Geruisloos terugkeren uit je bv

Wanneer je eigenaar bent van een bv en dit voorlopig ook nog enkele jaren blijft, dan is het mogelijk en soms ook verstandig om de bv te ontbinden. Je kunt de onderneming geruisloos omzetten naar een IB-onderneming, zoals een eenmanszaak. Wij leggen je graag uit wanneer dit interessant is, aan welke voorwaarden je moet voldoen en welke voordelen het voor je biedt.

Laten we beginnen met te melden dat het complexe materie is en dat wij ons in dit artikel met name op de grote lijnen richten. Hiermee scheppen we voor jou een helder beeld van de regeling. Lijkt het voor jou interessant om dit verder te onderzoeken, dan zijn wij vanzelfsprekend bereid je hierin verder te adviseren.

Wanneer?

Wanneer kan het zinvol zijn om te kiezen voor een geruisloze terugkeer van je bv naar een IB-onderneming? Sowieso moet het einde van je onderneming in zicht zijn. Niet op zeer korte termijn, maar over een periode van minimaal drie jaar. Daarnaast is het zinvol om aan deze regeling te denken wanneer je te maken hebt met eventuele compensabele verliezen. Wanneer de bv in de toekomst geen winsten meer maakt waarmee ze verrekend kunnen worden, verlies je het fiscale voordeel. Geruisloze terugkeer kan dan een goede optie zijn. Want waar verliezen in de bv, bij gebrek aan voldoende resultaat, niet meer verrekend kunnen worden, kan dat in een IB-onderneming nog wel. Daar kun je ze meenemen als verrekenbare ondernemingsverliezen in privé.

Voorwaarden

Allereerst is van belang dat de onderneming dus nog minstens drie jaar moet worden voortgezet. Wanneer je concrete beëindigings- of verkoopplannen hebt op kortere termijn, dan is geruisloze terugkeer naar een IB-onderneming niet mogelijk. Is er wel bekend dat de onderneming op termijn zal worden overgedragen, maar zijn hier nog geen concrete zaken over vastgelegd, dan kan geruisloos terugkeren nog wel. Uiteindelijk geldt er, na de geruisloze terugkeer, geen minimale voortzettingstermijn voor verkoop van de onderneming.

De bv moet bovendien een echte onderneming drijven, geen pure beleggings-bv zijn. Gaat het om een mix van beiden, dan zal er eerst gesplitst moeten worden. Daarnaast moet je als natuurlijk persoon zowel de aandeelhouder van de bv zijn, als ook de eigenaar van de nieuwe IB-onderneming. Wat echter niet verplicht is, ondanks de titel van de regeling, is dat de bv ooit begonnen moet zijn als IB-onderneming. Dat hoeft dus niet. Het woord ‘terugkeren’ is hierin misleidend.

Voordelen

De voordelen zijn te vinden in de belastingsfeer. Door niet langer een bv te bestieren, maar een IB-onderneming te worden, profiteer je van diverse fiscale voordelen. Vooral als je dus te maken hebt met veel compensabele verliezen. We noemen een aantal van deze voordelen:

  • Je hoeft niet af te rekenen over stille reserves, ab-claim of TBS pand;
  • Je voorkomt overdrachtsbelasting van het bedrijfspand;
  • Je kunt als IB-ondernemer gebruik maken van verliescompensatie met inkomen uit dienstbetrekking en hoeft geen verplicht dga-salaris te hanteren;
  • Je kunt profiteren van een lagere belastingdruk.

Meer weten?

Afhankelijk van je situatie kunnen er nog meer voordelen behaald worden. Wij kunnen dit voor je in kaart brengen en je adviseren of geruisloze terugkeer voor jou interessant kan zijn. Hopelijk heeft dit artikel jou voor nu al wat meer duidelijkheid gegeven over de mogelijkheid op zich. Neem contact met ons op voor een passend advies.

‘Cd van jou, cd van mij’ nu automatisch geregeld?

Nieuwe huwelijkswetgeving per 1 januari 2018

Voorheen was het vrij eenvoudig. Trouwde je zonder huwelijkse voorwaarden, dan werd alles gemeenschappelijk. Maar vanaf 1 januari 2018 komt daar verandering in. Trouw je na deze datum, dan is en blijft de cd die je van jouw moeder kreeg, jouw privé-eigendom.

“Cd van jou, cd van mij. Maar gekregen van mijn moeder, van mijn moeder dus van mij”, zongen Acda en de Munnik jaren geleden. Maar daar kon de partner natuurlijk over in discussie gaan. Immers, zonder huwelijkse voorwaarden waren alle bezittingen, inclusief cd’s, van beiden (behalve als er een speciale ‘uitsluitingsclausule’ aan was verbonden). Laten we aan de hand van dit voorbeeld eens kijken in hoeverre dat vanaf 1 januari 2018 nog een punt van discussie is, óf dat het geregeld is door de nieuwe wetgeving.

Wanneer krijg je de cd?

Wanneer je de cd krijgt vóórdat je in het huwelijk treedt, blijft de cd automatisch jouw privé-eigendom. Alle bezittingen en schulden die je privé had voor het huwelijk, blijven in de nieuwe wetgeving namelijk buiten de gemeenschap van goederen. Krijg je de cd echter tijdens het huwelijk, dan is het nog niet automatisch gemeenschappelijk eigendom. Wie de cd krijgt en hoe, zijn hierop van invloed.

Wie krijgt de cd?

Wanneer één van de huwelijkspartners de cd persoonlijk krijgt, valt die cd onder het privé-eigendom van die partner. Wordt de cd echter aan beide partners cadeau gegeven, dan valt de cd in de gemeenschap van goederen. Je kunt je voorstellen dat achteraf niet altijd aantoonbaar is welke van de twee scenario’s het geweest is.

Hoe krijg je de cd?

Niet alles wat je krijgt is een gewoon cadeautje, waarbij het niet zo van belang is voor wie het is. Het kan ook gaan om een (persoonlijke) schenking, of een erfenis. In die gevallen valt de cd onder het privé-eigendom van de partner die deze schenking of erfenis ontvangt. Geen enkele schenking of erfenis valt namelijk vanaf 1 januari 2018 namelijk nog in de gemeenschap van goederen. Let op: dit geldt alléén als je trouwt ná 1 januari 2018. Ben je daarvóór getrouwd, dan houd je gewoon de ouderwetse algehele gemeenschap van goederen en kan een schenking of erfenis alléén privé blijven door middel van een uitsluitingsclausule vanuit schenker of erflater.

3 Overzichtelijke cd-rekken

Tot zover de basisbeginselen. De cd’s staan allemaal keurig naast elkaar in drie rekken. Rek 1 is privébezit van partner 1, idem rek 2 voor partner 2 en dan is er het gezamenlijke rek voor de cd’s die ze na het huwelijk samen cadeau hebben gekregen of samen gekocht hebben.

Meer dan cd’s

Het klinkt wellicht eenvoudig, eerlijk en overzichtelijk, en velen denken dat het maken van huwelijkse voorwaarden overbodig wordt. Echter, administratie van de verschillende vermogens wordt extra belangrijk (als je niet kan aantonen dat het privévermogen is, is het namelijk gemeenschappelijk) en er zijn ook veel complexere situaties denkbaar, waarbij de nieuwe wetgeving een grote impact heeft. Waarbij het niet gaat om eenvoudige eigendommen, zoals cd’s. We noemen er een paar.

  • Bij het opheffen van huwelijkse voorwaarden op latere leeftijd, ter voorkoming van erf- en of inkomstenbelasting, moet je extra opletten dat je een algehele gemeenschap van goederen overeenkomt en dus niet de nieuwe (beperkte) gemeenschap van goederen. Anders blijven de privé-eigendommen van vlak voor de opheffing namelijk privé en vallen deze dus niet meer in de gemeenschap van goederen.
  • Privéschulden van voor het huwelijk vallen weliswaar na het huwelijk niet meer in de gemeenschap van goederen, maar schuldeisers kunnen wel aanspraak maken op de helft van het inkomen van de huwelijkspartner én op de helft van de nieuwe (beperkte) gemeenschap van goederen. Het inkomen valt namelijk wel in de gemeenschap van goederen. Zo ook het (fictief) inkomen uit een onderneming van één van de partners. Voor ondernemers blijven huwelijkse voorwaarden dus van groot belang!
  • In de nieuwe wet blijft de voorhuwelijkse onderneming buiten de gemeenschap van goederen. De ondernemer dient echter wel een ‘redelijke vergoeding’ voor zijn kennis, vaardigheden en arbeid in de gemeenschap te laten vallen. Als dit achterwege blijft kan de niet-ondernemende echtgenoot alsnog aanspraak maken op de winsten die in de onderneming zijn opgebouwd. Is dit gewenst en wat is redelijk?
  • Als je een onderneming start tijdens het huwelijk valt deze in de nieuwe wet alsnog in de gemeenschap van goederen, is dat gewenst?
  • Een ongelijke eigendomsverhouding van een voorhuwelijkse woning (bijvoorbeeld 30/70) wordt bij een huwelijk na 1 januari 2018 automatisch toch een geheel gelijke eigendomsverhouding (50/50).
  • Heb je een vordering op je partner doordat je meer geld hebt ingelegd bij de aankoop van jullie gemeenschappelijke woning? Dan verdampt bij een huwelijk na 1 januari 2018 de helft van deze vordering! Wil je de vordering in stand houden, of juist helemaal laten vervallen, dan dien je dit ook vast te leggen in huwelijkse voorwaarden.

Overigens geldt alles wat hiervoor is verteld over trouwen en huwelijkse voorwaarden, óók voor het aangaan van een geregistreerd partnerschap en partnerschapsvoorwaarden.

Huwelijkse voorwaarden nog steeds actueel

Kortom. De discussie over de cd’s is misschien verleden tijd, de keuze voor wel of geen huwelijkse voorwaarden is nog steeds actueel. Sterker nog, er zullen misschien zelfs wel méér huwelijkse voorwaarden (moeten) worden gemaakt.

Meer weten hierover?

Wij lichten het graag toe in een adviesgesprek. Maar hiervoor een afspraak.

Wie zorgt er voor jouw huisdier als jij dat niet meer kunt?

Werelddierendag valt jaarlijks op 4 oktober. Een goed moment om eens extra na te denken over jouw huisdier. Wist je dat in Nederland meer dan de helft van de huishoudens een huisdier heeft? En aan een huisdier raak je vaak snel gehecht. Sterker nog, een groot deel van mensen met een huisdier beschouwt hun dier als lid van het gezin. Maar wat als je komt te overlijden? Of je kunt zelf niet meer voor jouw huisdier zorgen?

Huisdierenclausule

Je kunt een huisdierenclausule laten opnemen in jouw testament. Daarin kun je laten weten wat je wilt dat er met jouw huisdier gebeurt nadat je komt te overlijden. Hoe wil je dat de zorg voor jouw huisdier wordt geregeld? Wil je graag iemand aanstellen die jouw huisdier erft? Of geef je iemand liever de opdracht om alleen voor jouw hond of kat te zorgen?

Speciale wensen

In een huisdierenclausule kun je beschrijven hóe je wilt dat jouw huisdier verzorgd wordt, maar ook kun je aangeven dat je wilt dat jouw drie honden bijvoorbeeld bij elkaar blijven als je er niet meer bent. Of dat je liever niet hebt dat jouw huisdieren naar het asiel gaan.

Levenstestament

Je kunt bij ons ook laten vastleggen wat er gebeurt met jouw huisdieren als je nog wel leeft, maar niet meer in staat bent om voor de dieren te zorgen. Bijvoorbeeld doordat je ziek bent, of te oud wordt. Dat kun je regelen in een levenstestament, ook wel ‘algemene volmacht’ genoemd. Met zo’n testament kun je iemand aanwijzen die beslissingen voor je neemt als je dat zelf niet meer kunt.

Uit elkaar

Ook in jouw samenlevingscontract of huwelijkse voorwaarden kun je een huisdierenclausule laten opnemen. Dat voorkomt dat, wanneer je ooit voor een scheiding komt te staan, jullie dan moeten ‘uitvechten’ wie de hond of kat meeneemt. Je kunt ook afspreken dat jullie beiden voor de huisdieren blijven zorgen door middel van een omgangsregeling.

Meer weten?

Natuurlijk adviseren we je graag over de mogelijkheden met betrekking tot een huisdierenclausule in jouw testament. Neem contact met ons op en wij helpen je graag om deze clausule zo in te vullen, dat die helemaal naar jouw wens is.

Nationale Notaris werkt samen met Notarieel Betalen

Notarieel Betalen biedt een unieke dienst waardoor kopers en verkopers zekerheid van betaling en/of levering krijgen. Notarieel Betalen plaatst de gelden van de klanten op een neutrale Rekening genaamd “Stichting Derden Gelden Notarieel Betalen”.

Het unieke is nu dat deze rekening wordt beheerd en gecontroleerd door twee Nationale Notarissen. Op deze manier wordt de onafhankelijkheid van deze rekening volledig gewaarborgd. Er wordt namelijk pas betaald als er daadwerkelijk aan koper is geleverd en indien er niet is geleverd krijgt de koper zijn geld terug. Doordat de gelden op deze rekening staan weet de verkoper dat het geld aanwezig is, waarmee hij geen risico heeft op wanbetaling. De kosten van Notarieel Betalen zijn laag, namelijk € 7,50 bij uitbetaling van de gelden.

Notarieel betalen lost een aantal grote problemen op, zoals:

  • Het maakt fraude heel lastig, doordat partijen ook worden geïdentificeerd;
  • Als er niet wordt geleverd ontvangt koper zijn geld terug;
  • Verkoper ziet dat het geld aanwezig is en kan dus zonder betalingsrisico leveren;
  • Mediation bij conflict/betwisting;
  • Vier ogen principe door twee Notarissen zorgt voor ongeëvenaarde betrouwbaarheid;

Notarieel Betalen heeft het hele proces geautomatiseerd waardoor het gebruiksvriendelijk is. De samenwerking met DigitaleFactuur en het gebruik van een API bij andere diensten, zorgt ervoor dat Notarieel Betalen eenvoudig te gebruiken is voor duizenden bedrijven en particulieren.

Wil je meer weten over Notarieel betalen? Ga dan naar https://www.kapitaalopmaat.nl/Notarieel-Betalen. Men is momenteel bezig met de laatste fase van een crowdfunding actie is om zo snel als mogelijk te kunnen starten.

Wensen rondom levenseinde cruciaal voor passende zorg

Praten over sterven: gemakkelijk is het niet, maar een tijdig gesprek over verwachtingen en wensen rondom het levenseinde is cruciaal om passende zorg te kunnen bieden in de laatste levensfase. Daarom heeft artsenfederatie KNMG in samenwerking met Patiëntenfederatie Nederland, het Nederlandse Huisartsen genootschap (NHG) en de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) de publicatie Tijdig praten over het levenseinde vernieuwd.

De publicatie helpt arts en patiënt om op gestructureerde wijze en met behulp van duidelijke vragen dit gesprek te voeren. Voor notarissen is een eigen handreiking over dit onderwerp ontwikkeld.

Voorbeelden wilsverklaring

De belangrijkste wijzigingen in de vernieuwde versie zijn de voorbeelden van een schriftelijke wilsverklaring en van een schriftelijk euthanasieverzoek met daarbij de uitleg van de (eventuele) rol van een notaris. Deze verklaringen zijn afgestemd met partijen als ouderenbonden, patiëntenorganisaties, Alzheimer Nederland, MEZZO en de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE). Van de publicatie is een artsenversie ‘Tijdig spreken over het levenseinde’ en een publieksversie ‘Praat op tijd over uw levenseinde’ beschikbaar in de vorm van een e-book en pdf.

Belangrijk: bespreek de wilsverklaring regelmatig

‘Wensen veranderen, zeker in de laatste levensfase’, stelt KNMG-voorzitter René Héman. ‘Als mensen ziek zijn, gaan ze vaak anders denken over de wens om bepaalde behandelingen wel of niet meer te ondergaan. Daarom is het belangrijk dat arts en patiënt de verklaring regelmatig bespreken. Denkt de patiënt er nog net zo over als tijdens het opstellen van de verklaring? De publicatie helpt ook bij het voeren van het gesprek hierover.’

Steentje bijdragen

Jef Oomen, bestuursvoorzitter van de KNB is trots op het bereikte resultaat. Notarissen dragen graag hun steentje bij: ‘Bij het afsluiten van een levenstestament zullen notarissen het belang van regelmatig bespreken van de medische wensen met de behandelend arts benadrukken’, aldus Oomen. ‘In een levenstestament kan namelijk worden vastgelegd wie namens u beslist over uw medische zorg als u dat zelf niet meer kunt. Een levenstestament bewijst dat iemand wilsbekwaam was op het moment dat hij zijn wensen door de notaris liet vastleggen. Oftewel dat hij op dat moment in staat was om zelfstandig beslissingen te nemen. Een notarieel levenstestament kan dus discussie tussen bijvoorbeeld familieleden voorkomen.’

Publicatie ‘Tijdig praten over het levenseinde’

 

Bron: KNB

De positie van senioren op de woningmarkt

Over-waarde gesproken

De woningmarkt maakt een inhaalslag. Het woningaanbod neemt af, de huizenprijzen stijgen en het lijken goede tijden. Toch is het voor onder andere senioren lastig om een hypotheek af te sluiten. Ook hebben zij vaak overwaarde in hun woning zitten waar ze niets concreets mee kunnen zonder te verhuizen. En daar is wel behoefte aan.

Veel ouderen willen zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen. Het overheidsbeleid stuurt daar ook op aan. Toch ervaren senioren de nodige problemen bij het verkrijgen van een hypotheek. Geldverstrekkers en de regelgeving zijn niet voldoende ingesteld op deze groeiende groep consumenten. Terwijl senioren in de toekomst juist langer door moet werken en te maken krijgen met bijvoorbeeld een deeltijdpensioen nemen banken deze verwachting niet mee bij een hypotheekaanvraag. Zij kijken standaard of de lasten van een annuïteitenhypotheek 30 jaar lang gedragen kunnen worden. Bovendien kijken zij naar de fictieve en niet naar de werkelijke woonlasten. Dit maakt dat vooral senioren minder kunnen lenen.

Oplossingen voor senioren?

Stef Blok, voormalig minister voor Wonen en Rijksdienst, kondigde in oktober 2016 de oprichting van het ‘Platform Maatwerk’ voor hypotheken aan. Binnen dit platform zoeken overheid, toezichthouders en marktpartijen samen naar knelpunten en oplossingen voor bijvoorbeeld senioren. Volgens Blok zijn vooral de geldverstrekkers aan zet: zij willen AOW’ers nauwelijks geld lenen bij een verhuizing of als zij hun huis willen ‘opeten’. Maar het staat de banken juist vrij om ‘gemotiveerd’ van de CHF-normen (zie kader) af te wijken. De Rabobank komt hiervoor als eerste met een oplossing: soepelere leenregels voor AOW’ers, waarbij de bank kijkt naar de werkelijke lastennorm in plaats van alleen naar de standaardregels. Simpelweg door te checken of het inkomen hoog genoeg is om de werkelijke hypotheeklasten te kunnen betalen. De eerste stappen voor senioren worden hiermee gezet. Hopelijk volgen steeds meer geldverstrekkers dit voorbeeld.

Wil je graag met ons in gesprek over jouw mogelijkheden? Wij adviseren je graag. Voor een goede toekomst!

De CHF-normen (Gedragscode Hypothecaire Financieringen) bepalen hoeveel hypotheek er verstrekt mag worden. Deze zijn de afgelopen jaren flink aangescherpt. Sinds 2011 mag je bijvoorbeeld hooguit 50% van de woningwaarde lenen in de vorm van een aflossingsvrije hypotheek.

30 september: op huizenjacht!

Afgelopen jaar is een recordaantal van bijna 215.000 huizen verkocht. Naar verwachting sneuvelt dat record dit jaar alweer, want huizen zijn nog steeds enorm gewild. Dat belooft een drukke Open Huizen Dag 2017!

Nog maar een paar jaar geleden waren de landelijke cijfers over de woningmarkt een ongeluksbode voor huiseigenaren. Dalende woningprijzen en een stijgend aantal ‘onder-water-huishoudens’. Tegenwoordig kijken eigenwoningbezitters verlekkerd naar de berichten van statistiekbureau CBS.

Flinke stijging woningverkopen en -prijzen

Maandelijks stijgen de prijzen van koopwoningen. In mei dit jaar zelfs zo’n 7,8% vergeleken met het jaar ervoor. Ruim 92.000 huizen wisselden in de eerste vijf maanden van dit jaar van eigenaar. Dat is dik een vijfde meer dan van januari tot en met mei 2016. Toch wordt er nog steeds relatief weinig nieuw gebouwd. Hierdoor slinkt het aanbod te koop staande huizen snel. En dat heeft gevolgen voor de bestaande huizenprijzen: in 2016 steeg de huizenprijsindex (PBK) van het CBS met gemiddeld 5% ten opzichte van 2015. Voor 2017 wordt een stijging van minstens 6,5% verwacht. Gunstig voor verkopers, maar nadelig voor kopers.

NVM Open Huizen Dag

Op zaterdag 30 september kunnen huizenbezitters wederom meedoen aan de NVM Open Huizen Dag. Misschien een mooi moment om jouw woning in één keer aan alle geïnteresseerden te laten zien. En hopelijk te verkopen. Ben je juist op zoek naar jouw droomwoning? Ga dan tussen 11.00 uur en 15.00 uur langs bij verschillende woningen die je aanspreken. Je kunt hier vrijblijvend binnenlopen en zo een goede indruk krijgen van de woning. En wie weet direct een bod te doen!

Meer informatie Open Huizen Dag

 

‘Starten voor dummies’ Met deze tips kom je er wel

Yes! Je gaat je eigen bedrijf starten. Alle gevestigde ondernemers gingen je voor, maar voor jou is nog alles nieuw. En dat belooft een hoop uitzoekwerk en tijd. Om de pret niet direct te bederven geven we hierbij een paar praktische tips. Je hoeft het wiel tenslotte niet opnieuw uit te vinden.

Zet je plannen op papier

Beschrijf in een goed bedrijfsplan precies wat je gaat doen, waar en eventueel met wie. Dat is de basis. Natuurlijk weet je dit zelf al helemaal goed te vertellen, maar als je de zaken concreet op papier zet geeft dat houvast voor de toekomst. Bovendien is een goed bedrijfsplan, inclusief onderbouwd verdienmodel, nodig om mogelijke financiers te overtuigen en zaken vast te leggen. Ook moeten er goede afspraken worden gemaakt als je samen met een compagnon of meerdere partners een de slag gaat. Want hoe verdelen jullie winst en eventueel verlies? Welke besluiten mag jij zelf nemen en welke neem je samen? Wie zet het bedrijf voort als de samenwerking eindigt? Zomaar enkele vragen om alvast over na te denken.

Kies een geschikte bedrijfsvorm

Staan al je plannen op papier? Bepaal dan welke bedrijfsvorm voor jou het meest geschikt is. Bijvoorbeeld de eenmanszaak, personenvennootschap, coöperatie, besloten vennootschap of naamloze vennootschap. Met elk zijn eigen voor- en nadelen en gevolgen voor je aansprakelijkheid bij schulden, belastingen en de mogelijkheid om het bedrijf (in de toekomst) te verkopen. Mocht de gekozen bedrijfsvorm in de toekomst toch niet meer aansluiten bij je plannen? Dan kun je deze uiteraard altijd nog wijzigen. Wat je ambitie ook is!

Regel de praktische zaken

Ook de praktische zaken moet je goed op een rijtje zetten en regelen. Start je vanaf je zolderkamer, of is een werkplek in een (gezamenlijk) kantoor voor jouw bedrijf noodzakelijk? Welke verzekeringen moet je afsluiten en heb je bepaalde vergunningen of materialen nodig om je beroep uit te oefenen? Stel algemene voorwaarden op, open bankrekeningen, lanceer je website, bescherm je merk en merknaam en vraag eventueel octrooien aan. Ook de administratie kun je het best direct vanaf het begin goed opzetten. Een duidelijk systeem voor het bijhouden van je facturen, overeenkomsten en bonnetjes is namelijk essentieel. Mogelijk kan een boekhouder je hierbij helpen. En ben je al ingeschreven bij de KvK? Zonder KvK- en btw-nummer kun je niet factureren, dus niet vergeten!

Klanten?

Alles is geregeld en je zit er klaar voor: laat de klanten nu maar komen! Makkelijker gezegd dan gedaan? Om nieuwe klanten te vinden moet je toch echt aan de slag. Maak reclame, promoot je website en ga netwerken. Hou daarbij altijd je ‘elevator pitch’ in de aanslag. Hiermee weet je doelgroep precies wat je te bieden hebt. En vergeet niet, ook geleverd werk is PR. Dus zet altijd je beste beentje voor.

De manier waarop jij je bedrijf opricht is afhankelijk van de bedrijfsvorm die je kiest. Wij denken graag met je mee. We beschikken over alle kennis en informatie die jij nodig hebt om je bedrijf succesvol te starten. Maak gerust een afspraak.

Bieden op een woning zonder financieringsvoorbehoud?

Je bent al enige tijd op zoek naar dat ene droomhuis en weet dat de markt krap is. Als dan ineens het huis van jouw dromen voorbijkomt wil je natuurlijk direct een bod doen. Maar let op! Als jij als koper niet zeker weet of je de financiering van de woning rond krijgt, dan is het belangrijk om een financieringsvoorbehoud in de koopovereenkomst op te nemen. In deze ontbindende voorwaarden wordt vastgelegd wat de maximale hypotheek mag zijn en tegen welke maximale jaarlast.

Hypotheek niet rond?

Bekend is dat banken in deze tijd minder makkelijk een hypotheek verstrekken. Mocht je de financiering voor het afgesproken bedrag toch niet rond krijgen, dan kun je de ontbindende voorwaarde inroepen en de overeenkomst ontbinden. Je kunt dan zonder kosten van de koopovereenkomst afzien.

Spreek een reële termijn af

Let er ook op dat er duidelijk schriftelijk wordt afgesproken binnen welke termijn deze ontbindende voorwaarde valt. Het aanvragen van een hypotheek vergt enige tijd en één dag te laat de koop ontbinden is al fataal. Je bent dan verplicht om de woning af te nemen. Je kunt dan ook nog afzien van de koopovereenkomst maar je moet dan wel een boete betalen. Deze boete is vaak 10% van de koopprijs en in veel koopovereenkomsten staat dat in zo’n geval ook nog een schadevergoeding kan worden gevraagd. Dan heb je in plaats van een droomhuis een lege bankrekening of misschien zelfs een schuld.

Wanneer zonder financieringsvoorbehoud

Ben je niet afhankelijk van een bank om de financiering rond te krijgen? Of kun je bijvoorbeeld bij familieleden lenen? In zulke gevallen kun je ook een bod doen zonder financieringsvoorbehoud. Succes met het vinden van jouw droomhuis.

Waardevol vermogen

De omstreden vermogensrendementsheffing (spaartaks) gaat in 2018 en 2019 verder omlaag. Met name spaarders met een vermogen tussen de € 25.000 en € 100.000 in box 3 gaan hierdoor minder belasting betalen. Maakt dit sparen weer interessant? Of zetten de lage spaarrentetarieven nog steeds geen zoden aan de dijk? We zetten wat alternatieven op een rij.

Investeren of aflossen

Investeren in de eigen woning kan een goede manier zijn om vermogen op te bouwen. Een verduurzaming, uitbouw of nieuwe keuken kunnen de waarde van jouw woning verbeteren. Ook kun je je geld gebruiken om de hypotheek af te lossen en zo de huidige lasten omlaag te brengen. Wat voor jou de beste oplossing is, is volledig afhankelijk van jouw persoonlijke financiële situatie en jouw toekomstplannen. Denk je er bijvoorbeeld over om in de komende jaren te verhuizen? Dan is het maar de vraag of aflossen wel zo verstandig is vanwege de fiscale gevolgen. En heb je nog een relatief hoge hypotheekrente? Dan is het misschien interessant om deze over te sluiten. Bepaal daarom allereerst waar het voor jou om draait: het verlagen van jouw huidige lasten of het opbouwen van vermogen.

Beleggen

Indien je vermogen wilt opbouwen buiten jouw woning om, kun je kiezen uit meerdere vermogensopbouwproducten. Je kunt al beleggen waarbij je met een relatief klein bedrag kunt instappen. Er zijn vermogensbeheerders die jouw portefeuille beleggen op basis van jouw wensen en doen. Net als bij alle beleggingsproducten zijn hier overigens wel risico’s aan verbonden. Maar het kan zomaar zijn dat je met beleggen een hoger rendement behaalt dan wat je nu aan hypotheekrente betaalt.

Overwaarde benutten

Volgens hoogleraar Robert Merton (73), economisch Nobelprijswinnaar, loont alleen sparen in ieder geval niet (meer) voldoende. Hij pleit daarom voor de omgekeerde hypotheek als instrument om meer uit ‘het koophuis als spaarpot’ te halen. Dit gaat uiteraard vooral (oudere) mensen met overwaarde op de eigen woning aan. De kosten van bijvoorbeeld (toekomstige) zorg of andere uitgaven worden hiermee mogelijk gemaakt. Ook komt er zo mogelijk meer belegbaar vermogen vrij. De invoering van deze hypotheekvorm heeft echter nog een lange weg te gaan en stuit op de strenge regelgeving op het gebied van financieren (AFM).