Vakantiewoning in Nederland, wat komt erbij kijken?

Als je het kunt financieren, is een vakantiewoning in eigen land natuurlijk heerlijk. Maar wat moet je daarvoor met de notaris regelen? Gelukkig valt dat reuze mee! Wij zetten het voor je op een rij.

Financiering vakantiewoning

De financiering van jouw vakantiewoning regel je zelf. Dit kan met een tweede hypotheek of een nieuwe hypotheek op jouw eigen woning. Controleer bij jouw financieel adviseur wat de mogelijkheden zijn voor jouw situatie.

Is de financiering rond? Gefeliciteerd! Dan kunnen wij aan de slag.

Leveringsakte vakantiewoning

Net als bij een reguliere woning heb je voor een vakantiewoning een leveringsakte nodig. Dit vormt de wettelijke basis voor de eigendomsoverdracht en beschermt de belangen van zowel koper als verkoper. Na tekenen van dit document is het huis officieel jouw eigendom. Om dit document in orde te maken hebben we onder andere de getekende koopovereenkomst en een geldig identiteitsbewijs nodig. Ook controleren we de herkomst van eigen geld.

Bepalingen en reglementen vakantiepark

Staat de tweede woning op een vakantiepark? Dan heb je te maken met alle bepalingen en reglementen van het park zelf. Indien van toepassing brengt dit extra uitzoekwerk met zich mee en bieden wij geen vast tarief, maar een uurtarief. Mocht er een lokale notaris zijn die hier al ervaring mee heeft en daardoor voordeliger is, verwijzen we je door zodat jij het best geholpen wordt.

Vakantiehuis in het buitenland

Wil je een tweede huis kopen over de grens? Wij kunnen jou zelf niet helpen met een woning in het buitenland. Schakel hiervoor een notaris in het desbetreffende land in.

Vakantiewoning
  • Een vakantiewoning kopen

Heb jij een vakantiewoning in Nederland op het oog? Wij helpen je graag om alle zaken op orde te krijgen! Neem bij vragen en voor meer informatie direct contact met ons op.

Wat willen de politieke partijen met de woningmarkt? Alles op een rij

Woensdag 22 november is het zover: dan mogen we stemmen. Twijfel je nog? Dit zijn de standpunten over één van de grootste thema’s deze verkiezingen: de woningmarkt.

Het RTL nieuwspanel onderzocht welk thema Nederlanders het belangrijkst vinden deze verkiezingen. Met afstand op één staan de problemen op de huizenmarkt: 59 procent van de panelleden heeft dit thema als één van de hoofdthema’s aangevinkt, bij jonge mensen gaat het zelfs om 70 procent.

Overeenkomsten op grote lijnen

Alle partijen zijn het erover eens dat er oplossingen moeten komen voor de krapte op de woningmarkt. De overeenkomsten:

  • Veel partijen erkennen het woningtekort en pleiten voor de bouw van nieuwe woningen, vaak in de orde van honderdduizenden tot een miljoen nieuwe woningen;
  • Er is algemene steun voor diversificatie van het woningaanbod, waarbij het belang van zowel sociale huurwoningen als betaalbare koopwoningen wordt benadrukt;
  • Partijen willen starters ondersteunen door het creëren van betaalbare koopwoningen en het verminderen van barrières voor het betreden van de woningmarkt.
  • Verduurzaming is een belangrijk thema, waarbij partijen maatregelen voorstellen zoals isolatie, zonnepanelen, energiebesparing en het afbouwen van aardgasgebruik.

Wie krijgt de regie?

De VVD wil het aan de markt overlaten: bouwers en projectontwikkelaars.

Op links willen partijen juist dat de overheid de regie neemt. De SP wil er zelfs een nieuw ministerie voor in het leven roepen. En GroenLinks/PvdA wil onder meer een speciaal woningbouwfonds. D66 wil ook een fonds, onder meer bedoeld om bestaande huizen op te toppen, om of uit te bouwen of te splitsen.

De BBB zoekt het in het versoepelen van regels voor vergunningen, waaronder het buitenspel zetten van stikstofregels met een beroep op ‘groot openbaar belang’. Het versimpelen van ‘belemmerende regels’ is ook voor de PVV een oplossing. De twee partijen willen daarnaast Nederlanders voorrang geven bij het toewijzen van sociale huurwoningen.

Hoe hard mogen de huren nog stijgen?

Een ander groot probleem in het woondossier zijn de torenhoge huren. Vandaar dat alle partijen met plannen komen om deze te verlagen of op z’n minst te maximeren. De SP en de PVV willen dat de huren omlaag gaan in de komende jaren. De PVV stelt een verhoging van de huurtoeslag voor.

De huren verlagen gaat de meeste andere partijen te ver. Er mag best een maximum gesteld worden aan hoe hard ze nog mogen stijgen. De VVD wil de stijging van de huren afremmen, net als D66 en GroenLinks/PvdA.

De partijen zijn het vervolgens weer oneens of zo’n maximumhuur voor een deel van de vrije sector zou moeten gelden, of voor alle huurwoningen. GroenLinks/PvdA is hier voorstander van, maar D66, CDA en VVD zien hier geen heil in.

Hypotheekrenteaftrek

Het is opmerkelijk dat veel politieke partijen blijven vasthouden aan de hypotheekrenteaftrek. Diverse onderzoeken (door SEO en Panteia) wijzen immers keer op keer uit dat de eigenwoningregeling ‘niet controleerbaar, niet uitvoerbaar en evenmin handhaafbaar is’. De Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) noemde de regeling nog niet zo lang geleden ‘volstrekt onuitvoerbaar, zowel voor belastingplichtigen als de Belastingdienst’. Bovendien werkt de eigenwoningregeling verstorend voor de woningmarkt (met als resultaat een te kleine vrije huursector en mogelijk hogere hypotheekschulden), iets waar onder meer Klaas Knot (DNB) regelmatig op wijst.

Bronnen:

RTL nieuwspanel

De Hypotheekshop

Onze notaris legt uit: erfdienstbaarheid

In de notariële wereld kun je veel begrippen tegenkomen die je misschien niet meteen iets zeggen. Daarom legt onze notaris graag uit wat de begrippen inhouden die je kunt tegenkomen in jouw akte. Deze keer: erfdienstbaarheid.

Wat is erfdienstbaarheid?

Het begrip ‘erfdienstbaarheid’ kom je tegen in het onroerend goed. Het verwijst naar het recht dat een persoon heeft om gebruik te maken van het land of de eigendom van een ander voor een specifiek doel. Erfdienstbaarheden zijn vaak gevestigd via een notariële akte. Het is een last waarmee jouw perceel (het ‘dienend erf’) is bezwaard, ten behoeve van een ander perceel (het ‘heersend erf’).

Een voorbeeld

Een van de meest bekende voorbeelden is de eigenaar van een woning die zijn buurman het recht geeft een pad in zijn tuin te gebruiken om bij de openbare weg te komen.

Verschillende soorten erfdienstbaarheid

Er zijn verschillende soorten erfdienstbaarheid, de bekendste zijn het recht van overpad en van licht en uitzicht.

Erfdienstbaarheden van doorgang: dit geeft iemand het recht om over het land van een ander te gaan om toegang te krijgen tot zijn eigendom. Dit noem je ook wel recht van overpad. Dit kan bijvoorbeeld van toepassing zijn op een oprit of een pad dat over het land van de buurman loopt.

Erfdienstbaarheden van licht en uitzicht: dit geeft iemand het recht om licht en lucht te ontvangen van het land van een ander. Het kan voorkomen dat de buurman bomen plant die het zonlicht blokkeren of een gebouw bouwt dat het uitzicht belemmert.

De rol van de notaris bij erfdienstbaarheid

Erfdienstbaarheden zijn meestal vastgelegd in een notariële akte en worden opgenomen in het kadaster, zodat alle partijen op de hoogte zijn van de rechten en verplichtingen die ermee gepaard gaan.

Wat als ik iets wil veranderen aan de erfdienstbaarheid?

Onder sommige omstandigheden mag je aanpassingen doen aan de erfdienstbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarbij je een pad wil verplaatsen. Je kunt dan een ander gedeelte van jouw perceel aanwijzen waarop de erfdienstbaarheid voortaan moet gelden. Moeten er kosten worden gemaakt, dan betaal je die zelf.

Het is ook mogelijk, als jij en de eigenaar van het heersend erf het eens zijn, afstand te doen van de erfdienstbaarheid. Hierbij is het wel nodig dat de notaris een notariële akte opstelt, die jullie beiden ondertekenen. De notaris schrijft de akte vervolgens in, in de openbare registers.

Wil je meer weten?

Erfdienstbaarheid kan best ingewikkeld zijn, zeker als je er niet uitkomt met je buren. Informeer vrijblijvend bij onze notaris welke mogelijkheden er zijn in jouw situatie.

Dit zijn de verschillende clausules die je kunt tegenkomen in de koopakte

Als je een nieuwe woning gaat kopen, kunnen er termen voorbijkomen die je niet dagelijks hoort. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende clausules tegenkomen in de koopovereenkomst, zoals de ‘ouderdomsclausule’ of de ‘asbestclausule’.

Het is belangrijk dat je precies weet waarvoor je tekent. Onze notaris helpt je daar natuurlijk graag bij, maar we zetten ze ook voor je op een rijtje. Dit zijn de verschillende clausules die je kunt tegenkomen in de koopakte.

Aansprakelijkheid

Bij de verkoop van een huis verklaart de verkoper in een koopakte dat de woning geschikt is voor normaal gebruik. Ontdek je na de koop een gebrek waardoor dit niet het geval is, en was dit gebrek voor de koop al aanwezig? Dan kan de verkoper aansprakelijk zijn.

Bij de verkoop van een ouder huis kan de verkoper bepalingen in het koopcontract opnemen om in bepaalde gevallen onder die aansprakelijkheid uit te komen. Zo’n bepaling heet een clausule. Deze clausules staat niet standaard in de model koopovereenkomst. Ze kunnen aan de koopovereenkomst worden toegevoegd op verzoek van de verkoper en in overleg met de koper.

Ouderdomsclausule

Een ouderdomsclausule wijst erop dat je een oude woning koopt, die niet dezelfde bouwkwaliteit heeft als een nieuwe woning. Het geeft aan dat de koper bekend is met het feit dat oudere woningen vaak gebreken hebben die niet altijd zichtbaar zijn. De aansprakelijkheid van de verkoper wordt door de opname van een ouderdomsclausule beperkt, mochten er zich na de verkoop (verborgen) gebreken voordoen. Het gaat hierbij om gebreken waarvan de verkoper niet op de hoogte was ten tijde van de verkoop.

Asbestclausule

Koop je een huis dat voor 1980 is gebouwd? Dan krijg je misschien te maken met asbest. Zo lang er geen vezels vrijkomen is het niet schadelijk, maar bij een verbouwing kan dat wel gebeuren. Het is dan noodzakelijk asbest te laten saneren en dat kan veel geld kosten.

Verkopers van een ouder huis willen geen risico lopen om aansprakelijk te worden gesteld voor deze asbestsanering. Zij kunnen daarvoor een asbestclausule in het koopcontract opnemen. In deze clausule staat bijvoorbeeld dat de verkoper niet weet of er asbesthoudende materialen in het huis zijn. Bij het kopen van een woning met deze clausule, verklaar je dat je weet dat er asbest in de woning aanwezig kan zijn en dat je de verkoper niet aansprakelijkheid stelt voor de gevolgen daarvan. Als de verkoper wel weet dat er asbest in de woning verwerkt is, dan moet hij dat melden.

Niet-zelfbewoningsclausule

Het kan ook voorkomen dat de verkoper nooit zelf in de woning heeft gewoond. Bijvoorbeeld als een woningcorporatie of belegger een voormalige huurwoning verkoopt. De verkoper weet daardoor niets van eventuele gebreken. Ook met deze clausule beperkt de verkoper zijn aansprakelijkheid.

As is where is clausule

De clausule ‘as is, where is’ wordt gebruikt in koopovereenkomsten van woningen om zo min mogelijk garanties te geven aan een koper. In deze clausule staat dat de koper de woning koopt in de staat waarin deze zich bevindt op het moment van overdracht. Met andere woorden, de verkoper geeft geen garanties met betrekking tot de onroerende zaak. De koper aanvaardt de onroerende zaak “zoals deze is” en neemt alle risico’s met betrekking tot eventuele gebreken of tekortkomingen op zich. Deze clausule is bijvoorbeeld te vinden bij woningen die grondig gerenoveerd moeten worden.

Notaris nodig? Regel het online!

Heb jij een huis gekocht? Of wil je jouw hypotheek oversluiten? Dan komt daar altijd een notaris bij kijken. Maar wat kun je zelf online al regelen? Met ons digitale systeem maken wij het je zo makkelijk mogelijk!

Online notaris

We vertellen je graag eerst iets over onze werkwijze. Bij Nationale Notaris creëren we voor jou een persoonlijk online dossier. Hier vind je alle informatie omtrent jouw documenten én wat je nog online moet aanleveren onder één dak. Goed beveiligd uiteraard! Ook loopt alle communicatie vervolgens via dit persoonlijke online systeem en kun je de conceptakten inzien en doorlezen.

digitaal bv oprichten

Doe het zelf-notaris

Ervaar het zelf! Vraag eerst jouw offerte aan. Binnen 24 uur (één werkdag) nemen wij contact met jou op en ontvang je een offerte op maat. Is de offerte akkoord? Dan krijg je een eigen account in ons persoonlijke online systeem ‘Mijn Dossier’. Hierin kun jij alle nodige stukken zelf aanleveren en veilig uploaden.

Jouw notariële documenten online

Afhankelijk van jouw opdracht hebben we verschillende stukken nodig. Jouw naam, geboortedatum en adresgegevens geef je al op tijdens de offerteaanvraag. Welke overige stukken wij nodig hebben, geven we duidelijk aan nadat je de offerte hebt geaccepteerd.

Online hypotheekakte

Voor het aanmaken van jouw hypotheekakte, hebben we een getekende hypotheekofferte en een geldig legitimatiebewijs nodig. Deze offerte vraag je zelf op bij de bank of bij een tussenpersoon. Daarna kun je deze in het systeem uploaden.

Online koopovereenkomst

Meestal stelt de verkopend makelaar de koopovereenkomst op. Maar niet altijd. Bij een onderlinge, familiaire overdracht komt bijvoorbeeld vaak geen makelaar kijken. In dit geval kunnen wij de koopovereenkomst opstellen. Deze kunnen jullie vervolgens onderling, gewoon aan de keukentafel, ondertekenen.

Behalve in Amsterdam, hier heb je echt de notaris zelf bij nodig die de overeenkomst opstelt volgens Amsterdams model.  Deze kun je ook niet aan de keukentafel ondertekenen, maar dat moet digitaal óf bij de notaris op kantoor gebeuren. Hiervoor betaal je € 400. Buiten Amsterdam, bijvoorbeeld Arnhem of Rotterdam, betaal je € 200.

Online leveringsakte

Is de koopovereenkomst rond? Dan is de leveringsakte de volgende stap. Om dit op te stellen, hebben wij onder andere een ondertekende koopovereenkomst en een geldig legitimatiebewijs nodig. We controleren of alles in orde is en maken daarna de leveringsakte op. Na ondertekening en inschrijving van de leveringsakte bij het Kadaster, is de woning en/of de grond jouw eigendom. Een afschrift, welke door de notaris wordt getekend, van de ondertekende akte vormt jouw eigendomsbewijs.

Overige notariële documenten

De hypotheekakte, koopovereenkomst en leveringsakte zijn de bekendste notariële documenten. Maar afhankelijk van wat je vast wilt leggen, zijn er natuurlijk nog meer documenten waarbij wij je kunnen helpen. Bijvoorbeeld:

  • Afspraak bij de notaris

Is alles in orde? Dan maken we een afspraak bij de notaris voor de overdracht. Vooraf heb je alles zelf online geregeld, dus dit is de enige afspraak die bij de notaris op kantoor plaatsvindt. Makkelijk, toch?

Wil je meer weten over Nationale Notaris, ons online systeem of het opstellen van een bepaald document? Neem dan direct contact met ons op.

Vijf vragen over een (onderhandse) volmacht

De term ‘volmacht’ komt regelmatig voor in het notariaat. Maar wat is het precies en in welke situaties heb je het nodig? We leggen het je graag uit.

1. Wat is een volmacht?

Een volmacht is een notariële akte waarin jij, de volmachtgever, een ander of anderen de bevoegdheid geeft om namens jou rechtshandelingen te verrichten. De gevolmachtigde(n) mag/mogen jou vertegenwoordigen bij financiële en formele zaken. Denk hierbij aan beheren van de bankzaken en verkopen van de koopwoning.

2. Wat is het verschil tussen een levenstestament en een volmacht?

De volmacht is beperkt van aard en geeft alleen aan wie namens jou uw financiële zaken mag regelen. Deze volmacht kan permanent maar ook tijdelijk zijn, bijvoorbeeld wanneer je op vakantie bent en de overdracht van je woning bij de notaris tijdens je vakantie moet plaatsvinden.

Het levenstestament is een combinatie van meerdere volmachten: financieel én medisch. Naast jouw financiële zaken beschrijf je in je levenstestament ook persoonlijke en medische zaken en wensen. Ook wilsverklaringen kunnen hierin opgenomen worden. Het levenstestament is dus uitgebreider dan een volmacht.

3. Wat is een onderhandse volmacht?

Een onderhandse volmacht is een volmacht die mondeling of schriftelijk wordt verleend door een persoon (de volmachtgever) aan een andere persoon (de gevolmachtigde) zonder dat er een notariële akte aan te pas komt. Met deze volmacht geeft de volmachtgever de gevolmachtigde toestemming om namens hem of haar bepaalde handelingen of beslissingen te nemen.

4. Wanneer is een onderhandse volmacht niet genoeg?

Enkele veelvoorkomende situaties waarin een notariële volmacht nodig kan zijn en een onderhandse volmacht dus niet genoeg is of niet de voorkeur heeft:

  • Testament en erfeniskwesties: het opstellen van een testament, het regelen van nalatenschappen of het benoemen van een executeur met uitgebreide bevoegdheden kan doorgaans het beste worden gedaan met een notariële volmacht.
  • Zakelijke transacties: voor zakelijke transacties, zoals het vertegenwoordigen van een bedrijf of het beheren van zakelijke activiteiten in naam van de eigenaar, kan een notariële volmacht worden vereist.
  • Medische beslissingen: in sommige rechtsgebieden kan het nodig zijn om een notariële volmacht te hebben om iemand anders toestemming te geven om medische beslissingen namens jou te nemen als je niet in staat bent om dit zelf te doen.

Overleg altijd met onze notaris als je twijfelt hoe het in jouw situatie is.

5. Wat zijn de risico’s bij een onderhandse volmacht?

Misbruik van bevoegdheden: als de volmachtgever de gevolmachtigde onbeperkte of vage bevoegdheden geeft, kan dit leiden tot misbruik van die bevoegdheden. De gevolmachtigde kan handelen in strijd met de belangen van de volmachtgever en ongewenste transacties of beslissingen nemen.

Strenge normen voor hypotheek benadelen huizenkopers

De aangescherpte leennormen op hypotheken maken een huis kopen lastiger. Doordat starters minder kunnen lenen, kunnen beleggers makkelijker huizen kopen. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB).

Wel een hoge huur, geen woning kunnen kopen

Er is momenteel veel discussie in de samenleving over mensen die wel een hoge huur kunnen betalen, maar geen huis kunnen kopen. Voor het eerst heeft het CPB deze problematiek onderzocht en in cijfers uitgedrukt.

Het CPB keek naar de gevolgen van de aanscherping van de leennormen in de periode 2013-2019. In die periode nam het aantal vrije sector huurwoningen, ten opzichte van het aantal koopwoningen, met 70 procent toe. Een vijfde van deze toename ontstond doordat huishoudens minder mochten lenen voor hun hypotheek. Deze woningen werden daardoor opgekocht door investeerders. Vooral in de grotere steden leidde dat tot een verschuiving van koop naar huur voor huishoudens die voorheen nog een huis konden kopen.

Versoepeling normen voor verkrijgen hypotheek geen oplossing

De onderzoekers van het CPB signaleren dat door leennormen een kwart van de huurders in de vrije sector niet genoeg verdient om een huis te kopen dat vergelijkbaar is met de huidige huurwoning. Voor huurders in de vrije sector met een modaal inkomen is dit meer dan de helft, aldus het CPB.

Een versoepeling van de leennormen, zodat het makkelijker wordt om een hypotheek te krijgen, is volgens de onderzoekers van het CPB geen oplossing. Dit zorgt weliswaar voor een stijging van de doorstroom van de huur- naar koopmarkt. Tegelijkertijd zouden ook de huizenprijzen echter stijgen. “Koopstarters zijn daardoor niet per se beter af”, concludeert het bureau.

Notariskosten hypotheek, alles op een rij

Gefeliciteerd, je gaat een huis kopen! Dit betekent ook dat je een hypotheek moet afsluiten, daar komt altijd een notaris bij kijken. Maar wat kost dat eigenlijk? Heb je nog meer notariële documenten nodig en welke kosten zitten dáár dan weer aan verbonden? Een woning kopen brengt een hoop vragen met zich mee. Wij zetten alle antwoorden voor jou op een rij! 

Kosten koopovereenkomst

Vaak stelt de makelaar de (voorlopige) koopovereenkomst op. Dit gebeurt vrijwel direct nadat het bod is geaccepteerd. Hierin staan alle afspraken tussen koper en verkoper genoteerd, zoals de koopsom van de woning en de datum van de sleuteloverdracht. Het ondertekenen van deze overeenkomst gebeurt niet bij de notaris, maar vaak bij de verkopend makelaar of in het huis waar het allemaal om draait.

Je kunt het koopcontract ook door de notaris op laten stellen. Zo weet je precies wat je afspreekt voordat je het contract ondertekent en voorkom je dat je belangrijke onderwerpen vergeet. Bijvoorbeeld de ontbindende voorwaarden of afspraken over zaken zoals bodemvervuiling.

Kosten hypotheekakte

In de hypotheekakte staat alle informatie specifiek over jouw hypotheek. Deze gegevens en voorwaarden heb jij voordat je bij de notaris komt al met jouw hypotheekverstrekker afgestemd in de hypotheekofferte. De hypotheekakte is de officiëlere variant hiervan, deze stelt de notaris op.

De kosten van de hypotheekakte verschillen per notariskantoor. Bij Nationale Notaris kost dit € 840. De inschrijfkosten voor het Kadaster á € 137,50, wat verplicht is, zit hier al bij inbegrepen.

Leveringsakte/eigendomsakte

De leveringsakte vormt de wettelijke basis voor de eigendomsoverdracht en beschermt de belangen van zowel koper als verkoper.

In de akte van levering, ofwel eigendomsakte, komen alle gemaakte afspraken uit de koopovereenkomst terug. Ook de eigendomsgeschiedenis komt hierin terug. Na tekenen van dit document is het huis officieel jouw eigendom. De kosten van de leveringsakte bedragen bij Nationale Notaris € 840.

Wil je zowel de hypotheekakte als de leveringsakte door Nationale Notaris laten opstellen? Dan betaal je € 1539.

  • De extra’s: wat wil je nog meer vastleggen?

Naast alle verplichte notariële documenten, kun je nog meer afspraken zwart op wit vastleggen wanneer je een huis koopt. Hieronder noemen wij nog een paar documenten die in sommige situaties fijn zijn om alvast te regelen.

Een bouwkundige keuring

Optioneel kan de koper in de periode van de koopovereenkomst ook een bouwkundige keuring laten doen. De koper betaalt deze bouwkundige keuring zelf, deze kosten variëren per partij maar liggen gemiddeld rond de € 300.

  • Samenlevingscontract en testament

Ga je samenwonen met jouw partner? Leuk, een nieuwe stap! Maar wat doe je als je er straks in je eentje voor komt te staan, omdat de relatie uit gaat of iemand komt te overlijden? Dit, maar ook de kosten van de gemeenschappelijke huishouding, leg je vast in een samenlevingsovereenkomst. Om stress en onzekerheid te voorkomen, is het fijn bepaalde afspraken hierover op papier te zetten in een samenlevingscontract. Mét of zonder testament. Dit kost gemiddeld € 400.

Het is altijd mogelijk deze documenten tussentijds aan te passen. Maar hiervoor moet je wel opnieuw naar de notaris, wat dus extra kosten met zich meebrengt. Denk dus goed na over de afspraken die je wilt vastleggen, ook met een blik op de toekomst!

Welke kosten zijn fiscaal aftrekbaar?

Sommige kosten zijn fiscaal aftrekbaar. Dit betekent dat je een deel ervan terugkrijgt bij de belastingaangifte over het jaar waarin je die kosten hebt gemaakt. Dit geldt voor de hypotheekakte.

Let hier dan ook op bij het doen van jouw belastingaangifte in het jaar ná de aankoop van jouw woning. Vraag eventueel een boekhouder om hulp.

Meer informatie

Bij ons betaal je nooit meer dan de aangegeven prijs. Zijn er tegenvallers? Dan komen die gewoon voor onze rekening!

Heb je nog vragen over de hypotheekakte, een van de andere notariële documenten of de bijkomende kosten? Stel jouw vraag via ons contactformulier hieronder. Wij komen er dan binnen drie werkdagen op terug.

Offerteformulier
Productkeuze

Mismatch op woningmarkt: huizenbezitters willen huren, huurders willen kopen

Volgens economen van De Nederlandsche Bank (DNB) is er bij 1,8 miljoen huishoudens sprake van een mismatch op de woningmarkt. Dat is een vijfde van het totaal aantal huishoudens. Veel mensen met een huurhuis zouden liever kopen en tegelijkertijd zijn er huizenbezitters die juist graag willen huren.

Liever kopen of liever huren

DNB heeft het onderzoek onder ruim 2000 Nederlanders uitgevoerd. Hieruit kwam naar voren dat driekwart een koophuis financieel aantrekker vindt dan een huurhuis. Van de sociale huurders zou 31 procent liever kopen, en van de huurders in de vrije sector is dit maar liefst 49 procent. Huren in de vrije sector is namelijk relatief duur, geven de economen aan.

Maar: er is ook een grote behoefte aan huurwoningen. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat 14 procent van de huiseigenaren liever zou huren. Dat gaat dan vaak over oudere woningbezitters, terwijl jonge huurders liever willen kopen.

Mismatch wegwerken

Volgens DNB is het voor de economie belangrijk om deze mismatch weg te werken. ”Voor huishoudens is het prettig als ze kunnen wonen zoals ze graag willen. Dat leidt tot meer welzijn en daarmee tot welvaartswinst.”

De onderzoekers benoemen dat er meer huizen moeten worden gebouwd om het woningaanbod te vergroten. Daarnaast adviseert de centrale bank de fiscale voordelen voor kopen af te bouwen. Daarmee bedoelt DNB bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek.

Als koop- en huurwoningen fiscaal gelijker behandeld zouden worden, zou het voor ouderen ook aantrekkelijker worden om te gaan huren. Dan komen er ook weer meer koopwoningen beschikbaar voor de jonge huurders die nu graag zouden kopen.

Dit zijn de verschillende soorten testamenten

Je kunt zelf bepalen wat er met jouw nalatenschap gebeurt door dit vast te leggen in een testament. Wist je dat er verschillende soorten testamenten zijn? Uiteraard leggen we dit aan je uit als je bij ons op kantoor bent, maar je kunt alvast de belangrijkste verschillen hieronder lezen.

Langstlevende testament

Bij een langstlevende testament gaat de eigendom van alle goederen van jouw nalatenschap naar de langstlevende partner. Heb je kinderen? Dan kunnen zij hun deel van de nalatenschap pas opeisen als de langstlevende ouder is overleden.

Tweetrapstestament

Bij een tweetrapstestament gaat jouw nalatenschap naar de langstlevende partner. In feite onterf je je kinderen dus. Wanneer de langstlevende ouder is overleden, gaat jouw nalatenschap echter alsnog naar je kinderen.

Vruchtgebruik testament

Vruchtgebruik is het recht om gebruik te maken van goederen die niet van jou zijn. Bij een vruchtgebruik testament worden de kinderen van de overledene de volledige erfgenamen. De langstlevende partner wordt geen eigenaar van de bezittingen, maar mag deze wel in vruchtgebruik nemen.

Levenstestament

Voor het geval je iets overkomt waardoor je niet meer in staat bent zelf beslissingen te nemen, is het verstandig om een levenstestament op te stellen. Hierin leg je vast wie er beslissingen voor jou mag nemen indien je dit zelf niet meer kunt.

Combinatietestament

Bij een combinatietestament laat de persoon die het testament opstelt de langstlevende partner bepalen hoe de verdeling van de nalatenschap plaatsvindt.

Het voordeel hiervan is dat de langstlevende partner de fiscaal meest aantrekkelijke optie van nalatenschap op het moment van overlijden kan kiezen.

Een belangrijk nadeel is echter dat er geen zekerheid is over de verdeling van het nalatenschap bij overlijden. Ook moet de langstlevende partner hier een beslissing over nemen in een emotionele periode.

Echtscheidingstestament

Met een echtscheidingstestament voorkomen gescheiden partners dat er bij overlijden vermogen naar de ex-partner gaat. Zo wordt voorkomen dat vermogen dat in eerste instantie aan een kind is nagelaten, bij overlijden van dat kind alsnog naar de ex-partner gaat.

Wij begrijpen dat het ingewikkeld is om een goede keuze te maken voor het soort testament in jouw situatie. Bovendien zijn er nog meer soorten dan bovenstaande. Je bent altijd welkom bij onze notaris om te bespreken wat voor jou de beste optie is.