, dan mag je de onderhoudskosten aftrekken. Hierbij moet het wel gaan om het vervangen of repareren van onderdelen van je woning. Heb je subsidie ontvangen voor het onderhoud? Dan moet je deze in mindering brengen op de kosten. Hebben de kosten betrekking op een verbetering, zoals een uitbreiding van het pand, dan mag je de kosten niet aftrekken. Als je erfpacht betaalt voor de grond waar je woning op staat, dan mag je die kosten ook aftrekken van je belastbaar inkomen.

Kies de meest optimale aangifte

Als jij en je partner fiscaal partner zijn, dan heb je de mogelijkheid om te schuiven met aftrekposten. Je kiest dan zelf wie welke aftrekposten opvoert in zijn of haar aangifte. Dat kan geld opleveren als de ene partner in een hogere belastingschijf zit dan de andere: hoe hoger het belastingtarief, hoe meer je bespaart op de aftrekposten van je woning.

Brexit: wat zijn de gevolgen voor jouw bedrijf?

Terwijl de Britten nog hevig in discussie zijn over een ‘deal’ of ‘no-deal’ Brexit, neemt de spanning onder ondernemers toe. Want een ‘no-deal’ Brexit betekent dat de Europese wet- en regelgeving vanaf 29 maart niet langer van toepassing is in het Verenigd Koninkrijk en dat gaan veel ondernemers merken. Ben je ondernemer, dan raden we je aan om de ontwikkelingen goed te volgen, zodat je op tijd kunt inspelen op de komende veranderingen.

Wat verandert er zoal in de handel?

Heb je te maken met import en/of export? Dan zul je bij een ‘no-deal’ Brexit voortaan aangifte moeten doen bij de Douane. Dat betekent naast extra kosten, ook extra administratie en wachttijden aan de grens. Handelt jouw onderneming in bijvoorbeeld groente, planten of vlees? Dan krijg je te maken met extra controles en keuringen. Wie diensten verleent aan afnemers in het Verenigd Koninkrijk, zal mogelijk de btw anders moeten gaan berekenen. Je levert immers niet meer aan een EU-land. Kortom, houd vooral rekening met extra kosten.

Juridische aanpassingen

Veranderingen komen er ook op het gebied van databescherming. Heeft jouw onderneming informatiestromen met het Verenigd Koninkrijk, let dan goed op of de partijen in het Verenigd Koninkrijk waar je zaken mee doet voldoen aan de EU privacywetgeving, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Een ‘no-deal’ Brexit heeft ook gevolgen voor intellectuele eigendomsrechten zoals Europese octrooirechten, merkrechten en auteursrechten. Zo biedt een EU-merk straks geen bescherming meer in het Verenigd Koninkrijk. Je zult dan een aparte registratie in het Verenigd Koninkrijk nodig hebben.

Doe de Brexit Impact Scan

Bovengenoemde onderwerpen zijn slechts een greep uit de gevolgen van de Brexit. Daarnaast is nog onzeker hoe één en ander precies zal uitpakken. Houd daarom de berichtgeving goed in de gaten. De overheid heeft hiervoor een speciaal ‘Brexitloket’ ingericht. Hier kun je je als ondernemer voorbereiden op zakendoen met het Verenigd Koninkrijk als dit land niet langer lid is van de EU. Een van de onderdelen is de Brexit Impact Scan, waarmee je kunt testen welke (onverwachte) gevolgen de Brexit heeft voor jouw onderneming. De Brexit Impact Scan wordt aangepast naar de actuele ontwikkelingen.

Wat te doen met de WOZ-waarde?

Rond deze tijd van het jaar valt bij huiseigenaren de WOZ-beschikking op de deurmat. De hoogte van de WOZ-waarde van je woning is belangrijk. De gemeente gebruikt deze waarde namelijk als uitgangspunt voor de bepaling van verschillende belastingen die je moet betalen. Maar ook de Belastingdienst kijkt naar de WOZ-waarde, bijvoorbeeld bij de inkomstenbelasting en als grondslag voor de erfbelasting. Redenen genoeg dus om je WOZ-beschikking kritisch tegen het licht te houden.

Het effect van de WOZ-waarde

Je hebt er misschien niet dagelijks mee te maken, maar de WOZ-waarde speelt op verschillende momenten een belangrijke rol. Zo baseert de gemeente het bedrag dat je moet betalen voor de onroerendezaakbelasting (ozb), afvalstoffenheffing en soms ook rioolheffing op de WOZ-waarde. Hoe hoger de WOZ-waarde, hoe meer belasting je betaalt. Een hoge WOZ-waarde kan ook voordelen hebben. Bijvoorbeeld als je je huis gaat verkopen: is de WOZ-waarde hoger dan de vraagprijs, dan kan dat je onderhandelingspositie verbeteren. Soms kan een hogere WOZ-waarde ervoor zorgen dat je minder hypotheekrente gaat betalen, omdat het risico voor de geldverstrekker afneemt.

Wel of geen bezwaar maken?

Of het verstandig is om bezwaar te maken, is afhankelijk van verschillende factoren. Ben je gebaat bij een hoge of juist lage WOZ-waarde? Erf je een woning, dan heb je belang bij een lage WOZ-waarde omdat je dan (veel) minder erfbelasting betaalt. Dat geldt ook voor mensen die geen verhuisplannen hebben en minder belasting willen betalen aan gemeente en waterschap. Ga je je huis verkopen, dan is een hoge WOZ-waarde wellicht aantrekkelijk. Vereniging De Vastelastenbond heeft 7 handige stappen op een rij gezet waarmee je zelf je WOZ-waarde kunt controleren. Zo kun je alvast inschatten of jouw bezwaar kans van slagen heeft.

Wanneer kun je bezwaar maken?

Bezwaar maken tegen de WOZ-waarde kost niets en kan tot 6 weken na dagtekening van het aanslagbiljet. Op de website van de Vereniging Eigen Huis vind je verschillende voorbeeldbrieven die je hiervoor kunt gebruiken. Als je in de loop van het jaar een woning erft, dan heb je ook na deze termijn de mogelijkheid om een nieuwe WOZ-waarde aan te vragen bij de gemeente. Nadat de gemeente de beschikking voor de WOZ-waarde heeft afgegeven, heb je vervolgens 6 weken de tijd om eventueel bezwaar te maken.

Financiële beslissingen nemen als je dementie hebt

Er kan een moment komen dat jij of je partner dementie krijgt. Dat betekent niet dat je meteen ook niet meer wilsbekwaam bent. Zeker in de eerste fase van dementie kun je vaak nog goed de gevolgen van je beslissingen overzien. We raden je wel aan om in deze situatie zo snel mogelijk een volmacht of levenstestament te regelen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is de partner van iemand met dementie namelijk niet automatisch degene die de financiële zaken mag overnemen. Dat moet je expliciet vastleggen bij de notaris.

Als je niet meer wilsbekwaam bent

Het beleggen van vermogen, het kopen of verkopen van een huis: je mag het alleen doen als je wilsbekwaam bent. Dat wil zeggen dat je de gevolgen van je eigen handelingen en beslissingen kunt begrijpen. Bij dementie neemt dat vermogen langzaam af. Tot er een moment komt dat je je eigen handelingen en beslissingen niet meer kunt overzien. Je bent dan wilsonbekwaam. Heb je geen volmacht geregeld of is er geen levenstestament, dan moet de kantonrechter voor financiële zaken een beschermingsbewind of curatele instellen. Je partner is dus niet automatisch bevoegd om namens jou financiële beslissingen te nemen.

Zo regel je het goed

Iemand bij wie dementie is gediagnosticeerd, kan zeker in de beginfase nog heel goed zelf keuzes maken en de gevolgen daarvan overzien. Zorg daarom dat je op tijd naar de notaris gaat om een volmacht of levenstestament te regelen. Iemand is wilsbekwaam totdat het tegendeel blijkt. Meestal kan een notaris hier een goede inschatting van maken. Dat gebeurt onder andere door degene met dementie te vragen of hij of zij zelf kan vertellen wat er zojuist is besproken en is vastgelegd. Bij twijfel kan de notaris een arts vragen om zijn of haar mening over de wilsbekwaamheid. Is die in orde, dan kan de notaris de volmacht of het levenstestament opstellen. Hiermee regel je dat je partner (of iemand anders die je vertrouwt) namens jou financiële beslissingen kan nemen op het moment dat je dat zelf niet meer kunt.

Volmacht versus levenstestament

Met een volmacht wijs je iemand aan die jou vertegenwoordigt bij financiële aangelegenheden, zoals het regelen van bankzaken, het beleggen van vermogen, de aan- en verkoop van onroerend goed en het doen van giften en schenkingen. Een levenstestament is iets uitgebreider. Hierin kun je naast een financiële volmacht ook een medische volmacht geven aan iemand. Hij of zij wordt dan onder andere het aanspreekpunt voor artsen en zorginstellingen en mag keuzes maken voor wel of geen medische behandeling of reanimatie. Daarnaast kun je in een levenstestament je wensen vastleggen ten aanzien van bijvoorbeeld je accounts op sociale media en je uitvaart.

Bron: dementie.nl