Ruimere acceptatiecriteria NHG voor senioren

Goed nieuws voor ouderen die graag een nieuwe woning willen kopen, maar dit tot nu toe niet konden door de strenge regels: de NHG hanteert soepelere acceptatiecriteria voor senioren.

Door de nieuwe criteria wordt de leencapaciteit van ouderen groter, waardoor zij makkelijker kunnen doorstromen naar een nieuwe woning. Hierdoor zullen ze sneller een woning kunnen kopen die past bij hun wensen en levensfase.

Werkelijke lasten

Binnen de nieuwe acceptatiecriteria van de Nationale Hypotheek Garantie kunnen geldverstrekkers hypotheekaanvragen van consumenten die al AOW ontvangen of over maximaal 10 jaar de AOW-leeftijd bereiken, nu toetsen op basis van de werkelijke lasten in plaats van de gangbare financieringsnormen.

Zo zit het

Bevorderen doorstroming

De NHG hoopt op deze manier de doorstroming op de woningmarkt te stimuleren. Veel ouderen wonen nu in te grote huizen of een huis dat niet past omdat zij bijvoorbeeld slechter ter been zijn geworden. Op dit moment kunnen zij niet makkelijk een woning kopen die bijvoorbeeld gelijkvloers is, omdat de financieringsnormen te streng zijn. Arjen Gielen, algemeen directeur van de NHG, noemt dit opmerkelijk omdat in veel gevallen de nieuwe hypotheeklasten lager uitvallen dan de hypotheeklasten van de bestaande woonsituatie. Reden hiervoor is de vastgelegde methode waarop geldverstrekkers de maximale hypotheek berekenen.

Meer weten?

Heb je naar aanleiding van dit artikel een vraag, wil je een afspraak maken of ontvang je graag meer informatie over onze tarieven en diensten? Laat dan jouw naam en telefoonnummer achter, dan bellen wij je even terug. Gratis!

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een appartement?

Veel mensen die een woning in de stad willen kopen, kopen een appartement. Vrijstaande- en tussenwoningen zijn in de stad immers schaars. Maar waar moet je nu op letten bij het kopen van een woning die onderdeel is van een groter gebouw?

Bij het kopen van een woning die onderdeel is van een groter gebouw, koop je een zogenoemd appartementsrecht. Dat betekent dat je juridisch gezien eigenlijk twee dingen aanschaft: een stukje mede-eigendom van het hele gebouw en het exclusieve recht om de woning te mogen gebruiken. Samen met alle andere appartementsbewoners ben je dus eigenaar van het hele gebouw. Er gelden daarom ook regels waar alle eigenaren zich aan moeten houden.

Zorg ervoor dat je vóór de koop goed weet wat de verantwoordelijkheden van eigenaren zijn, welke huisregels er gelden en hoe hoog de kosten voor het beheer van de gemeenschappelijke ruimten zijn (de zogenaamde ‘servicekosten’). Zo voorkom je nare verrassingen achteraf.

Samen delen

Een appartementsrecht ontstaat door een gebouw onder te verdelen in kleinere gebruiksruimten. De juridische term hiervoor is ‘splitsing in appartementsrechten.’ Wanneer je een appartement koopt, maakt de notaris een splitsingsakte op, waarbij een tekening hoort. Op die plattegrond worden de grenzen tussen de verschillende appartementen onderling en die van de gemeenschappelijke ruimten duidelijk aangegeven. Alle appartementseigenaren zijn dus samen ook nog eigenaar van het hele gebouw. Een bewoner mag als mede-eigenaar dan ook van alle gezamenlijke ruimten gebruikmaken. Meestal gaat het dan om ruimten zoals een binnentuin, dakterras, trappenhuis of hal. Appartementsrechten kunnen verschillen in grootte en vorm. Zo kan het ook gaan om een park met vakantiewoningen of een groot complex met winkels en woningen. De splitsingstekening en de splitsingsakte worden samen in de openbare registers bij het Kadaster ingeschreven. Ze zijn voor iedereen op te vragen en in te zien. Deze documenten kunnen bij misverstanden duidelijkheid verschaffen over wie de eigenaar is van welke ruimte.

Gedragsregels

Een van de belangrijkste onderdelen van de splitsingsakte is het ‘reglement van splitsing’. Hierin staan (juridische) gedragsregels voor eigenaren en bewoners. Voor gemeenschappelijke ruimtes, zoals gangen, trappen, de hal, een dakterras en een omliggende tuin zal het reglement een aantal gebruiksbepalingen bevatten. Verder zal ook de verplichte financiële bijdrage in gemeenschappelijke onderhouds- en gebruikskosten in het reglement zijn vastgelegd. Hieronder vallen ook de technische installaties, zoals liften, centrale antenne-installatie en fundering. Over het algemeen moeten alle appartementseigenaren meebetalen aan de gemeenschappelijke kosten. Je bent immers allemaal eigenaar van het gehele gebouw.

In vrijwel alle notariële splitsingsakten wordt verwezen naar het zogenaamde ‘Modelreglement.’ In de splitsingsakte staat het jaartal vermeld van het Modelreglement dat op jouw appartement van toepassing is.

Naast het reglement van splitsing zal er ook vaak een huishoudelijk reglement van toepassing zijn. Hierin staan meer praktische (woon)regels, zoals bijvoorbeeld of er huisdieren zijn toegestaan. Mocht je in het bezit zijn van een huisdier doe je er dus goed aan om ook het huishoudelijk reglement vooraf door te lezen! Uiteraard is het in alle gevallen aan te bevelen om zoveel mogelijk informatie in te winnen over hetgeen wat je wilt kopen; de makelaar kan je daar behulpzaam bij zijn.

Houd rekening met de VvE

Elke appartementseigenaar is verplicht om samen met de andere eigenaars het gebouw te onderhouden en een onderhoudsfonds aan te leggen voor toekomstig (groot) onderhoud. Om ervoor te zorgen dat alles in goede banen wordt geleid, is in de wet de oprichting van een Vereniging van Eigenaars (VvE) verplicht gesteld. Er zijn in Nederland meer dan 125.000 VvE’s.

Lidmaatschap van een VvE is niet optioneel en je kunt het lidmaatschap niet opzeggen. Als appartementseigenaar ben je automatisch en wettelijk verplicht lid van de VvE van het gebouw waarin je een appartement hebt gekocht.

De wet bepaalt dat een notariële akte moet worden opgemaakt voor de splitsing in appartementsrechten: de splitsingsakte. De wet schrijft ook voor dat de akte van splitsing onder meer een reglement moet inhouden, waarin onder meer de statuten van de vereniging zijn opgenomen. De oprichting van de VvE geschiedt bij de akte van splitsing. In de statuten van de VvE moet de naam van de vereniging staan en de gemeente waar zij haar zetel heeft. De naam van de vereniging moet beginnen met de woorden: ‘Vereniging van Eigenaars’ (voluit geschreven, of afgekort tot ‘VvE’). De locatie van het gebouw staat er ook in.

De VvE voert het beheer over de gemeenschap en ziet erop toe dat elke eigenaar en gebruiker de regels naleeft die zijn verwoord in de splitsingsakte, het splitsingsreglement en eventueel het huishoudelijk reglement. Een van de belangrijkste taken van de VvE is het zorgen voor de instandhouding van het totale gebouw.

Welke bedrijfsvorm past bij jou? Doe de test!

Wil je een eigen bedrijf beginnen of ben je al jaren ondernemer? Het is goed om stil te staan bij de meest geschikte bedrijfsvorm voor jouw situatie.

Een eigen onderneming

Als je een eigen bedrijf wilt beginnen, heb je een spannende tijd in het verschiet. Het begint met het kiezen van de meest geschikte bedrijfsvorm. Zoveel mogelijkheden, zoveel aanverwante zaken om rekening mee te houden. En ook als je al jaren ondernemer bent, is het goed om eens na te gaan of de huidige bedrijfsvorm nog wel past bij jouw bedrijf. Jouw wensen of situatie kunnen immers veranderen.

Een stichting of vereniging oprichten

Stichtingen worden vooral voor goede doelen opgericht. Een stichting kan geen leden hebben. Een vereniging heeft leden met dezelfde hobby, levensbeschouwing of politieke overtuiging. Nederlanders maken graag gebruik van de vrijheid om verenigingen op te richten en om in verenigingsverband te gaan samenwerken.

Doe de test

Heb je een eigen bedrijf of ben je een startende ondernemer? Doe de test om te bepalen welke bedrijfsvorm het beste bij jouw onderneming past.

Wil je graag meer weten over wat wij als notaris voor jou kunnen betekenen? Neem contact op en wij geven je graag advies op maat!

Bron: notaris.nl

Maximaal vijf jaar partneralimentatie

In 2015 dienden een aantal afgevaardigden van de VVD, PvdA en D66 een wetsvoorstel in waarin de regels van de partneralimentatie totaal overhoop werden gegooid en de alimentatieduur moest worden verkort. Het wetsvoorstel heeft twee jaar stilgelegen en inmiddels hebben de initiatiefnemers het wetsvoorstel ingrijpend vereenvoudigd. Met bekendmaking van de ondergenoemde punten gaat nu een volgende fase in.

Uit schriftelijke vragen naar aanleiding van het verslag van het wetsvoorstel herziening partneralimentatie blijkt dat de partneralimentatie niet langer twaalf, maar vijf jaar moet gelden. Ook is ervoor gekozen dat afspraken maken over partneralimentatie (bijvoorbeeld over de duur) niet mogelijk is in huwelijkse voorwaarden.

Twee uitzonderingen

  • De eerste uitzondering is voor mensen die bijna AOW-gerechtigd zijn. Voor hen kan de partneralimentatie maximaal tien jaar duren.
  • Ook diegenen die voor jonge kinderen zorgen, zijn uitgezonderd van de hoofdregel. Zij kunnen maximaal twaalf jaar partneralimentatie krijgen.

Partneralimentatie niet in huwelijkse voorwaarden

In het oorspronkelijke voorstel konden afspraken over partneralimentatie in huwelijkse voorwaarden worden vastgelegd. Door kritiek van de Raad van State hebben de initiatiefnemers dit teruggedraaid. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft bij de indieners nog gepleit voor het wel mogelijk maken van afspraken hierover. Bij huwelijkse voorwaarden kan namelijk ook worden afgezien van partnerpensioen.

C1 meiden van HC Rijnvliet kampioen, gefeliciteerd!

De C1 meiden van HC Rijnvliet uit Utrecht zijn zaterdag 2 juni kampioen geworden. Zij wonnen in de finale van MHC Lelystad. Wat een geweldige prestatie van deze kanjers. Als sponsor van HC Rijnvliet zijn wij natuurlijk ook heel trots en feliciteren de meiden met hun mooie resultaat. Wij wensen ze alvast veel succes toe voor het aankomende seizoen.

Wie regelt straks je geldzaken?

Stel je moet voor enige tijd naar het ziekenhuis en je weet niet hoe je er na de operatie aan toe bent. Of je verblijft voor langere tijd in het buitenland. Je wordt een dagje ouder. Dan neemt de kans toe dat je afhankelijk wordt van anderen voor huishoudelijk werk, verzorging of financiële zaken.

Weet jij al wie je belangen behartigt als je dat door deze omstandigheden zelf niet meer kunt? Wat gebeurt er met je huis of je bedrijf? Wie neemt de regie voor jou over? Geen onderwerpen waar je graag bij stilstaat. Maar toch goed om eens over na te denken. Met een levenstestament leg je vast hoe je de dingen geregeld wilt hebben. Zo houd je de regie. Ook als je dat niet meer kunt.

Wat is een levenstestament?

Een levenstestament is een combinatie van één of meer volmachten en een overzicht van je persoonlijke wensen. Deze persoonlijke wensen kunnen bijvoorbeeld gaan over schenkingen aan je (klein)kinderen of aan goede doelen. Of wat er moet gebeuren met je bezittingen wanneer je naar een verpleeghuis moet verhuizen. Je kunt zelfs wensen voor een uitvaart vastleggen.

Tijdelijk of permanent

Je kunt je financiële belangen en medische wensen tijdelijk of permanent laten behartigen. In wie heb je het volste vertrouwen? Neem daarom tijdig de regie in handen om alles volgens je eigen wensen en behoeften te laten vastleggen in een levenstestament of volmacht. Voorwaarde is dat je op het moment van vastleggen en ondertekenen van de akte wilsbekwaam bent.

Verschil levenstestament – testament

Het levenstestament gaat dus niet over wat er met je bezittingen moet gebeuren na je overlijden. Dat regel je in een testament.

Verschil levenstestament – volmacht

In een volmacht leg je vast wat er moet gebeuren als je zelf niet meer kunt handelen. Je bepaalt wie namens jou beslissingen mag nemen en waarover. Een levenstestament bestaat in de meeste gevallen uit twee volmachten: een voor je zakelijke (financiële) belangen en een voor je medische en persoonlijke zaken. Je legt op deze manier alle zaken die je geregeld wilt hebben in één akte vast.

Voorkom misbruik

Een volmacht geef je aan iemand die je vertrouwt. Vaak zal het naaste familie zijn, zoals je echtgenoot, je partner of je kinderen. Sommige mensen verdelen een volmacht over meerdere gevolmachtigden. Je kunt dan opnemen in de volmacht dat zij regelmatig met elkaar moeten overleggen.

Zo verklein je het risico dat een gevolmachtigde misbruik maakt van zijn bevoegdheden. Je kunt ook een toezichthouder benoemen die ervoor zorgt dat je gevolmachtigde zijn taken goed uitvoert. Die toezichthouder kan een notaris zijn. Je kunt een levenstestament opstellen zoals je wilt. Het is verstandig om hierbij de hulp van de notaris in te roepen. Uiteindelijk is het levenstestament een juridisch document met soms vergaande gevolgen.

Meer weten over het levenstestament?

Op de website Wie van de drie… kun je meer informatie vinden met handige praktijkvoorbeelden en een checklist. Wij helpen je natuurlijk ook graag verder om je levenstestament helemaal naar eigen wens af te stemmen. Maak hiervoor een afspraak.

Meer nieuwe woningen door Nationale Woonagenda

Minister Kajsa Ollongren (Wonen) heeft woensdag 23 mei 2018 samen met gemeenten, provincies, marktpartijen en corporaties de Nationale Woonagenda ondertekend, zo meldt Nu.nl. De afspraken moeten ertoe leiden dat er jaarlijks gemiddeld 75.000 woningen worden gebouwd.

“We moeten creatief zijn”, aldus de bewindsvrouw. Er zal volgens haar gebouwd moeten worden op oude industrieterreinen, in havengebieden, aan de rand van steden en “soms zal er groen moeten worden opgeofferd”.

Er moet vooral ook passend worden gebouwd, voor bijvoorbeeld ouderen en alleenstaanden.

In het plan is aandacht voor drie punten: het versnellen van de woningbouw, het beter benutten van de bestaande woningvoorraad en de betaalbaarheid van het wonen.

Het akkoord moet ervoor zorgen dat er nu stappen gezet en plannen uitgewerkt worden. De voortgang van het akkoord wordt tweemaal per jaar besproken.

Lees verder…

AVG proof op 25 mei? Nationale Notaris wel

Het nieuws staat er bol van en voor veel organisaties is het abracadabra. Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Als organisatie krijg je dan meer verplichtingen. De nadruk ligt – meer dan nu – op jouw verantwoordelijkheid om te kunnen aantonen dat je je als organisatie aan de wet houdt. Dat vergt een gedegen voorbereiding. Gelukkig hebben wij dit al heel lang goed geregeld bij Nationale Notaris en zijn wij AVG proof.

AVG in een notendop

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een aantal handige tools gemaakt om iedereen op weg te helpen, waaronder een handig overzicht ‘AVG in een notendop’.

avg_in_een_notendopAVG-regelhulp en 10-stappenplan

Daarnaast hebben ze de AVG-regelhulp in het leven geroepen en hebben het 10-stappenplan gemaakt.

  1. Bewustwording
  2. Rechten van betrokkenen
  3. Overzicht verwerkingen
  4. Data protection impact assessment (DPIA)
  5. Privacy by design & privacy by default
  6. Functionaris voor de gegevensbescherming
  7. Meldplicht datalekken
  8. Verwerkersovereenkomsten
  9. Leidende toezichthouder
  10. Toestemming

Je kunt het 10-stappenplan ook downloaden.

Trouwen twintigers en dertigers minder populair

Het centraal bureau voor de statistiek (CBS) maakt bekend dat trouwen onder de twintigers en dertigers steeds minder populair wordt. Deels komt dit door het geregistreerd partnerschap. We zetten we cijfers voor je op een rij.

In 2017 traden 64.400 paren in het huwelijk. Twintig jaar geleden trouwden er nog 85.000 paren. Vorig jaar sloten 17.900 een geregistreerd partnerschap. Dit is een toename van ruim 2.000 ten opzichte van 2016 en 11.000 meer dan in 2007. Twintigers en dertigers kiezen vaker voor het geregistreerd partnerschap of ongehuwd samenwonen, volgens de voorlopige cijfers van het CBS over 2017.

Vooral vrouwen trouwen minder

Vooral in de leeftijdsgroep rond de dertig jaar, in verhouding tot andere leeftijden, trouwen minder mensen en vooral vrouwen. In 1997 traden nog 83.000 vrouwen uit de leeftijdsgroep van 25 tot 30 jaar in het huwelijk, in 2017 waren dat er nog maar 37.000. Bij 30- tot 35-jarige vrouwen nam dat aandeel af van 74.000 naar 43.000. Ook bij de mannen was de daling in deze leeftijdsgroepen het grootst.

Geregistreerd partnerschap

Steeds meer partners kiezen voor geregistreerd partnerschap of wonen ongehuwd samen. De huidige generatie jongeren kiest er eerder voor om een tijd ongehuwd samen te wonen en pas later te beslissen of ze willen trouwen of niet. Op de leeftijd van 35 jaar woont daardoor nu een groter aandeel ongehuwd samen, meldt het CBS.

Heb jij al wat geregeld?

Denk jij na het lezen van dit artikel ‘tja ik woon inmiddels al wat jaren samen maar heb het eigenlijk nog niet zo goed vastgelegd’? Het maakt niet uit hoe je het regelt met je partner, als de afspraken maar duidelijk zijn mocht er iets met jou of jouw partner gebeuren. Natuurlijk helpen wij jou ook graag verder. Vul dit formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Weer een mooi resultaat voor de Nationale Notaris Academy

Vorig jaar hadden we de aftrap. Na een succesvolle afronding in 2017 met vijf geslaagde trainees, deden we het dit jaar dunnetjes over.

Tussen oktober 2016 en april 2017 vond de eerste ronde van de Nationale Notaris Academy plaats. Je kunt uiteraard altijd even terugkijken naar ons nieuwsbericht uit april 2017, met het volledige verhaal hierover. Met vijf geslaagde trainees en alsmaar groeiende werkzaamheden reden genoeg om in oktober 2017 met een tweede ronde te starten. Ook nu startten er weer vijf trainees, dit keer allemaal (juridisch) WO geschoold, zonder ervaring in het notariaat.

De opzet van de Academy was hetzelfde als vorig jaar: drie modules van elk acht weken. Elke module bestond uit vier weken theorie en vier weken praktijk op de werkvloer. Op bezoek bij een notariskantoor om (na toestemming van de betrokken partijen) een overdracht bij te wonen, gastcolleges van notarissen en een bezoek aan een executieveiling (onroerend goed). Juist doordat de theorie direct daarna in de praktijk kan worden gebracht, maakt dat de beleving groot is en de kennis, kunde en vaardigheden daardoor sneller dan normaal worden toegepast.

De onderwerpen verschilden ook niet met vorig jaar, maar uiteraard zijn wel alle onderwerpen aan een update onderworpen in verband met eventuele wetswijzigingen: een inleiding op het notarisambt, de verschillende registers/controles, een korte terugblik naar het goederen- en verbintenissenrecht, de overeenkomst en vervolgens de koopovereenkomst onroerende zaken, publiekrechtelijke wetgeving toegesneden op het werkveld, een verdieping op het Kadaster, de akten van levering en hypotheek, de beperkte (zakelijke) rechten en zakelijke communicatie.Wij zien dat kennis en efficiency voorwaarden zijn

Gedurende het traineeship hebben we helaas afscheid moeten nemen van twee van de vijf trainees. Bij Nationale Notaris staan we voor kwaliteit. Kwaliteit die steeds moeilijker vindbaar is. In de afgelopen jaren is het notariaat veranderd en er staan ons nog veel meer veranderingen te wachten. Wij zien dat kennis en efficiency voorwaarden zijn om in het moderne notariaat te kunnen presteren en niet altijd blijkt iedereen die prestatie te kunnen leveren. En dat geeft niet, maar heeft er wel toe geleid dat we met drie personen de eindfase hebben bereikt.

De drie modules eenmaal doorlopen bracht de groep overgebleven trainees bij het volgende onderdeel van het traineeship, de tweeweekse toetsing. De theorie en de praktijk werd getoetst door theorie-examens (bestaande uit kennis- en casusvragen), praktijkexamens en een mondeling assessment. Tijdens het assessment kregen de trainees allerlei vragen/problemen uit de hedendaagse praktijk voorgelegd en dit blijkt ook dit keer weer een spannend (zo niet het spannendste) onderdeel van de toetsperiode te zijn.

Op 20 april 2018 hebben alle drie de trainees hun certificaat gekregen, want ze zijn allemaal glansrijk geslaagd! Onze nieuwe registergoed behandelaars zullen binnenkort het geleerde in de praktijk gaan brengen. En de trainees van vorig jaar? Die zijn inmiddels geen ‘groentje’ meer en draaien op volle kracht als registergoed behandelaars bij ons mee. Je kunt wel stellen dat we daar op trots op zijn!