Een huis kopen met je nieuwe partner? Zorg dat je niet teveel belasting betaalt

Als je met een nieuwe partner een huis gaat kopen, dan wil je optimaal gebruik (blijven) maken van de hypotheekrenteaftrek. In de praktijk is dat niet altijd even gemakkelijk. Let bij het kopen van jullie huis daarom op de volgende zaken.

Zo zijn de regels

Stel dat de verkoop van je vorige woning je een boekwinst heeft opgeleverd, dan ben je verplicht om deze overwaarde te gebruiken voor de aankoop van jullie gezamenlijke nieuwe huis. Hierdoor hoeven jullie samen minder te lenen bij de bank. Maar dat betekent helaas ook een lagere hypotheekrenteaftrek. Dat zit zo. Jullie kopen een huis voor 5 ton. Jij brengt 1 ton aan overwaarde in en dat maakt dat jullie 4 ton gaan lenen: jij 1,5 ton en je partner 2,5 ton. De bank verdeelt dit bedrag echter evenredig over jullie, dus jullie lenen ieder 2 ton. Maar omdat jij die ton overwaarde hebt ingebracht, mag je niet over 2 ton, maar over 1,5 ton de rente aftrekken. Jouw partner heeft ook minder profijt van de hypotheekrenteaftrek. Hij of zij mag 2,5 ton lenen, maar de bank bedeelt hem of haar maar 2 ton toe. Een lager leenbedrag is ook minder hypotheekrenteaftrek. Hierdoor kunnen jullie allebei een aardig fiscaal voordeel mislopen. Nog lastiger wordt het als je een aflossingsvrije hypotheek had en deze meeneemt naar jullie nieuwe huis. Omdat dit een aflopende regeling is, mag jouw partner de rente over deze hypotheek niet aftrekken. En dat kan onvoordelig uitpakken.

Ga wat schuiven

De Belastingdienst geeft aan dat je met je partner afwijkende afspraken kunt maken over de onderlinge schuldverhouding. Door de schuld anders te verdelen kun je de hypotheekrenteaftrek optimaliseren. Je hier goed over laten informeren kan al gauw veel geld opleveren. Het is wel verstandig om de afspraken over schuldverdeling schriftelijk vast te leggen. Het voordeel dat dit oplevert kun je naderhand natuurlijk weer met elkaar verrekenen. Los van de hypotheek geldt overigens dat je als partners bij bepaalde inkomsten, aftrekposten en het vermogen de keuze hebt wie wélk deel daarvan aangeeft in de aangifte. In je digitale aangifte kun je in het scherm ‘verdelen’ verschillende verhoudingen uitproberen. Je ziet dan al snel in welk scenario je zo min mogelijk belasting betaalt.

Geliefde poes Karl Lagerfeld maakt kans op deel erfenis

Wereldberoemd mode-icoon Karl Lagerfeld overleed eerder deze week op 85-jarige leeftijd aan de gevolgen van alvleesklierkanker. Kort voor zijn overlijden bezat hij naar schatting zo’n 150 miljoen euro. Karl’s geliefde poes Choupette maakt nu kans op een deel van dit bedrag.

Echte liefde

De van oorsprong Duitse topontwerper was ongetrouwd en kinderloos. In een interview vertelde hij ooit dat –als dit wettelijk was toegestaan- hij best met zijn poes had willen trouwen. Vorig jaar bracht Karl naar buiten dat hij genoeg geld na zou laten om veel mensen en misschien ook één dier een groot plezier te doen. De ontwerper woonde en werkte vanaf 1952 voornamelijk in Parijs. Over de Franse wet die verbiedt dat dieren kunnen erven maakte hij zich weinig zorgen: ‘Geen probleem voor mij, omdat ik Duitser ben.’

Luxepoes

In 2012 kreeg de couturier Choupette van Baptiste Giabiconi, een van zijn favoriete mannelijke modellen. Dit cadeau bleek een schot in de roos, toen Karl een jaar later verklaarde ‘smoorverliefd’ te zijn geworden op de sneeuwwitte poes. Hij naam haar overal mee naar toe, gaf haar het allerbeste eten en nam zelfs twee persoonlijke verzorgsters in dienst. Karl verklaarde: ‘Heus, Choupette wordt vreselijk verwend. En terecht, want het is een schat.’

Toekomst

Het is op dit moment nog onduidelijk of Choupette daadwerkelijk iets zal erven. Ashley Tschudin, wie verantwoordelijk is voor de social mediaccounts van het beestje, schrijft dat Choupette het erg moeilijk heeft met het verlies van haar baasje. Tschudin: ‘Ze zet haar beste pootje voor en hoopt dat haar fans haar lieve berichten blijven sturen om zo de pijn wat draaglijker te maken.’ Bij wie Karls muze nu zal gaan wonen is nog niet zeker. Waarschijnlijk zal een van haar verzorgsters haar nieuwe baasje worden.

Op zoek naar een bedrijfsruimte: wordt het huren of kopen?

Als je als ondernemer op zoek gaat naar geschikte bedrijfsruimte, kom je voor de keuze te staan of je wilt gaan huren of kopen. Beide opties kennen zo hun eigen voor- en nadelen. Wij hebben er een aantal voor je op een rij gezet.

Snel schakelen?

Weet je nog niet goed hoe de zaken zich zullen ontwikkelen de komende tijd en welke eisen dat stelt aan jouw bedrijfsruimte? Met een huurpand kun je hier sneller op anticiperen dan met een pand dat jouw eigendom is. Je weet immers niet hoe snel je het pand van de hand kunt doen. Als snel kunnen schakelen belangrijk voor jou is, let dan wel goed op de opzegtermijn in het huurcontract. Bij een kooppand heb je meer flexibiliteit als het gaat om het inrichten of verbouwen van jouw bedrijfsruimte. Omdat het jouw eigendom is, kun je daar zelf over beslissen. Dit in tegenstelling tot een huurpand, waarbij meestal de verhuurder de regels bepaalt over inrichten en verbouwen. Heb je een relatief kleine bedrijfsruimte nodig, dan is het huuraanbod vaak groter dan bij koop. Dat geldt ook voor aantrekkelijke locaties: hier kan het vinden van een huurpand sneller gaan dan het vinden van een geschikt kooppand.

Duidelijkheid over financiën

Kies je voor huren, dan weet je precies waar je aan toe bent met je maandelijkse lasten. Bij een kooppand weet je ook wat je per maand aan rente en aflossing moet betalen, maar je krijgt eerst nog te maken met de kosten koper bij aanschaf van het pand. Ook moet je er rekening mee houden dat niet alle banken een bedrijfspand voor 100% financieren. In dat geval zul je eigen geld in moeten brengen. Vervolgens krijg je van doen met (soms onvoorziene) kosten voor onderhoud. Het is raadzaam om hier een bedrag voor opzij te zetten. Bij huur heb je hier allemaal geen omkijken naar. Het geld dat je hiermee uitspaart, kun je als huurder op een andere manier investeren in je bedrijf. Hier staat tegenover dat je, zo lang je bedrijfsruimte in waarde blijft stijgen, met een eigen pand vermogen opbouwt in je onderneming. Daarnaast kunnen, als de rente laag is, je maandelijkse lasten bij koop lager zijn dan bij huur.

Zo zit het fiscaal

De aanschaf van een bedrijfspand is een investering. Je hebt daarmee recht op de fiscale investeringsaftrek (deze aftrek geldt overigens alleen voor je pand en niet voor de grond waar het op staat). Bij de aankoop van een bedrijfsruimte betaal je 6% overdrachtsbelasting. Dit bedrag is niet aftrekbaar als kosten voor je onderneming. Je kunt de overdrachtsbelasting wel optellen bij de waarde van jouw bedrijfsruimte en hierop afschrijven. Koop je een pand dat ouder is dan twee jaar, dan hoef je geen btw te betalen. Wel btw rekenen kan voor jou fiscaal aantrekkelijk zijn. Weet dat je de mogelijkheid hebt om – onder bepaalde voorwaarden – met de verkoper overeen te komen om wel btw te rekenen. Je regelt dit door samen met de verkoper een verzoek hiertoe in te dienen bij de belastinginspecteur of door vast te leggen in de notariële akte dat de levering van jouw bedrijfspand plaatsvindt met btw. Bij een huurpand mag je alle kosten die jij voor de bedrijfsruimte maakt, zoals huur, energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en kosten voor de inrichting aftrekken van de opbrengsten van jouw onderneming. Over de huurprijs hoef je geen btw te betalen. Ook voor jou als huurder kan het voordelig zijn om wél btw te betalen. Onder bepaalde voorwaarden kun je btw-betaling overeenkomen met de verhuurder.

Zo kies je de beste rechtsvorm voor je bedrijf

Een onderneming starten is altijd een bijzonder moment. Daarbij heb je de keuze uit verschillende bedrijfsvormen. Welke vorm het beste bij jouw onderneming past, hangt van meerdere factoren af. We noemen er een aantal voor je.

Alleen ondernemen

Veel ondernemers werken als zzp’er of freelancer. Zij zijn als het ware ‘zelf’ hun bedrijf. De keuze voor een eenmanszaak ligt dan voor de hand. Het oprichten ervan is eenvoudig: je hoeft je onderneming alleen maar in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Een bv oprichten kan ook. Hiervoor is een notariële akte verplicht. Het voordeel is dat je met een bv niet persoonlijk aansprakelijk bent voor eventuele schulden. Bij een eenmanszaak ben je dat wel. Ook belastingtechnisch zijn er verschillen. Bij een bv betaal je vennootschapsbelasting plus inkomstenbelasting over het salaris van de directie (ofwel jouw salaris) en het uitgekeerde dividend. Bij de eenmanszaak betaal je inkomstenbelasting. Door de MKB-winstvrijstelling, de ondernemersaftrek en de startersaftrek heb je met een eenmanszaak vooral in de eerste jaren van je onderneming vaak meer fiscaal voordeel dan met een bv.

Samen ondernemen

Ga je samen met anderen ondernemen, dan krijgt dat vaak gestalte in een maatschap of een v.o.f. (vennootschap onder firma). Jullie brengen dan allemaal geld, goederen, arbeid en/of goodwill in jullie zaak en jullie verdelen het voordeel dat hieruit ontstaat. Werken jullie onder dezelfde naam, maar hebben jullie in feite allemaal je eigen praktijk, bijvoorbeeld als fysiotherapeut of advocaat? Dan is een maatschap een goede optie. Binnen een maatschap ben je namelijk niet aansprakelijk voor de schulden die een andere maat aangaat. Bij een v.o.f. is dat anders. Hier ben je als vennoot aansprakelijk voor alle schulden, ook voor de schulden die een van je vennoten is aangegaan. De v.o.f. wordt vaak als bedrijfsvorm gekozen door ondernemers die onder dezelfde naam samenwerken aan één product of dienst. Voor zowel de maatschap als de v.o.f. geldt dat we je aanraden om goede afspraken met elkaar te maken. Denk daarbij aan afspraken over wie wat inbrengt, over de verdeling van de winst wat je doet bij ziekte en arbeidsongeschiktheid en de voorwaarden voor uittreding en toetreding. Dit kun je bij de notaris regelen, maar het hoeft niet. Qua belastingbetaling is er geen verschil tussen de maatschap en de v.o.f. Je betaalt inkomstenbelasting en je kunt gebruik maken van de MKB-winstvrijstelling, de ondernemersaftrek en de startersaftrek.

Wanneer naar de notaris?

Wij weten weet precies wat de voor- en nadelen zijn van elke bedrijfsvorm. Naast de bv, de eenmanszaak, de v.o.f. en de maatschap zijn er nog meer bedrijfsvormen, zoals de nv, de cv, de coöperatie of een vereniging. Een handig overzicht hiervan vind je hier. We helpen je graag om de juiste en financieel meest gunstige bedrijfsvorm te kiezen. Daarbij kijken we niet alleen naar je onderneming, maar ook naar je privébelangen. Voor sommige bedrijfsvormen is oprichting via de notaris verplicht. Ga je een overeenkomst opstellen met de mede-ondernemers, dan leggen we je uit hoe je dat het beste kunt doen. Dat helpt om de kans op onaangename situaties te verkleinen. Kom dus vooral eens langs met je bedrijfsplannen. Wij denken vanuit onze expertise graag met je mee over een succesvolle start van je onderneming.

Meer weten: stichting oprichten of vereniging?

Mensen doen graag dingen samen. Dat kan gaan om sport, hobby’s, ondernemen, het delen van een bepaalde levensbeschouwing of het realiseren van een sociaal of ideëel doel. Hiervoor wordt vaak een vereniging of stichting opgericht. Maar welke rechtsvorm kies je? En wat zijn de verschillen?

Een keuze maken

Bij de keuze voor een stichting of een vereniging kijk je allereerst naar de doelstelling die je nastreeft. Heeft jouw gezelschap een maatschappelijk doel, zoals het bevorderen van duurzaamheid, het bieden van hulp of het ondersteunen van cultuur? Dan is voor deze zogeheten ‘goede doelen’ een stichting de meest gangbare rechtsvorm. Willen jullie samen iets doen, zoals een wijk aangenaam houden of een hobby beoefenen? Dan ligt het oprichten van een vereniging meer voor de hand.

De verschillen tussen een stichting en een vereniging

Een vereniging heeft leden. Deze leden bepalen het beleid en benoemen het bestuur van de vereniging. Het bestuur moet op haar beurt verantwoording afleggen aan de leden. Vaak gebeurt dat tijdens de verplichte jaarlijkse algemene ledenvergadering. Bij een stichting werkt het anders. Een stichting heeft geen leden. Sterker nog, een stichting mág wettelijk gezien zelfs geen leden hebben. Er is dus ook geen algemene ledenvergadering. Stichtingsbestuurders worden door het bestuur gekozen. De verschillen in structuur maken een vereniging vaak democratischer en een stichting juist weer efficiënter.

Financiën

Winst maken is geen doel van een vereniging of stichting. Het gaat vooral om het ideële of sociale doel. Verengingen en stichtingen mogen hun winst dan ook niet uitkeren aan bij de vereniging of stichting betrokken personen. Ook al kent een stichting geen leden die het bestuur controleren, ook daar zijn er belanghebbenden die willen weten hoe de stichting haar geld besteedt. Denk daarbij aan donateurs of subsidieverstrekkers. In dat geval is er vaak een Raad van Toezicht die het bestuur controleert. Een stichting kan geen lening aangaan, tenzij de statuten dit expliciet mogelijk maken. Een vereniging kan dit wel. Als jouw stichting een algemeen nut beogende instelling (ANBI) is, hoeft deze geen schenk- en erfbelasting af te dragen. Een vereniging kan ook van dit voordeel profiteren. De vereniging moet dan kwalificeren als sociaal belang behartigende instelling (SBBI).

Wel of niet naar de notaris

Voor het oprichten van een stichting moet je verplicht naar de notaris. Ook moet je de stichting inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Voor verenigingen gelden deze verplichtingen niet. Toch kan oprichten via een notariële akte ook voor verenigingen raadzaam zijn. Formeel een vereniging oprichten betekent namelijk dat de vereniging volledige rechtsbevoegdheid krijgt, waardoor leden en bestuurders (net als bij de stichting) in principe niet aansprakelijk zijn voor de verplichtingen van de vereniging. Zowel een stichting als een formele vereniging kan nalatenschappen ontvangen en eigenaar zijn van een pand of een stuk grond. Voor sommige verenigingen, zoals kleine leesclubs, is het oprichten van een formele vereniging niet nodig. Zij kunnen vaak volstaan met het maken van goede onderlinge afspraken over taken en kosten. Dat houdt een club flexibel en het scheelt veel administratief werk.

Iedereen met een hypotheek opgelet: dit zijn de hypotheekregels vanaf 2019!

Net als elk jaar zijn de hypotheekregels op 1 januari weer veranderd. Wat betekent dit voor jouw (toekomstige) hypotheek?

Maximale hypotheek omlaag

In 2019 mag je nog maximaal 100% van de marktwaarde van het huis lenen. En dit blijft zo gedurende het Kabinet Rutte III. De kosten koper en andere bijkomende kosten moet je dus zelf financieren. Met eigen geld of met een schenking natuurlijk.

Verbouwen kan nog binnen de hypotheek

Verbouwingskosten kunnen nog in de hypotheek worden meegenomen. De maximale hypotheek wordt daarbij gebaseerd op de woningwaarde na de verbouwing. Een taxateur zal hieraan te pas komen.

Maximale hypotheekrenteaftrek versneld omlaag

In 2019 loopt het maximale aftrekpercentage van de hypotheekrente terug met 0,5%. Daarna gaat dit jaarlijks in stappen van 3% omlaag. Een flinke versnelling waardoor in 2023 de maximale hypotheekrenteaftrek voor ieder huishouden uitkomt op 37,05%.

NHG-grens omhoog

Huizen met een waarde tot € 290.000 komen in aanmerking voor NHG. Een flinke verhoging! Wil je investeren in energiebesparende maatregelen? Dan mag je tot € 307.400 lenen voor de toepassing van energiebesparende voorzieningen.

Schenkingsvrijstelling eigen woning omhoog

Wil je in 2019 (eenmalig) belastingvrij schenken aan je (klein)kinder(en)? Dan mag dat tot een bedrag van € 102.010. Ook aan vrienden of andere relaties mag je deze schenking doen. Mits zij tussen de 18 en 40 jaar oud zijn én de schenking gebruiken voor de eigen woning (aankoop, verbouwing of bijvoorbeeld de aflossing van de hypotheek). Je kunt een schenking trouwens ook over drie kalenderjaren spreiden.

Voordelen voor duurzame woningen blijven bestaan

Iedereen die met zijn woning evenveel of meer energie opwekt dan verbruikt (nul-op-de-meter woning) mag tot € 25.000 extra lenen. Is de energie-index of EPC-waarde gelijk aan of lager dan nul? Dan mag je € 15.000 extra lenen. Voor elke andere duurzame woning mag je maximaal € 9.000 extra lenen.

Meer informatie?

Ben je benieuwd wat de nieuwe hypotheekregels voor jouw situatie betekenen? Wil je een hypotheek afsluiten of doorhalen? Een huis kopen of verkopen? Ga naar onze speciale pagina voor meer informatie, tarieven of een offerte aan te vragen.

Partneralimentatie van 12 naar maximaal 5 jaar

Voor mensen die na 1 januari 2020 gaan scheiden geldt de partneralimentatie niet langer 12 jaar, maar nog maximaal 5 jaar. Dit staat in het gewijzigde wetsvoorstel ‘herziening partneralimentatie’ dat de Tweede Kamer in december aannam. Voor echtparen die voor die tijd uit elkaar gaan, blijven nog de huidige regels gelden. We zetten de bijzonderheden rond de partneralimentatie voor je op een rij.

Heb jij of je ex-partner na de scheiding niet genoeg inkomsten om van te leven, dan heeft de ander de plicht om bij te dragen in deze kosten. Diegene betaalt dan partneralimentatie. Wie van jullie dat is, hangt af van wie het hoogste inkomen heeft. Op dit moment kan het betalen van de partneralimentatie maximaal 12 jaar duren. Met ingang van 1 januari 2020 wordt dat maximaal 5 jaar. Let op: de wet gaat alleen over partneralimentatie en niet over kinderalimentatie.

Uitzonderingen op de hoofdregel van 5 jaar

De termijn van de partneralimentatie bedraagt straks dus 5 jaar. De wet kent echter uitzonderingen voor mensen die minder kans hebben om snel in hun eigen levensonderhoud te voorzien. Er zijn nu drie uitzonderingen op de termijn van 5 jaar:

  1. Voor mensen die bijna AOW-krijgen kan de partneralimentatie maximaal 10 jaar duren
  2. Wie voor jonge kinderen onder de 12 jaar zorgt, kan maximaal 12 jaar partneralimentatie krijgen
  3. Wie voor 1 januari 1970 geboren is en langer dan 15 jaar is getrouwd, heeft recht op 10 jaar partneralimentatie

Partneralimentatie kan ook eerder stoppen

Na de wettelijke termijn stopt de betalingsverplichting automatisch. De partneralimentatie stopt ook als degene die de partneralimentatie ontvangt zelf weer genoeg inkomsten heeft om van te leven, met een ander trouwt, een geregistreerd partnerschap aangaat of gaat samenwonen, of overlijdt.

Hoogte van partneralimentatie blijft onveranderd

De hoogte van de partneralimentatie verandert niet door de nieuwe wet. Net zoals nu het geval is, wordt bij het vaststellen van partneralimentatie gekeken naar de behoefte van degene die de alimentatie ontvangt (zoals de huidige levensstandaard) en naar de draagkracht van degene die de alimentatie betaalt (hoeveel kan hij of zij besteden aan alimentatie). De bedragen voor kinder- en partneralimentatie worden ieder jaar aangepast. Dit is de zogeheten indexatie. Om te bepalen met welk percentage de alimentatie wordt geïndexeerd, kijkt de minister van Justitie naar de loonontwikkeling in het bedrijfsleven en bij de overheid.

Het wetsvoorstel gaat nu naar de Eerste Kamer.

Wat houdt de eigenwoningschenking voor 2019 in?

Op de valreep van 2018 publiceerde de staatssecretaris van Financiën een document waarin uiteengezet is hoe de Belastingdienst de vrijstelling voor de eigenwoningschenking moet toepassen. Het gaat daarbij om gevallen die niet letterlijk onder de wettekst van de eigenwoningschenking vallen.

Wat houdt de eigenwoningschenking in?

Iedere Nederlander kan maximaal €102.010 (2019) belastingvrij schenken aan een ander. De ontvanger moet dit bedrag in een eigen woning steken. Bijvoorbeeld door er een eigen woning mee te kopen, te verbouwen of de hypotheek op een al bestaande woning af te lossen. Verder dient de ontvangende partij op het moment van de schenking tussen de achttien en veertig jaar oud te zijn (of een partner hebben in die leeftijdscategorie). De dag van de veertigste verjaardag telt daarbij ook echt nog mee. Dit laatste staat in het document dat door de staatssecretaris is gepubliceerd.

Kwijtschelding

De vrijstelling is ook van toepassing als de schenker de ontvanger in het verleden geld heeft geleend voor de eigen woning en de schenker nu deze lening omzet in een schenking; dit wordt ‘kwijtschelding’ genoemd. De notaris kan de schenking vastleggen in een akte. De Belastingdienst moet de vrijstelling voor de eigenwoningschenking in zo’n geval toekennen.

Deel van de koopprijs schenken

Als de schenker een woning verkoopt aan de ontvanger en daarbij een deel van de koopprijs schenkt, geldt dit ook als eigenwoningschenking. Als de schenker de woning verkoopt aan de ontvanger tegen een gunstigere koopprijs wordt de vrijstelling ook toegekend door de belastingdienst.

Wil je zeker weten dat je volgens de regels belastingvrij voor de eigen woning schenkt of ontvangt? Neem contact met ons op.

Je wordt gevraagd als executeur. Wat betekent dat?

Stel dat een familielid of bekende je vraagt om executeur te zijn na zijn of haar overlijden. Dat houdt in dat je de taak krijgt om ervoor te zorgen dat de erfenis van je familielid of bekende klaar is om verdeeld te worden onder de erfgenamen. Daarbij gaat het om alle aanwezige bezittingen en schulden: van het beheren van het huis en het opzeggen van het abonnement op de krant, tot het betalen van de kosten van de uitvaart en de erfbelasting. Dat is best een klus. Daarom vertellen we je graag wat je te wachten staat als je besluit om iemands executeur te zijn.

Goed om te weten

Er is nog wel eens wat verwarring over wat de executeur wel en niet doet (tenzij je tevens tot afwikkelingsbewindvoerder bent benoemd in het testament, dan heb je uitgebreidere taken en bevoegdheden). De verdeling van de erfenis doe je als executeur nadrukkelijk niet. Je zorgt ervoor dat alles geregeld en klaar is om verdeeld te worden. Daarna zit je taak erop. Houd er rekening mee dat dit ook voor de erfgenamen vaak onduidelijk is. Zij begrijpen soms niet waarom ze zelf geen executeur zijn en waarom ze moeten wachten op hun erfenis zo lang je als executeur bezig bent met de uitvoering van de nalatenschap. In een enkel geval word je gevraagd als ‘begrafenisexecuteur’. Dan hoef je alleen de uitvaart te regelen.

Taken van de executeur

Een executeur heeft twee wettelijke taken, te weten het beheren van de (goederen van de) nalatenschap en het voldoen van de schulden van de nalatenschap. Het werk begint echter vaak met het beantwoorden van de vraag: wat heeft de overledene? Hierbij inventariseer je wat er is aan bankrekeningen, spaartegoeden, verzekeringen, auto, (vakantie-)woning, inboedel, schulden, et cetera. Vervolgens moet je deze bezittingen en schulden beheren. Onder je beheertaken valt onder andere het laten taxeren van de inboedel en de woning, het opzeggen van abonnementen en verzekeringen en zorgen voor het huis en de tuin. Dan zijn er ook nog kosten die voldaan moeten worden, zoals die van de uitvaart, nog openstaande nota’s, de betaling van de erfbelasting en het loon van de executeur. Je rondt je werk als executeur af als de betalingen gedaan zijn, de schulden afgelost zijn en de erfenis verdeeld kan worden.

Beloning voor je werkzaamheden

Het hierboven genoemde loon van de executeur is een vergoeding voor jezelf. Als executeur krijg je namelijk loon voor je werkzaamheden. Wettelijk is dat vastgesteld op 1% van het saldo (bezittingen minus schulden) van de nalatenschap. Maar je vriend of familielid kan in zijn testament ook anders hebben bepaald. De beloning die je als executeur ontvangt, wordt belast voor de inkomstenbelasting. Ben je ook erfgenaam? Dan betaal je geen inkomstenbelasting maar erfbelasting.

Ook belangrijk om te weten, wat precies een verklaring van erfrecht is. Wij krijgen deze vraag met enige regelmaat en leggen het daarom hier nog eens voor je uit.

Wat waren de favoriete artikelen van 2018?

Zo aan het einde van 2018 kunnen we allemaal weer terugkijken op het afgelopen jaar. Er is een hoop gebeurd. Wat hield de bezoekers van onze site nu het meeste bezig in 2018? Onze top tien van favoriete artikelen voor je op een rij.

  1. Heb je een vraag? Wij geven antwoord!

  2. Woning gekocht? Handige tips en super verhuisdeals

  3. Welke bedrijfsvorm past bij jou? Doe de test!

  4. ‘Zij gaven me de mogelijkheid om te leren op de werkvloer’

  5. Niet genoeg eigen geld om een woning te kopen?

  6. ‘Twitter wilde een akte van erfrecht overlegd krijgen’

  7. Kan ik mijn schoonzoon uitsluiten van de erfenis?

  8. Wie regelt straks je geldzaken?

  9. Weer een mooi resultaat voor de Nationale Notaris Academy

  10. C1 meiden van HC Rijnvliet kampioen, gefeliciteerd!

Graag willen wij iedereen bedanken voor het vertrouwen in onze dienstverlening van het afgelopen jaar. Ook in 2019 staan wij graag voor je klaar en houden wij je weer op de hoogte van allerlei notarieel nieuws.

Hele fijne feestdagen

namens alle medewerkers van Nationale Notaris