Brusselse erft ruim 1 miljard waardeloos ‘oud geld’

De Vlaamse media heeft melding gemaakt van een vrouw uit Brussel die 1,4 miljard oude Italiaanse lire van haar Italiaanse oom heeft geërfd, maar het geld blijkt waardeloos. In Italië wisselt de nationale bank sinds 2011 geen lire meer om in euro. Omgerekend ziet deze vrouw, Sara Ferrari, zo’n € 723.000 in rook omgaan.

Gelukkig kreeg zij wel nog 1 miljoen Duitse mark (ruim een half miljoen euro) omgewisseld. Haar oom Salvatore, die in Berlijn woonde, had dit geld nog in een kluis opgeborgen. Tevens heeft ze een huis van haar oom geërfd dat in Berlijn staat. Ze hadden al jaren geen contact meer, maar zij bleek de enige erfgename te zijn.

Hoe zit het met het vangnet voor ZZP’ers?

Moeten Zelfstandigen Zonder Personeel oftewel ZZP’ers zich zorgen maken over hun positie? Niet alleen ons sociale stelsel gaat uit van vaste banen, ook de fiscus wordt strenger.

Op dit moment werkt 10% van onze beroepsbevolking als zelfstandige. Naar verwachting zal dit aantal verdubbelen omdat bedrijven steeds projectmatiger gaan denken. Het doorzetten van deze trend zet politiek Den Haag aan het denken. Enerzijds is het goed dat mensen eigen initiatief tonen en als ZZP’er ervoor kiezen om geen beroep te kunnen doen op sociale zekerheden. Anderzijds betekent dit ook dat er weinig belasting en premies betaald hoeven te worden waardoor het hele sociale stelsel onder druk kan komen te staan.

Door de starters- en investeringsaftrek is de eerste € 25.000 van de winst van een zzp’er bijna netto. Het kabinet heeft hiervoor wel een aantal basisregels gesteld, zoals het hebben van 3 opdrachtgevers. Al diverse ZZP’ers hebben hierdoor geen VAR-verklaring ontvangen omdat ze niet aan deze regel kunnen voldoen. Deze VAR-verklaring is echter wel noodzakelijk om bij opdrachtgevers aan te kunnen tonen dat zij voor eigen risico en rekening werken. Flexibele arbeidskrachten zullen in alle branches alleen maar gaan uitbreiden. Daarom ontstaat er een steeds grotere behoefte om de regelgeving aan te passen aan de veranderende arbeidsmarkt.

Wij helpen u op weg

Heeft u vragen over dit onderwerp? Wij helpen u graag op weg door onze kennis en ervaring met u te delen als (startende) ZZP’er.

Wist u dat nieuwe bewoners vaak te rooskleurig denken over inbraak?

Na onderzoek van economen Martin Salm en Ben Vollaard van Tilburg Univercity blijkt dat veel mensen de kans op inbraak in hun nieuwe wijk veel lager inschatten als zij pas zijn verhuisd. Dat kan meer inbraken met zich meebrengen, omdat deze mensen niet voldoende beveiligingsmaatregelen nemen. Dit meldt Vereniging Eigen huis in hun magazine.

Zit uw schuur op slot?

Vorig jaar is er 23.000 x aangifte gedaan van diefstal uit schuurtjes. Dat is 15% meer dan het jaar daarvoor. De politie verklaart dit omdat veel schuurtjes vaak niet op slot zitten, of zelfs geen slot hebben. Voor inbrekers daardoor een populair doelwit om fietsen, grasmaaiers en gereedschappen te stelen.

Anti-inbraaktips voor als u met vakantie gaat

Wellicht liggen sommige zaken voor de hand, maar toch is het handig om deze checklist aan te houden.

  • Controleer of ramen en deuren goed gesloten zijn.
  • Zorg voor goede sloten voorzien van SKG**-logo.
  • Laat het licht op verschillende plekken in huis branden als het donker is. Dit kan met behulp van een schakelklok.
  • Laat de post tijdens uw afwezigheid weghalen door uw buren of bekenden.
  • Laat uw post bewaren door PostNL en zet uw krantenabonnement tijdelijk stop.
  • Heeft u een oprit? Plaats uw auto tijdens uw vakantie op de oprit of vraag dit aan de buren die wel aanwezig zijn.
  • Zorg dat het huis een bewoonde indruk maakt door kopjes op tafel te laten staan of magazines te laten liggen.
  • Zet geen waardevolle spullen in het zicht.
  • Berg ladders op en zet ander klimmateriaal, zoals bijvoorbeeld containers, niet in het zicht.
  • Laat geen tuingereedschappen slingeren rondom uw woning.
  • Heeft u kostbare spullen? Verstop ze niet op voorspelbare plekken maar berg ze, indien mogelijk, op in de kluis.
  • Registreer uw bezittingen bijvoorbeeld via de Stop Heling app.
  • Vermeld niet via social media of uw voicemail dat u met vakantie bent.

Het levenstestament zoals u het geregeld wilt hebben

Wie behartigt uw belangen als u dat zelf niet meer kunt? Wat gebeurt er met uw huis of uw bedrijf? Wie bepaalt er wat er met u gebeurt? Geen onderwerpen waar u graag bij stilstaat. Maar toch goed om eens over na te denken. Met een levenstestament legt u vast hoe u de dingen geregeld wilt hebben. Zo houdt u de regie. Ook als u dat niet meer kunt.

Een levenstestament is een combinatie van één of meer volmachten en een overzicht van uw persoonlijke wensen. Deze persoonlijke wensen kunnen bijvoorbeeld gaan over schenkingen aan uw (klein)kinderen of aan goede doelen. Of wat er moet gebeuren met uw bezittingen wanneer u naar een verpleeghuis moet verhuizen. U kunt zelfs wensen voor een uitvaart vastleggen.

Er is een belangrijk verschil tussen een testament en een levenstestament. Het ‘gewone’ testament heeft pas werking nadat u bent overleden. Het levenstestament gaat over dingen die gebeuren terwijl u nog leeft, op het moment dat u zelf niet goed meer kunt beslissen. Bijvoorbeeld omdat u in coma bent geraakt of omdat u de ziekte van Alzheimer krijgt.

Volmachten

In een volmacht geeft u iemand anders, de ‘gevolmachtigde’, de bevoegdheid om namens u rechtshandelingen te plegen. Bijvoorbeeld om uw geldzaken te regelen of uw woning te verkopen. Er zijn twee soorten volmachten: een algemene volmacht en een bijzondere volmacht. Met een algemene volmacht kan de gevolmachtigde uw belangen op alle gebieden behartigen. Hij mag dan alle zaken namens u doen, ook als u die zelf nog kunt doen. Bijzondere volmachten zijn volmachten die voor een bepaald doel dienen.

Enkele voorbeelden:

  • Een volmacht waarmee de gevolmachtigde over uw bankrekeningen kan beschikken
  • Een volmacht die de gevolmachtigde toestemming geeft uw woning te verkopen
  • Een volmacht om uw effectenportefeuille te beheren en naar goeddunken aandelen te kopen en te verkopen
  • Een ‘ondernemersvolmacht’ om uw bedrijf te runnen en uw zakelijke belangen te behartigen
  • Een ‘medische behandelingsvolmacht’ om beslissingen te nemen over uw medische behandeling

Misbruik voorkomen

Een volmacht geeft u aan iemand die u vertrouwt. Vaak zal het naaste familie zijn, zoals uw echtgenoot, uw partner of uw kinderen. Sommige mensen verdelen een volmacht over meerdere gevolmachtigden. U kunt dan opnemen in de volmacht dat zij regelmatig met elkaar moeten overleggen.

Zo verkleint u het risico dat een gevolmachtigde misbruik maakt van zijn bevoegdheden. U kunt ook een toezichthouder benoemen die ervoor zorgt dat uw gevolmachtigde zijn taken goed uitvoert. Die toezichthouder kan een notaris zijn. U kunt een levenstestament opstellen zoals u wilt. Het is verstandig om hierbij de hulp van de notaris in te roepen. Uiteindelijk is het levenstestament een juridisch document met soms vergaande gevolgen.

Wij beschikken over specialistische kennis en kunnen u adviseren om het levenstestament optimaal aan te laten sluiten bij uw wensen en behoeften. De notariële akte is het bewijs van het bestaan van een levenstestament. Bovendien wordt het levenstestament geregistreerd in het Centraal Levenstestament Register. Een levenstestament is een heel persoonlijk document. Het gaat om uw wensen voor de toekomst, ook als u daar op dat moment niet meer zelf over kunt beslissen. Wij vertellen u graag meer.

Omzet notariaat groeit weer dankzij aantrekken woningmarkt

In het kwartaalbericht van het Economisch Bureau van ING staat dat het notariaat voor het eerst sinds 2010 hun omzet weer ziet groeien.

Door het aantrekken van de woningmarkt, neemt ook het aantal te passeren transport- en hypotheekakten fors toe. Dit verschilt nog wel per regio. In de grote steden trekt de woningmarkt harder aan dan op het platteland. In de provincies Noord-Holland, Utrecht, Friesland en Noord-Brabant nam het aantal woningtransacties van januari t/m mei 2014 met ruim 40% tot 50% toe.

Lees hier het complete artikel!

Nieuwe truc voor oplichters om geld afhandig te maken

Sinds kort gebruiken oplichters op internet een nieuwe truc om mensen geld afhandig te maken. De slachtoffers ontvangen een mail van vrienden of bekenden waartegen gezegd wordt dat ze dringend geld nodig hebben omdat ze ‘gestrand zijn op vakantie’.

Dit is gemeld door de Fraudehelpdesk in het AD. De criminelen hacken eerst de mailbox van het slachtoffer waarna ze bij de LinkedIn-pagina van de bewuste persoon kunnen. Vervolgens kunnen ze met deze gegevens uit diens naam een mail sturen met een ‘vakantie noodkreet’. Volgens de Fraudehelpdesk bestond de truc al in het buitenland maar duikt deze nu voor het eerst in Nederland op. In twee weken tijd zijn al 60 meldingen binnengekomen.

Wees op uw hoede bij dit soort berichten. Neem eerst contact op met de vriend of bekende voordat u overgaat tot actie.

Vanaf 2015 wordt een beter energielabel geïntroduceerd

Wat we ons vaak niet beseffen is dat onze woonlasten voor een belangrijk deel bestaan uit energiekosten. Het is daarom belangrijk om bij het kopen of huren van een woning betrouwbare informatie te hebben over de energiezuinigheid van de woning. De overheid heeft daarom het energielabel in het leven geroepen. Als koper of huurder van een woning heeft u recht op het energielabel, dus vraag ernaar. Vergeet ook niet een energielabel op te laten stellen als u uw woning verkoopt of verhuurt.

Het energielabel is in 2008 geïntroduceerd en is sindsdien verplicht. Toch wordt het label nog te weinig aangevraagd. Dit komt onder andere omdat de aanvraag duur is en de uitgebreide rekenmethode foutgevoelig. Huiseigenaren worden niet beboet als zij geen label hebben, waardoor de noodzaak er niet is om er één aan te vragen.

Vanaf 2015 kunnen huiseigenaren zelf online hun gegevens in- en aanvullen. Hierdoor kunnen de kosten omlaag van € 200 naar nog maar een paar tientjes. Er moet bij verkoop, verhuur of oplevering een label overlegd worden. Huidige labels zijn 10 jaar geldig. Indien er geen label overlegd wordt geldt een boete van € 200. Dit is makkelijk te voorkomen omdat huiseigenaren een brief met een indicatie van het energielabel ontvangen, dat online aangepast kan worden. Na goedkeuring wordt het energielabel dan geregistreerd.

Meer weten over het energielabel? Kijk dan op www.eigenhuismagazine.nl/energielabel.

Verlaging grens NHG geen invloed op huizenmarkt

Per 1 juli jl. is de grens van hypotheken met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) verlaagd van € 290.000 naar € 265.000.

Dit heeft echter geen grote nadelige gevolgen voor de woningmarkt, zeggen de kenners. Momenteel is de hypotheekrente historisch laag. Wie nu een woning wil kopen doet dat toch wel. De maximale koopsom van de woning met NHG-hypotheek bedraagt nu € 250.000. Dat komt omdat er nog ongeveer 6% aan extra kosten bijkomen. De NHG-grens werd in 2009 als crisismaatregel tijdelijk verhoogd tot € 350.000 om de woningmarkt een impuls te geven. Daarna werd de grens weer stapsgewijs afgebouwd.

Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis (VEH) zegt hierover: ”Dat de grens wordt verlaagd komt dus niet als een verrassing, het heeft geen doorslaggevende invloed. Het wordt ook gecompenseerd door de hypotheekrente die nog nooit zo laag is geweest.”

Bescherming huizenbezitter

De Stichting Waarborgfonds Eigen Woning (WEW) verstrekt de NHG. Hiermee is een huizenbezitter ervan verzekerd dat bij een gedwongen verkoop van de woning een mogelijke restschuld aan de bank wordt betaald. De NHG kan de restschuld zelfs kwijtschelden, indien een huizenbezitter buiten zijn schuld om zijn huis moet verkopen.

Notariaat en banken zorgen voor betere financierbaarheid erfpacht

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft bekend gemaakt dat zij samen met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een gezamenlijk nieuw model hebben ontwikkeld, waardoor nieuwe particuliere erfpachtrechten voor woonruimte beter financierbaar worden. Dit model wordt op 1 juli in gebruik genomen.

Het volledige artikel kunt u hier lezen.

Help uw kind op de woningmarkt

De woningprijzen zijn de afgelopen jaren fors gedaald. Dat biedt mogelijkheden voor starters op de woningmarkt. Tegelijk hanteren de banken strengere regels voor hypotheken. Als ouders kunt u uw kind helpen door een lening te verstrekken en als ‘familiebank’ op te treden.

Stel dat uw zoon of dochter een woning wil kopen voor € 200.000. U besluit dat u daarvan de helft wilt uitlenen. Wat zijn dan voor u en uw kind de gevolgen?

Laten we beginnen met de rente. Volgens de Belastingdienst moet u minimaal driekwart van de geldende marktrente in rekening brengen. Is de rente lager, dan ziet de fiscus dat als een schenking. Is de marktrente 4%, dan moet u ten minste 3% vragen. De maximale rente ligt minder vast. De rechtbank in Leeuwarden heeft in februari 2013 uitgesproken dat een rente van 8% acceptabel is. Een hoge rente kan interessant zijn. Bij een rente van 8% betaalt uw kind over een lening van € 100.000 jaarlijks € 8.000. Stel dat uw kind 42% inkomstenbelasting betaalt, dan is de aftrek € 3.360 en de netto rente € 4.640. Als verstrekker betaalt u over de lening vermogensrendementsheffing. Die bedraagt 1,2% van die € 100.000, ofwel € 1.200. Uw netto rendement is dan € 6.800, ofwel 6,8%!

Terugsluizen

Waarschijnlijk wilt u uw kind niet op kosten jagen. Een deel of alle betaalde rente kunt u daarom vervolgens weer teruggeven aan uw kind. U kunt hierbij gebruikmaken van de vrijstelling in de schenkbelasting. Dit houdt in dat u jaarlijks € 5.229 (2014) aan uw kind mag schenken zonder dat die hierover belasting hoeft te betalen. Voor de aanschaf van een woning mag u overigens ook eenmalig € 100.000 schenken. Een lening voor een eigen woning moet annuïtair worden terugbetaald. Dit betekent dat periodiek, meestal maandelijks, de rente moet worden betaald en een deel van de hoofdsom. Deze verplichting geldt voor hypotheken van reguliere verstrekkers, zoals de bank, maar ook voor een lening binnen de familie. Als er niet wordt afgelost, vervalt de renteaftrek.

Afspraken op papier

Om gebruik te kunnen maken van de aftrekmogelijkheden en vrijstellingen moet u aan enkele voorwaarden voldoen. We hebben al genoemd dat er sprake moet zijn van de aankoop of het verbeteren van een woning. Daarnaast moet u de afspraken tussen u en uw kind op papier vastleggen. Het is verstandig om hierbij de hulp van de notaris in te roepen. Wij kunnen met u meedenken en het contract toespitsen op uw situatie. U moet ook de Belastingdienst op de hoogte stellen van de betaalde rente en de hoogte van de schuld. Banken waren al verplicht deze gegevens ieder jaar door te geven. Deze verplichting geldt nu ook voor particuliere schulden.

Meer weten? Neem contact met ons op.

We vertellen u graag meer.