Trouwen in de toekomst niet langer meer in gemeenschap van goederen

In een eerder bericht meldden wij al dat het nieuwe trouwen op komst is.

Trouwen gebeurt in de toekomst niet langer standaard in gemeenschap van goederen, maar in beperkte gemeenschap, zo meldt de KNB. Het initiatiefvoorstel ‘Beperking wettelijke gemeenschap van goederen’ is door de Eerste Kamer aangenomen. Vermogen dat voor de trouwdatum is opgebouwd én erfenissen en schenkingen vallen in het nieuwe systeem buiten de gemeenschap.

Tijdens het plenaire debat vorige week dienden CDA en SP een motie in. Zij pleitten voor een nieuw wetsvoorstel dat beter uitvoerbaar is. Deze motie kreeg net geen meerderheid. 37 van de 75 senatoren stemden tegen de motie. Hieronder waren ook de leden van de PvdA, een van de initiatiefnemers van het wetsvoorstel.

Scheiden vermogens

Mensen die in de toekomst nog in gemeenschap van goederen willen trouwen, moeten naar de notaris. De KNB heeft zich steeds neutraal opgesteld in dit dossier. Wel heeft de beroepsorganisatie de politiek steeds gewezen op de uitvoeringsproblemen van de wet. Om een scheiding aan te brengen in de vermogens, is het belangrijk een goede administratie bij te houden. In de praktijk blijkt dat gehuwden dit nu al niet doen. Wanneer de nieuwe wet in wordt gevoerd, is nog niet bekend. We houden je hiervan op de hoogte.

Bron: KNB

 

Identiteitsfraude voorkomen. Zo doe je dat…

Identiteitsfraude voorkom je door zorgvuldig om te gaan met jouw persoonlijke documenten en gegevens, zodat er geen misbruik wordt gemaakt van jouw identiteit. Met een kopie van jouw identiteitsbewijs kunnen oplichters heel makkelijk een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. De gevolgen van identiteitsfraude zijn vaak aanzienlijk. Gelukkig is voorkomen minder lastig dan je denkt. Wij geven je graag wat tips om identiteitsfraude te voorkomen.

Bewaar jouw identiteitsbewijs op een veilige plaats

Omdat paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen steeds moeilijker te vervalsen zijn, zijn gestolen exemplaren erg populair onder criminelen. Oplichters kopen online het identiteitsbewijs van iemand die op hen lijkt. Deze vorm van fraude is, zelfs bij identiteitscontroles, moeilijk te herkennen. Immers, er zijn meer mensen die niet precies lijken op de foto in hun paspoort.

Beveilig jouw brievenbus

Oplichters kunnen post uit jouw brievenbus ‘hengelen’ en op deze manier loonstrookjes, jaaropgaven, verzekeringspapieren en zelfs bankpasjes en pincodes stelen. Zorg daarom voor een slot op jouw brievenbus of monteer als dat niet kan een stevige borstel achter de klep. Dat maakt het hengelen al een stuk lastiger. En laat, ook als je met vakantie bent, jouw post op tijd weghalen zodat er geen stapel op de deurmat ligt.

Beveilig jouw digitale accounts extra

Hackers kunnen inbreken op jouw computer of op jouw e-mail of social media account. Op die manier stelen ze persoonlijke gegevens of versturen zij berichten onder jouw naam. Je kunt dit voorkomen door niet voor al jouw accounts hetzelfde wachtwoord te gebruiken. Nog beter is het om uw accounts te beveiligen met een dubbele verificatie. Je ontvangt dan een extra controlecode per sms of via een app. Een oplichter kan dan niets beginnen zonder jouw telefoon, tablet of computer.

Herken de babbeltruc

Oplichters kunnen je opbellen en zich voordoen als medewerker van een bank, energiemaatschappij of ander bedrijf. Ze maken een beleefd praatje, proberen jouw vertrouwen te winnen en vragen terloops naar jouw gegevens. Voor je het door hebt, geef je jouw inloggegevens prijs. Echte banken en dergelijke zullen je nooit telefonisch naar jouw gegevens vragen, tenzij je zelf belt en ze je moeten verifiëren. Belt iemand je op voor gegevens, dan moet er bij jou al een belletje gaan rinkelen!

Verstuur geen kopieën van jouw ID-bewijs

Soms kom je ze tegen: (online) advertenties voor iets wat je heel graag wilt hebben, voor een heel mooi prijsje. Oplichters plaatsen advertenties voor van alles: concertkaartjes, woonruimte of zelfs een vacature voor een baan. Soms vragen ze je om een kopie van jouw identiteitsbewijs of andere documenten te sturen. Doe dit niet. En vertrouw je het zaakje niet, maak dan ook geen geld over. In de meeste gevallen is zo’n aanbod te mooi om waar te zijn.

Klik niet op de link naar de inlogpagina

Je hebt ze ongetwijfeld al eens ontvangen: phishing mails. Het zijn mailberichten die lijken op een mail van de overheid, een bank of een andere bekende instantie die vertrouwen moet wekken. In die mail vragen ze je om persoonlijke gegevens of in te loggen door te klikken op een link. Deze link leid je naar een valse website. Klik dus niet op de link. Twijfel je of de mail echt is, zoek dan zelf het juiste webadres op van bijvoorbeeld jouw bank en ga zo naar de inlogpagina. Phishing mails zijn bijna altijd te herkennen aan de taalfouten, een naam als afzender of de afwijkende vormgeving. Bekijk dergelijke mails dus goed voordat je ze opent.

Voorkom identiteitsfraude met een kopie van jouw identiteitsbewijs

Organisaties vragen soms om een kopie van jouw identiteitsbewijs. Dat is soms nodig, maar je wilt natuurlijk niet dat ze niet goed bewaard worden en in verkeerde handen vallen. Maak kopieën van jouw ID-bewijs onbruikbaar voor anderen door het volgende te doen:

  • Schrijf op de kopie dat het een kopie is
  • Schrijf op de kopie voor wie of welk product de kopie is
  • Schrijf op de kopie de datum waarom je de kopie afgeeft
  • Streep jouw burgerservicenummer door in het document (ook in de strook nummers onderaan)
  • Installeer de KopieID app. Deze app geeft weer hoe je een veilige kopie maakt.

Vernietig persoonlijke gegevens in oude documenten of computers

Versnipper of verscheur oude documenten met jouw identiteitsgegevens en adresgegevens. Vernietig gegevens op oude computers en telefoons. Oplichters kunnen in jouw afval zoeken naar loonstrookjes, jaaropgaven of verzekeringspapieren. En als je jouw oude computer, tablet of telefoon wegdoet, kan deze in verkeerde handen vallen. Doe dus nooit zomaar iets weg, maar vernietig eerst jouw persoonlijke gegevens.

Wees voorzichtig op social media

Social media zijn leuk, maar wees voorzichtig met wat je deelt. Toon online nooit foto’s van jouw paspoort, ID-kaart of rijbewijs. Via Google, Facebook of Twitter kunnen kwaadwillende personen gegevens over jou verzamelen, en zo jouw profiel in kaart brengen. Vervolgens handelen ze namens jou. En dan is het voor jou heel lastig om aan te tonen dat je het niet zelf bent geweest.

Klanttevredenheidsonderzoek: gemiddeld een 8,2 van onze klanten

Het volledige team van Nationale Notaris zet zich iedere dag voor jou als klant in zodat jij op tijd in je woning kunt trekken of je hypotheek kunt oversluiten. Ons doel is daarbij dat jij helemaal tevreden bent over onze dienstverlening en daarom voeren wij wekelijks een klanttevredenheidsonderzoek uit.

Wij willen dan ook graag weten wat jij van onze dienstverlening vindt, zodat wij onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn. In het afgelopen jaar zijn hiervoor honderden klanten telefonisch benaderd en gevraagd om hun mening over onze dienstverlening.

Beoordelingen klanttevredenheidsonderzoek

  • Het voortraject (dus alle werkzaamheden tot aan de bespreking bij de notaris) wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,2
  • Het bespreken en ondertekenen bij de notaris wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,2
  • 98% van alle benaderde klanten beveelt Nationale Notaris aan

Natuurlijk zijn wij hier trots op, maar het kan altijd beter en daarom zijn wij benieuwd naar jouw mening! Wil je ook een review achterlaten? Dat kan nu ook via onze Facebook pagina. Like ons en blijf zo ook op de hoogte van het laatste nieuws.

Of zoals men het vroeger al zei: Ben je tevreden, vertel het door. Ben je niet tevreden, vertel het ons.

“Ik wil dat mijn financiën bij overlijden goed geregeld zijn…”

Vraag

“Ik wil dat mijn financiën bij overlijden goed geregeld zijn, maar ook als ik ouder word en misschien niet meer zelf alles kan beslissen. Hoe regel ik dat?”

Antwoord

Vaak merken wij in gesprekken met klanten dat dit een veel vergeten onderwerp is. Men heeft wel een algemeen testament of bankvolmacht op laten maken, met daarin beschreven wie er mag handelen na overlijden. Toch is er vaak niets vastgelegd over wat er gebeurt als je bij leven niet meer in staat bent de (financiële) zaken zelfstandig te behartigen.

Een notariële volmacht geeft, net als de bankvolmacht, de bevoegdheid om te beschikken over bankrekeningen. Met een notariële volmacht kun je daarnaast echter nog veel meer. Je legt vast wat er moet gebeuren als je zelf niet meer kunt handelen en je kunt je gevolmachtigde namens jou bijvoorbeeld ook andere handelingen laten verrichten. Je bepaalt wie namens jou beslissingen mag nemen en waarover.

Dan is er ook nog het levenstestament. Deze bestaat in de meeste gevallen uit twee volmachten: een voor je zakelijke (financiële) belangen en een voor je medische en persoonlijke zaken. Je legt zo alle zaken die je geregeld wilt hebben in één akte vast. Het levenstestament is een goede basis voor een gezonde financiële huishouding. Hierin kun je zowel bepalen wie bewind gaat voeren over je financiële zaken, maar bijvoorbeeld ook wie ervoor zal zorgen dat je conform wens verzorgd en medisch behandeld wordt. Wat voor jou de beste oplossing is hangt uiteraard sterk af van je persoonlijke wensen en omstandigheden. Wij bespreken dit soort zaken graag met je.

Niets is zo prettig als in eigen huis oud worden. Toch?

Een verzorgingshuis is een angst voor velen. Met de huidige technologie is het gelukkig goed mogelijk om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te wonen.

Een traplift, een televisie die signalen afgeeft wanneer het tijd is om medicijnen in te nemen, maar ook hulpmiddelen om bijvoorbeeld het licht aan te doen, de deur open te maken, de verwarming aan te zetten en iets op te pakken maken je woning comfortabeler. Dit soort innovatieve technologische ICT-toepassingen heten ‘domotica’. Iets voor jou?

Overheidsstimulans

De overheid stimuleert goede voorzieningen op het gebied van wonen en zorg, met subsidies voor diverse aanpassingen aan je woning. Heb je bijvoorbeeld een traplift of een verhoogd toilet nodig? Dan kun je hiervoor mogelijk een vergoeding krijgen via de Wmo (Officieel Wmo 2015) of de Wet langdurige zorg (Wlz). Ga voor meer informatie naar je zorgkantoor*.

Overige vergoedingen

Een aantal van de woningaanpassingen wordt vergoed door gemeenten, als je hierdoor langer thuis kunt blijven wonen en niet naar een zorginstelling hoeft te verhuizen. Een voorbeeld is de afstandsbediening voor deuren, ramen en gordijnen. Ook zijn er verschillende hulpmiddelen die vanuit het basispakket van de zorgverzekeraar worden vergoed. Hierbij gaat het vooral om hulpmiddelen als personenalarmering of computersystemen voor huisbesturing. Om in aanmerking te komen voor een vergoeding van dergelijke domotica is een medische indicatie van een arts of medisch specialist wel vereist. Lees je polis er eens goed op na.

Waar vind je meer informatie?

Voor meer informatie over de mogelijkheden voor subsidie van domotica door gemeenten en verzekeraars kun je terecht op de pagina Regelhulp Domotica van de Rijksoverheid. Dit is een wegwijzer voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft: www.regelhulp.nl.

Voor uitgebreide informatie over technologische hulpmiddelen kun je kijken op: www.hulpmiddelenwijzer.nl/domotica.

Thuiscomfort is een initiatief van Technische Unie en heeft een website die informeert en inspireert over manieren om zo lang mogelijk thuis te wonen. Met concrete oplossingen en het laatste nieuws op het gebied van wooncomfort, veiligheid en aangepast wonen: www.thuiscomfort.nl.

*Er zijn in Nederland 31 zorgkantoren. Dit zijn zelfstandig werkende kantoren die nauw gelieerd zijn aan de grootste zorgverzekeraar ter plekke. Ze zijn ervoor verantwoordelijk dat alle cliënten in hun regio de betreffende langdurige zorg krijgen waar ze recht op hebben.

Adamas Inloophuis: “Omdat het belangrijk is dat je ook wat voor een ander doet”

De diagnose kanker kan veel teweegbrengen. Niet alleen als jezelf ziek bent, maar ook als iemand in jouw directe omgeving met kanker wordt geconfronteerd. Op donderdag 9 februari jl. werd notaris Pieter de Boer van Nationale Notaris Hoofddorp samen met 12 andere ondernemers opgesloten om zoveel mogelijk geld, producten en diensten te regelen voor het Adamas Inloophuis in Nieuw-Vennep. Er werd in totaal € 246.705,50 opgehaald! 

Collega Eline Boelé, die samen met Pieter de Boer deelnam aan deze ludieke actie, vertelt over dit geweldige initiatief.

Hoe zijn jullie tot deze actie gekomen?

“Zelf woon ik momenteel in Nieuw-Vennep waardoor ik al enigszins bekend ben met het Adamas Inloophuis. Ik weet dat zij vaak verschillende acties houden om geld in te zamelen en vond deze actie dan ook weer een mooi plaatselijk initiatief.”

Hoe was de samenwerking met de andere ondernemers?

“Er was niet echt een samenwerking met de andere ondernemers, het was meer een competitie. Alle deelnemende ondernemers zaten namelijk in een eigen kamer en om het uur ging er een bel die aangaf dat er matchformulieren ingeleverd moesten worden. Dit waren de contactmomenten met de andere ondernemers. Deze waren vaak erg leerzaam en interessant om te zien. Zo was er bijvoorbeeld een ondernemer die diners veilde en hiermee veel geld wist op te halen.”

Wat maakt voor jullie Adamas zo bijzonder?

“Adamas is een inloophuis voor mensen die kanker hebben of hebben gehad en voor mensen uit hun naaste omgeving. Adamas biedt voor al deze mensen een luisterend oor, ze organiseren activiteiten en bieden ontspanning. Adamas is absoluut geen hospice maar zorgt er juist voor dat iedereen op elk moment van de dag kan binnenlopen.”

Is het gelukt om jullie netwerk optimaal te benutten?

“Jazeker, maar het was wel lastig omdat je je in een omgeving bevindt waarin iedereen ongeveer hetzelfde netwerk heeft als jij. Hierdoor moest er een zogeheten ‘blacklist’ aangemaakt worden waar mensen hun naam op konden zetten zodat ze niet meer gebeld zouden worden. Al met al is het ons toch gelukt om met zijn allen een hoog bedrag op te halen en daar zijn we dan ook erg trots op!”

Waarom zouden andere ondernemers ook mee moeten doen met dit initiatief?

“Omdat het belangrijk is dat je ook wat voor een ander doet! Dit kan natuurlijk op heel erg veel verschillende manieren, het hoeft niet meteen iets groots te zijn. Zelfs de kleinste dingetjes kunnen het grootste verschil maken.”

Zouden jullie nog een keer mee doen aan deze actie?

“Ja dat zeker! Het was een bindende ervaring en het gevoel van samenhorigheid doordat we met ze allen aan zo’n mooi doel konden werken is erg motiverend.”

Ook Pieter de Boer is kort geïnterviewd over de ‘lock-up’. Bekijk dit interview via ondergenoemde link die op Facebook is geplaatst!

Een interview met Pieter de Boer

Starterscafé voor Woonstarters succesvol

Op donderdagavond 2 februari jl. was er een goede doorloop bij Café Restaurant Dauphine in Amsterdam. Hier werd het Starterscafé gehouden, het beginpunt voor de startende woningzoeker. Door de huidige ontwikkelingen op de woningmarkt blijken starters veel vragen te hebben. Het Starterscafé is goed bezocht door mensen die informatie hebben kunnen inwinnen bij de verschillende aanwezige woningmarktexperts.

De aanwezige deskundigen van Vereniging Eigen Huis, NTS en wij van Nationale Notaris, namen de tijd om starters 1 op 1 te woord te staan en ze te voorzien van informatie waar ze echt op zitten te wachten. Een starter weet vaak niet wat de mogelijkheden voor zichzelf zijn, met name door de huidige ontwikkelingen op de woningmarkt, zoals de aanscherping van de hypotheekregels. Door de starter persoonlijk hierover te informeren is er vaak toch meer mogelijk dan ze denken.

Starterscafé Den Haag – 9 februari

Het aankomende starterscafé wordt gehouden op donderdag 9 februari in Den Haag. Via deze link vind je meer informatie over de locatie en de tijden!

Stichting Starter organiseert regelmatig Starterscafés waar woonstarters geïnformeerd worden over alle fases die komen kijken bij het kopen van een woning. Dit Starterscafé gemist? Houd dan de site van www.stichtingstarter.nl in de gaten, hier worden de data voor komende Starterscafés op vermeld.

Plannen om een eerste huis te kopen? Bezoek het Starterscafé in Amsterdam of Den Haag!

Een eerste huis kopen is één van de belangrijkste beslissingen in je leven. Omdat hier heel wat bij komt kijken wordt er in Amsterdam en Den Haag een starterscafé georganiseerd.

Er komt veel meer kijken bij het kopen van een huis dan de meeste woonstarters denken. En dan gaat het vaak ook nog over erg lastige onderwerpen. Want hoe zit het tegenwoordig precies met de hypotheek? Hoeveel kan ik lenen? Uit welke huizen kan ik kiezen en wat moet ik allemaal juridisch regelen?

In een ongedwongen sfeer speeddaten met deskundigen

‘Als je een bezoek brengt aan een makelaar en daarnaast het internet afstruint voor je hypotheekmogelijkheden, dan weet je vaak nog lang niet wat je persoonlijke mogelijkheden zijn voor het kopen van je eerste woning’, licht Stichting Starter toe. ‘Daarom organiseren we het Starterscafé. Jongeren, maar ook hun ouders, kunnen tijdens deze gratis inloop-informatieavond in een ongedwongen sfeer, één op één praten met deskundigen op o.a. het gebied van financiering, makelaardij en notariaat. Lekker ontspannen, onder het genot van een drankje. Je kunt ze vragen stellen, zij kunnen je ingewikkelde zaken uitleggen en je tips geven. Alle deskundigen die je kunnen helpen bij het kopen van je eerste woning zijn aanwezig.’

Gratis toegang voor woonstarter

Wil je op weg geholpen worden bij het kopen van je eerste huis? De toegang voor de starterscafés is gratis en aanmelden kan op www.stichtingstarter.nl, maar is niet verplicht. Op deze website kun je ook meer informatie vinden.

Locatie Amsterdam

Op 2 februari wordt het Starterscafé gehouden bij Café Dauphine, Prins Bernhardplein 175, 1097 BL Amsterdam. De avond duurt van 18.30 – 21.00 uur. Een gratis goodiebag ligt voor je klaar!

Direct aanmelden Amsterdam

Locatie Den Haag

Op 9 februari wordt het Starterscafé gehouden bij Millers, Plein 8/9/10, 2511 CR Den Haag. De avond duurt van 18.30 – 21.00 uur. Een gratis goodiebag ligt voor je klaar!

Direct aanmelden Den Haag

Facebook

Like de pagina op Facebook en blijf op de hoogte!

Aanmelden voor het Facebookevenement in Amsterdam

Aanmelden voor het Facebookevenement in Den Haag

“Ik ga scheiden. Moeten we ons huis verkopen of kan ik mijn ex-partner uitkopen?”

Vraag

“Ik ga scheiden. Moeten we ons huis verkopen of kan ik mijn ex-partner uitkopen?”

Antwoord

Een echtscheiding is altijd vervelend. Je deelt verschillende bezittingen en als jij en jouw partner uit elkaar gaan, heeft dat vaak gevolgen voor de eigen woning en financiën. Om antwoord te geven op je vraag is het allereerst belangrijk om je situatie, wensen en mogelijkheden te bepalen. We zullen je hierbij enkele mogelijkheden schetsen.

Wanneer slechts één van de partners eigenaar is van het huis, hoeft de woning niet te worden verdeeld. De eigenaar kan dan in het huis blijven wonen. Staat de woning op naam van jullie beiden? Dan kun je er inderdaad voor kiezen om de woning gezamenlijk te verkopen of je ex-partner uit te kopen. Klinkt simpel, maar in beide situaties is het belangrijk om goed te kijken naar de huidige situatie. Heeft het huis inmiddels bijvoorbeeld overwaarde? Of is er sprake van een restschuld bij verkoop? De actuele woningwaarde moet worden vastgesteld door een beëdigd taxateur. Besluit je vervolgens de woning te willen verkopen, dan kun je samen afstemmen hoe de inboedel en overwaarde/restschuld onder jullie beiden worden verdeeld. Hiervoor zul je bij ons een akte van verdeling op moeten laten maken, waarin wordt vastgelegd wie wat krijgt.

Blijft een van beiden in het huis wonen en er is, na taxatie, sprake van onderwaarde? Dan vergoedt de vertrekkende ex-partner naar rato zijn of haar aandeel in de woning én de onderwaarde. Bij sprake van overwaarde kun je een nieuwe lening afsluiten om je partner uit te kopen, of je neemt het deel van de bestaande lening van je partner over. Er zijn wel bepaalde voorwaarden verbonden aan de verdeling, in relatie tot de inkomstenbelasting en hypotheekrenteaftrek. De Belastingdienst kent hiervoor een speciale scheidingsregeling. Tot het moment van verkopen of uitkopen ben je in ieder geval samen verantwoordelijk voor de betaling van de hypotheeklasten. Je kunt onderling afspreken hoe je deze lasten verdeelt, waarbij je bijvoorbeeld rekening houdt met je inkomen.

Hopelijk hebben we je hiermee wat inzicht gegeven in de mogelijkheden. Uiteraard gaan we graag persoonlijk met je in gesprek om de best passende oplossing voor je situatie te vinden. Maak een afspraak!

‘Een kind moet juridisch vier ouders kunnen hebben’

Een kind moet juridisch vier ouders kunnen hebben, het draagmoederschap moet juridisch beter worden geregeld en kinderen hebben recht op hun ontstaansgeschiedenis. Dat schrijft de Staatscommissie Herijking ouderschap in het rapport ‘Kind en ouders in de 21ste eeuw’.

De commissie vindt dat ieder kind er belang bij heeft dat zijn juridische positie zoveel mogelijk vanaf zijn geboorte is geregeld. De vele verschillende gezinssituaties die tegenwoordig in Nederland voorkomen, maken het nodig dat wetgeving en beleid op het terrein van ouderschap en gezag worden aangepast. Zo moeten meerdere personen het gezag over een kind kunnen uitoefenen (meerpersoonsgezag).

Gevolgen erfrecht

Een van de voorwaarden voor juridisch meerouderschap zou moeten zijn dat een kind maximaal vier juridische ouders kan hebben, die maximaal twee huishoudens vormen. Vóór de conceptie van het kind moeten de ouders aan de rechter een meerouderschapsovereenkomst overleggen, waarin afspraken zijn gemaakt over onder meer zorg- en opvoedingstaken, de hoofdverblijfplaats van het kind, de verdeling van de financiële lasten en de geslachtsnaam. Wat de gevolgen van dit juridisch meerouderschap voor het erfrecht zijn, is volgens Lucienne van der Geld, kandidaat-notaris nog niet bekend. Dit zei zij op radio 1. De Issuegroep ‘Familie van nu’ van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) gaat zich over de erfrechtelijke aspecten buigen.

Bron: KNB.nl