Scheiden via de ambtenaar van de burgerlijke stand binnenkort mogelijk

Het is nooit fijn om te beseffen dat uw relatie anders is verlopen dan u voorheen heeft bedacht. In het geval dat u getrouwd bent, kunt u de zware maar weloverwogen beslissing maken om een echtscheiding aan te vragen. Het is vooral fijn als dit in goed overleg met uw partner gaat.

Staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie heeft een wetsvoorstel ‘Scheiden zonder rechter’ ingediend. De ministerraad heeft hier inmiddels op ingestemd. Indien u het onderling eens bent en geen minderjarige kinderen heeft, kunt u straks via de ambtenaar van de burgerlijke stand scheiden. Het wetsvoorstel is nu voor advies aan de Raad van State gestuurd.

U kunt straks een verzoek indienen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij het voldoen aan alle voorwaarden kan de ambtenaar de echtscheiding uitspreken en een akte opmaken die wordt ingeschreven in een register. Nu is de tussenkomst van de rechter nog verplicht, evenals de bijstand van een advocaat. Bij de nieuwe regeling komt dit te vervallen.

Een voordelige hypotheek met renteaftrek. Wat zijn de mogelijkheden?

Als u in aanmerking wilt komen voor een hypotheek met renteaftrek, dan zijn er nog maar 2 opties mogelijk. Maar een menghypotheek kan ook. Wat is het voordeligst?

Het kabinet heeft het recht op renteaftrek voor nieuwe huizenleningen beperkt tot de lineaire en de annuïteitenhypotheek. Voor huizenkopers zijn deze 2 producten dus het meest aantrekkelijk. Volgens Harrie-Jan van Nunen, commercieel directeur van financieel adviesbureau De Financiële Makelaar, denken veel consumenten én financieel adviseurs ten onrechte dat de keus nu beperkt is tot een lineaire of een annuïteitenhypotheek. Volgens hem kunnen de 2 hypotheeksoorten gecombineerd worden. Het resultaat is een ‘menghypotheek’. Het grootste voordeel van zo’n mengproduct vindt Van Nunen dat de netto woonlasten tijdens de looptijd minder sterk stijgen en dalen.

Scherpe kantjes

Het Financieel Dagblad vroeg een onafhankelijk financieel planner om de kosten en baten door te rekenen van een menghypotheek uitgaande van 30 jaar. Hieruit is gebleken dat een menghypotheek inderdaad de scherpe kantjes van de hoge maandlasten afhaalt in pakweg de laatste 10 jaar van de annuïteitenhypotheek, en de eerste 10 van de lineaire hypotheek.

Wees alert op veranderingen

Wel blijft het van belang dat huizenbezitters zich niet concentreren op de netto hypotheeklast, maar te kijken of zij de bruto kosten goed kunnen dragen. Die voorzichtigheid is geboden omdat de overheid waarschijnlijk de renteaftrek op termijn gaat afbouwen en dan stijgen de netto maandlasten. Ook kan er veel in iemands leven veranderen. Denk aan een echtscheiding of ontslag. Daarna is er meestal minder financiële draagkracht.

Wie valt voor de redelijk gelijkmatige netto maandlasten van een menghypotheek, kan daarvoor terecht bij elke financieel adviseur of planner.

Nog even de verschillen op een rij

Bij een annuïteitenhypotheek zijn de maandlasten constant. In het begin betaalt u veel rente en lost u weinig af, naarmate u meer heeft afgelost daalt de rente. De maandlasten blijven de hele looptijd gelijk.

Bij een lineaire hypotheek lost u vanaf het begin een hoog, vast bedrag af, waardoor de rente steeds lager wordt, en dus ook de aftrek. Bij deze hypotheek nemen de maandlasten af.

 

Bron: Dit is een ingekort artikel van Rentsje Gruyter dat is geplaatst in NRC Handelsblad van zaterdag 7 juni 2014.

 

Bij veel lage hypotheken verdwijnt de rente-opslag

Rabobank heeft een wijziging doorgevoerd dat bij hypotheken zonder Nationale Hypotheek Garantie (NHG) de rente-opslag van 0,2% verdwijnt. Dit geldt voor hypotheken die lager zijn dan 67,5% van de marktwaarde van de woning. Vooral voor ouderen is deze verandering voordelig, omdat zij vaak al flink hebben afgelost op hun hypotheek.

De ING heeft het aantal risicoklassen uitgebreid van 3 naar 11. Zo heeft elke klasse zijn eigen rentetarief. ING-klanten komen hiermee, na verlaging van hun hypotheekschuld, sneller in aanmerking voor lagere rente.

Zowel Vereniging Eigen Huis als Tros Radar hebben ervoor gepleit de rente-opslag te laten vervallen bij alle lage hypotheken, omdat zij nauwelijks nog een risico vormen voor banken.

Help, mijn stamrecht-bv staat onder water!

Momenteel staan veel stamrecht-bv’s ‘onder water’. Zolang de bv niet daadwerkelijk uitkeert, merkt de eigenaar of directeur-grootaandeelhouder (dga) daar weinig van. Pas als de stamrecht-bv gaat uitkeren en er te weinig geld in kas is, komt de Belastingdienst om de hoek kijken. Tot 1 oktober 2012 moest de dga bij de oprichting van een BV minimaal € 18.000 aan startkapitaal inbrengen. De dga zal door de fiscus voor maximaal € 18.000 aansprakelijk worden gesteld voor het tekort. De dga blijft voor dat bedrag aansprakelijk, het is namelijk een lening. Als de bv onder water staat en gaat uitkeren, dan moet de dga het tekort uit eigen zak aanzuiveren. Is het tekort groter dan € 18.000 dan legt de fiscus zich erbij neer dat er over het meerdere bedrag geen belasting geheven kan worden.

Voor stamrecht-bv’s die na 1 oktober 2012 zijn opgericht is het startkapitaal, oftewel de maximale aansprakelijkheid, verlaagd van € 18.000 naar € 1. Als deze stamrecht-bv’s onder water staan hebben zij weinig te vrezen.

Welke opties heeft u bij een ‘oude’ stamrecht-bv die onder water staat:

  1. Verhoog de inkomsten of verlaag de uitgaven. Veel stamrecht-bv’s hebben hun vermogen in spaargeld zitten. Dat levert momenteel bijna niets op. De stamrechtverplichting neemt vaak sneller toe. De fiscus verplicht stamrecht-bv’s namelijk de uitkeringsverplichtingen elk jaar te verhogen – oprenten in jargon – met een bij de oprichting vastgesteld percentage. Een eenmaal gekozen oprentingspercentage mag niet later worden bijgesteld. Veel bv’s hebben gekozen voor een oprentingspercentage dat bij de oprichting goed haalbaar leek, bijvoorbeeld 2% of 4%, maar dat inmiddels niet meer met sparen valt te behalen. Met beleggen van een deel van het vermogen kunt u proberen het rendement op te krikken, maar dat is alleen een optie als u verstand van zaken heeft en als u de risico’s goed kunt inschatten.
  2. Hef de bv op. U kunt ook de bv in 2014 alles laten uitkeren en opheffen. In 2014 mogen dga’s van een stamrecht-bv eenmalig alles laten uitkeren, waarbij over 80% van de verplichtingen belasting wordt ingehouden en 20% dus onbelast mag worden uitgekeerd. Door deze belastingkorting zullen de meeste dga’s met een stamrecht-bv die onder water staat niet langer gedwongen zijn maximaal € 18.000 eigen geld in hun bv te stoppen, omdat de belaste uitkeringsverplichtingen 20%lager uitkomen.

Niet alle bv’s zullen hiermee wegkomen, waarschuwt Winter van de Gouden Handdruk Specialist. ‘Sommige bv’s hebben geld uitgeleend op onzakelijke gronden. Dat wil zeggen dat zij geld hebben geleend onder voorwaarden waarmee een buitenstaander, zoals een bank, nooit akkoord zou gaan. Voorbeelden zijn het uitlenen van geld aan de dga of aan derden tegen een te lage rente of tegen te soepele voorwaarden.’ Als dat het geval is, kunt u maar beter een goede fiscalist in de arm nemen. In het ergste geval worden dan alle uitkeringsverplichtingen belast met 72% belasting: 52% inkomstenbelasting met daarbovenop een revisierente van 20%. Ook als het tekort meer dan € 18.000 bedraagt.

Bron: Dit is een ingekort artikel van Paul van der Kwast dat is geplaatst in Personal Finance van het Financieele Dagblad van 7 juni 2014.

Aantal geregistreerde levenstestamenten stijgt enorm

In het tweede kwartaal van 2014 is het aantal geregistreerde levenstestamenten met ruim 90% gestegen ten opzichte van diezelfde periode in 2013. Dit blijkt uit cijfers van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB). In het voorjaar van 2013 werden 5.046 levenstestamenten afgesloten, de afgelopen maanden waren het er 9.695. Ruim 44.500 mensen hebben nu een geregistreerd levenstestament in Nederland.

Tegengaan financieel misbruik

Het geregistreerde levenstestament is een goede waarborg tegen financieel misbruik volgens de KNB, mits daarin is vastgelegd dat de vertrouwenspersoon ook verantwoording moet afleggen aan een toezichthouder. Regelmatige, officiële verantwoording over de stand van de financiën verkleint het risico op ongeoorloofde uitgaven. Als notaris vervullen wij deze rol binnen dit toezichthouderschap steeds meer.

Register

Iedereen heeft de mogelijkheid om zijn of haar levenstestament via het Centraal Levenstestamentenregister (CLTR) te laten registreren. Dit regelen wij voor u als wij de akte hebben opgesteld. Het voordeel hiervan is dat het extra zekerheid geeft dat er sprake is van een geldig levenstestament.

Meer weten? Lees ons eerder verschenen artikel hierover:

http://www.nationalenotaris.nl/het-levenstestament-zoals-u-het-geregeld-wilt-hebben/

Digitaal bankloket voor erfgenamen geopend

Er is door De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een digitaal loket geopend voor zogeheten ‘slapende tegoeden’. Zo kunt u als nabestaande van een overleden familielid voortaan makkelijker nagaan of diegene nog een spaartegoed heeft bij een bank.

Soms heeft u helemaal geen zicht op de tegoeden die de overledene bij diverse banken nog heeft uitstaan. Dit kan een actieve rekening zijn, maar ook een inactieve rekening waarbij de bank bijvoorbeeld door verhuizing het contact met de klant is verloren. Tot op heden verliep deze zoektocht via een ingewikkeld administratief systeem.

Volgens de NVB kan nu iedereen op één plek digitaal navraag doen naar alle tegoeden die op naam staan van de overledene. Inmiddels hebben veel banken zich al aangesloten bij het loket, waaronder ABN Amro, Credit Europe Bank, Delta Lloyd Bank, ING, Rabobank en SNS. Overigens kunnen spaartegoeden in het buitenland niet via het loket worden achterhaald.

Na 20 jaar verjaart een slapend tegoed wettelijk. Gelukkig keren de banken in de praktijk de slapende tegoeden altijd uit, zegt de NVB.

Brusselse erft ruim 1 miljard waardeloos ‘oud geld’

De Vlaamse media heeft melding gemaakt van een vrouw uit Brussel die 1,4 miljard oude Italiaanse lire van haar Italiaanse oom heeft geërfd, maar het geld blijkt waardeloos. In Italië wisselt de nationale bank sinds 2011 geen lire meer om in euro. Omgerekend ziet deze vrouw, Sara Ferrari, zo’n € 723.000 in rook omgaan.

Gelukkig kreeg zij wel nog 1 miljoen Duitse mark (ruim een half miljoen euro) omgewisseld. Haar oom Salvatore, die in Berlijn woonde, had dit geld nog in een kluis opgeborgen. Tevens heeft ze een huis van haar oom geërfd dat in Berlijn staat. Ze hadden al jaren geen contact meer, maar zij bleek de enige erfgename te zijn.

Hoe zit het met het vangnet voor ZZP’ers?

Moeten Zelfstandigen Zonder Personeel oftewel ZZP’ers zich zorgen maken over hun positie? Niet alleen ons sociale stelsel gaat uit van vaste banen, ook de fiscus wordt strenger.

Op dit moment werkt 10% van onze beroepsbevolking als zelfstandige. Naar verwachting zal dit aantal verdubbelen omdat bedrijven steeds projectmatiger gaan denken. Het doorzetten van deze trend zet politiek Den Haag aan het denken. Enerzijds is het goed dat mensen eigen initiatief tonen en als ZZP’er ervoor kiezen om geen beroep te kunnen doen op sociale zekerheden. Anderzijds betekent dit ook dat er weinig belasting en premies betaald hoeven te worden waardoor het hele sociale stelsel onder druk kan komen te staan.

Door de starters- en investeringsaftrek is de eerste € 25.000 van de winst van een zzp’er bijna netto. Het kabinet heeft hiervoor wel een aantal basisregels gesteld, zoals het hebben van 3 opdrachtgevers. Al diverse ZZP’ers hebben hierdoor geen VAR-verklaring ontvangen omdat ze niet aan deze regel kunnen voldoen. Deze VAR-verklaring is echter wel noodzakelijk om bij opdrachtgevers aan te kunnen tonen dat zij voor eigen risico en rekening werken. Flexibele arbeidskrachten zullen in alle branches alleen maar gaan uitbreiden. Daarom ontstaat er een steeds grotere behoefte om de regelgeving aan te passen aan de veranderende arbeidsmarkt.

Wij helpen u op weg

Heeft u vragen over dit onderwerp? Wij helpen u graag op weg door onze kennis en ervaring met u te delen als (startende) ZZP’er.

Wist u dat nieuwe bewoners vaak te rooskleurig denken over inbraak?

Na onderzoek van economen Martin Salm en Ben Vollaard van Tilburg Univercity blijkt dat veel mensen de kans op inbraak in hun nieuwe wijk veel lager inschatten als zij pas zijn verhuisd. Dat kan meer inbraken met zich meebrengen, omdat deze mensen niet voldoende beveiligingsmaatregelen nemen. Dit meldt Vereniging Eigen huis in hun magazine.

Zit uw schuur op slot?

Vorig jaar is er 23.000 x aangifte gedaan van diefstal uit schuurtjes. Dat is 15% meer dan het jaar daarvoor. De politie verklaart dit omdat veel schuurtjes vaak niet op slot zitten, of zelfs geen slot hebben. Voor inbrekers daardoor een populair doelwit om fietsen, grasmaaiers en gereedschappen te stelen.

Anti-inbraaktips voor als u met vakantie gaat

Wellicht liggen sommige zaken voor de hand, maar toch is het handig om deze checklist aan te houden.

  • Controleer of ramen en deuren goed gesloten zijn.
  • Zorg voor goede sloten voorzien van SKG**-logo.
  • Laat het licht op verschillende plekken in huis branden als het donker is. Dit kan met behulp van een schakelklok.
  • Laat de post tijdens uw afwezigheid weghalen door uw buren of bekenden.
  • Laat uw post bewaren door PostNL en zet uw krantenabonnement tijdelijk stop.
  • Heeft u een oprit? Plaats uw auto tijdens uw vakantie op de oprit of vraag dit aan de buren die wel aanwezig zijn.
  • Zorg dat het huis een bewoonde indruk maakt door kopjes op tafel te laten staan of magazines te laten liggen.
  • Zet geen waardevolle spullen in het zicht.
  • Berg ladders op en zet ander klimmateriaal, zoals bijvoorbeeld containers, niet in het zicht.
  • Laat geen tuingereedschappen slingeren rondom uw woning.
  • Heeft u kostbare spullen? Verstop ze niet op voorspelbare plekken maar berg ze, indien mogelijk, op in de kluis.
  • Registreer uw bezittingen bijvoorbeeld via de Stop Heling app.
  • Vermeld niet via social media of uw voicemail dat u met vakantie bent.

Het levenstestament zoals u het geregeld wilt hebben

Wie behartigt uw belangen als u dat zelf niet meer kunt? Wat gebeurt er met uw huis of uw bedrijf? Wie bepaalt er wat er met u gebeurt? Geen onderwerpen waar u graag bij stilstaat. Maar toch goed om eens over na te denken. Met een levenstestament legt u vast hoe u de dingen geregeld wilt hebben. Zo houdt u de regie. Ook als u dat niet meer kunt.

Een levenstestament is een combinatie van één of meer volmachten en een overzicht van uw persoonlijke wensen. Deze persoonlijke wensen kunnen bijvoorbeeld gaan over schenkingen aan uw (klein)kinderen of aan goede doelen. Of wat er moet gebeuren met uw bezittingen wanneer u naar een verpleeghuis moet verhuizen. U kunt zelfs wensen voor een uitvaart vastleggen.

Er is een belangrijk verschil tussen een testament en een levenstestament. Het ‘gewone’ testament heeft pas werking nadat u bent overleden. Het levenstestament gaat over dingen die gebeuren terwijl u nog leeft, op het moment dat u zelf niet goed meer kunt beslissen. Bijvoorbeeld omdat u in coma bent geraakt of omdat u de ziekte van Alzheimer krijgt.

Volmachten

In een volmacht geeft u iemand anders, de ‘gevolmachtigde’, de bevoegdheid om namens u rechtshandelingen te plegen. Bijvoorbeeld om uw geldzaken te regelen of uw woning te verkopen. Er zijn twee soorten volmachten: een algemene volmacht en een bijzondere volmacht. Met een algemene volmacht kan de gevolmachtigde uw belangen op alle gebieden behartigen. Hij mag dan alle zaken namens u doen, ook als u die zelf nog kunt doen. Bijzondere volmachten zijn volmachten die voor een bepaald doel dienen.

Enkele voorbeelden:

  • Een volmacht waarmee de gevolmachtigde over uw bankrekeningen kan beschikken
  • Een volmacht die de gevolmachtigde toestemming geeft uw woning te verkopen
  • Een volmacht om uw effectenportefeuille te beheren en naar goeddunken aandelen te kopen en te verkopen
  • Een ‘ondernemersvolmacht’ om uw bedrijf te runnen en uw zakelijke belangen te behartigen
  • Een ‘medische behandelingsvolmacht’ om beslissingen te nemen over uw medische behandeling

Misbruik voorkomen

Een volmacht geeft u aan iemand die u vertrouwt. Vaak zal het naaste familie zijn, zoals uw echtgenoot, uw partner of uw kinderen. Sommige mensen verdelen een volmacht over meerdere gevolmachtigden. U kunt dan opnemen in de volmacht dat zij regelmatig met elkaar moeten overleggen.

Zo verkleint u het risico dat een gevolmachtigde misbruik maakt van zijn bevoegdheden. U kunt ook een toezichthouder benoemen die ervoor zorgt dat uw gevolmachtigde zijn taken goed uitvoert. Die toezichthouder kan een notaris zijn. U kunt een levenstestament opstellen zoals u wilt. Het is verstandig om hierbij de hulp van de notaris in te roepen. Uiteindelijk is het levenstestament een juridisch document met soms vergaande gevolgen.

Wij beschikken over specialistische kennis en kunnen u adviseren om het levenstestament optimaal aan te laten sluiten bij uw wensen en behoeften. De notariële akte is het bewijs van het bestaan van een levenstestament. Bovendien wordt het levenstestament geregistreerd in het Centraal Levenstestament Register. Een levenstestament is een heel persoonlijk document. Het gaat om uw wensen voor de toekomst, ook als u daar op dat moment niet meer zelf over kunt beslissen. Wij vertellen u graag meer.