Doe mee met het KVK Online StartersEvent

Een eigen bedrijf, daar droom je van. Maar hoe begin je daar nu mee? Meld je aan voor het KVK Online StartersEvent en kom alles te weten. Belastingen, administratie en rechtsvormen saai? Welnee, zorg ervoor dat je de lol erin houdt.

Volg het online programma op 24 mei

Op het Online StartersEvent kun je het programma Start-up comedy volgen en het webinar Starten met een webshop. Daarnaast kun je van 10.00 tot 22.00 uur al je vragen over het starten van een bedrijf stellen aan deskundigen.

Start-up comedy met gastheer Jörgen Raymann

Tijdens het start-up comedy programma leidt Jörgen Raymann je langs alle onderwerpen waar je als startende ondernemer mee te maken krijgt en checkt hij welke vragen er binnenkomen van de kijkers. Daarnaast worden de belangrijkste onderwerpen besproken met een panel van deskundigen en wordt er een kijkje in de keuken genomen bij startende ondernemers.

Deze onderwerpen komen aan bod:

  • Ondernemerschap & ondernemersvaardigheden
  • Inschrijven KvK, rechtsvormen, handelsnaam & belastingen
  • Klanten vinden & social media

Het programma begint om 12.30 uur, 16.00 uur en 20.30 uur. Op 24 mei kun je zelf het tijdstip kiezen dat jou het beste uitkomt.

Meer weten of direct aanmelden?

Notarieel advies nodig?

Zorg ook dat je goed nadenkt over de juiste rechtsvorm. Naast de mogelijke beperking van de persoonlijke aansprakelijkheid spelen ook andere argumenten een rol bij de keuze voor een bepaalde rechtsvorm. Maak een afspraak voor een gedegen advies zodat je goed van start kunt gaan met jouw droombedrijf.

Leuke facts: vaker naar de notaris

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) publiceert eens per kwartaal feiten en cijfers over het notariaat. Zo kun je bijvoorbeeld lezen hoeveel notarissen en kandidaat-notarissen het notariaat heeft en hoeveel testamenten er zijn ingeschreven. Ook wordt twee keer per jaar gepubliceerd welke vragen er bij de Notaristelefoon binnenkomen.

Mensen gaan weer vaker naar de notaris. In het eerste kwartaal van 2017 zijn er 398.911 akten gepasseerd. Dat is 17% meer dan het eerste kwartaal van 2016. Ter vergelijking: tussen de eerste kwartalen van 2015 en 2016 zat een stijging van 10%. De meeste akten betreffen de levering van onroerend goed/beperkt recht, een hypotheek en een testament/uiterste wilsbeschikking.

Leden en medewerkers

Het aantal toegevoegde notarissen is voor het eerst boven de 100 uitgekomen. 35% hiervan is man, 65% is vrouw, met een gemiddelde leeftijd van 44 jaar. De gemiddelde leeftijd van notarissen is hoger dan die van toegevoegd notarissen, namelijk 51 jaar. 76% van de notarissen is man en 24% is vrouw. Van de kandidaat-notarissen is 33% man en 67% vrouw, met een gemiddelde leeftijd van 38 jaar. Het aantal (kandidaat-)notarissen is stabiel gebleven.

Testamenten

In het eerste kwartaal van 2017 zijn er 73.132 akten bij het Centraal Testamentenregister ingeschreven. Dit is bijna 8.000 akten meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Een stijging van 12%. Vooral het aantal huwelijkse voorwaarden waarin opgenomen de beschikking des doods steeg flink: 28%. Er worden steeds meer levenstestamenten geregistreerd in het Centraal Levenstestamentenregister: 83% van de gepasseerde levenstestamenten wordt ingeschreven.

Bron: KNB

Actie vereist voor dga met pensioen in eigen beheer

In een eerder artikel informeerden we over het vervallen van het pensioen in eigen beheer (PEB). Het aangenomen voorstel geldt inmiddels als wetgeving en kent enkele belangrijke deadlines. Ondernemers die momenteel nog pensioen opbouwen in hun bv moeten dan ook vóór 1 juli in actie komen. Het kan ook zijn dat de opbouw van het pensioen in een eerder stadium is stopgezet, dan is geen actie vereist voor 1 juli.

De uitfasering van het pensioen is een gevolg van de problematiek rondom de pensioenvoorzieningen. De eerdere voordelen werden steeds minder en pensioenopbouw steeds beperkter. Het geleidelijke verlaagde tarief van de vennootschapsbelasting heeft daarmee te maken. Ook zorgden de dalende rentestanden in de afgelopen jaren voor minder uitkeringsruimte: de dividendklem. De PEB-regeling was hierdoor voor veel dga’s niet (meer) interessant. Goede pensioenopbouw daarentegen blijft ontzettend belangrijk. Het kabinet draagt gelukkig een aantal oplossingen aan voor toekomstig pensioenbeheer, buiten de eigen bv.

Afkopen

De fiscale waarde van de pensioenverplichting kan fiscaal voordelig worden afgekocht. Niet onbelangrijk: hiervoor geldt een korting die de komende drie jaar geleidelijk wordt afgebouwd. Het belastingvoordeel is het grootst in 2017, dan blijft namelijk 34,5% van de fiscale voorziening buiten de belastingheffing. Dit percentage loopt in 2018 af naar 25% en in 2019 naar 19,5%.

Omzetten

Heb je geen geld over voor het afkopen van het PEB? Dan kan de pensioenvoorziening worden omgezet in een oudedagsverplichting. Op basis van de fiscale waarde wordt de verplichting opgerent tegen een marktrente die het Ministerie van Financiën jaarlijks publiceert. Als dga moet je dan de oudedagsverplichting op de pensioendatum omzetten naar een lijfrente met een looptijd van tenminste 20 jaar.

Behouden

Op basis van een premievrij pensioen kan het eigen beheer worden behouden. Er mag echter niet verder worden opgebouwd. Het opgebouwde pensioen moet op de pensioendatum of bij overlijden, conform de pensioenovereenkomst, worden uitgekeerd. De zogenaamde dividendtoets blijft van toepassing. Als dga mag je dus pas dividend uitkeren als de bv voldoende middelen heeft om het toegezegde pensioen na te komen.

Kom vóór 1 juli in actie

Er zijn verschillende subvarianten van deze oplossingen mogelijk. Wel is het altijd belangrijk om afkoop of omzetting te melden bij de Belastingdienst via een speciaal formulier dat nog door de Belastingdienst ter beschikking zal worden gesteld. Eventuele (ex-)partners moeten ook worden meegenomen in de beslissingen. Ook moet één en ander juridisch goed worden afgehandeld.

Kortom; indien er nog opbouw plaatsvindt van het pensioen in eigen beheer, dan moet de zogenaamde ‘pensioenbrief’ of ‘pensioenovereenkomst’ vóór 1 juli a.s. worden aangepast.

Wil je weten wat wij notarieel kunnen betekenen? Wij lichten het graag toe of neem contact op met jouw pensioenadviseur.

Notaris Tonio Liem in het tv-programma WoonTips

WoonTips is een inspirerend en sfeervol woonprogramma op RTL4. Het programma belicht de laatste ontwikkelingen op het gebied van wonen. Zowel in het huis als om het huis. WoonTips informeert en inspireert de kijker met tips, nieuwe ideeën en interessante ontwikkelingen op het gebied van interieur tot aan exterieur en van de gehele leefomgeving tot aan de financiële situatie.

Nieuwste trends op woongebied

In alle afleveringen staan optimaal leefgenot en slimme keuzes omtrent het wonen centraal. Met wekelijks terugkerende rubrieken zal de kijker in iedere aflevering worden geïnformeerd over de nieuwste trends en geven we tips over financiën, duurzaam wonen, het buitenleven, design en innovatie. Denk aan; “Is het verstandiger om te huren of om te kopen? Hoe krijg ik meer samenhang in mijn huis? Hoe onderhoud ik mijn tuin goed? Hoe kan ik bewuster en groener leven? Wat zijn de nieuwste trends op woongebied?”

“Waarom moet je naar een notaris als je een huis (ver-)koopt?”

Met die vraag ging presentator Geert Hoes naar Arnhem om in gesprek te gaan met notaris Tonio Liem van Nationale Notaris Arnhem. Tonio vertelt waarom een notaris nodig is en wat er verder allemaal komt kijken als je nieuw huis of een ander huis op het oog hebt. Hij sluit af met een handige WoonTip.

Uitzending WoonTips met notaris Tonio Liem

Heb je de uitzending gemist? Bekijk hieronder het filmpje waarin Geert Hoes op bezoek gaat bij notaris Tonio Liem.

Trouwen in de toekomst niet langer meer in gemeenschap van goederen

In een eerder bericht meldden wij al dat het nieuwe trouwen op komst is.

Trouwen gebeurt in de toekomst niet langer standaard in gemeenschap van goederen, maar in beperkte gemeenschap, zo meldt de KNB. Het initiatiefvoorstel ‘Beperking wettelijke gemeenschap van goederen’ is door de Eerste Kamer aangenomen. Vermogen dat voor de trouwdatum is opgebouwd én erfenissen en schenkingen vallen in het nieuwe systeem buiten de gemeenschap.

Tijdens het plenaire debat vorige week dienden CDA en SP een motie in. Zij pleitten voor een nieuw wetsvoorstel dat beter uitvoerbaar is. Deze motie kreeg net geen meerderheid. 37 van de 75 senatoren stemden tegen de motie. Hieronder waren ook de leden van de PvdA, een van de initiatiefnemers van het wetsvoorstel.

Scheiden vermogens

Mensen die in de toekomst nog in gemeenschap van goederen willen trouwen, moeten naar de notaris. De KNB heeft zich steeds neutraal opgesteld in dit dossier. Wel heeft de beroepsorganisatie de politiek steeds gewezen op de uitvoeringsproblemen van de wet. Om een scheiding aan te brengen in de vermogens, is het belangrijk een goede administratie bij te houden. In de praktijk blijkt dat gehuwden dit nu al niet doen. Wanneer de nieuwe wet in wordt gevoerd, is nog niet bekend. We houden je hiervan op de hoogte.

Bron: KNB

 

Identiteitsfraude voorkomen. Zo doe je dat…

Identiteitsfraude voorkom je door zorgvuldig om te gaan met jouw persoonlijke documenten en gegevens, zodat er geen misbruik wordt gemaakt van jouw identiteit. Met een kopie van jouw identiteitsbewijs kunnen oplichters heel makkelijk een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. De gevolgen van identiteitsfraude zijn vaak aanzienlijk. Gelukkig is voorkomen minder lastig dan je denkt. Wij geven je graag wat tips om identiteitsfraude te voorkomen.

Bewaar jouw identiteitsbewijs op een veilige plaats

Omdat paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen steeds moeilijker te vervalsen zijn, zijn gestolen exemplaren erg populair onder criminelen. Oplichters kopen online het identiteitsbewijs van iemand die op hen lijkt. Deze vorm van fraude is, zelfs bij identiteitscontroles, moeilijk te herkennen. Immers, er zijn meer mensen die niet precies lijken op de foto in hun paspoort.

Beveilig jouw brievenbus

Oplichters kunnen post uit jouw brievenbus ‘hengelen’ en op deze manier loonstrookjes, jaaropgaven, verzekeringspapieren en zelfs bankpasjes en pincodes stelen. Zorg daarom voor een slot op jouw brievenbus of monteer als dat niet kan een stevige borstel achter de klep. Dat maakt het hengelen al een stuk lastiger. En laat, ook als je met vakantie bent, jouw post op tijd weghalen zodat er geen stapel op de deurmat ligt.

Beveilig jouw digitale accounts extra

Hackers kunnen inbreken op jouw computer of op jouw e-mail of social media account. Op die manier stelen ze persoonlijke gegevens of versturen zij berichten onder jouw naam. Je kunt dit voorkomen door niet voor al jouw accounts hetzelfde wachtwoord te gebruiken. Nog beter is het om uw accounts te beveiligen met een dubbele verificatie. Je ontvangt dan een extra controlecode per sms of via een app. Een oplichter kan dan niets beginnen zonder jouw telefoon, tablet of computer.

Herken de babbeltruc

Oplichters kunnen je opbellen en zich voordoen als medewerker van een bank, energiemaatschappij of ander bedrijf. Ze maken een beleefd praatje, proberen jouw vertrouwen te winnen en vragen terloops naar jouw gegevens. Voor je het door hebt, geef je jouw inloggegevens prijs. Echte banken en dergelijke zullen je nooit telefonisch naar jouw gegevens vragen, tenzij je zelf belt en ze je moeten verifiëren. Belt iemand je op voor gegevens, dan moet er bij jou al een belletje gaan rinkelen!

Verstuur geen kopieën van jouw ID-bewijs

Soms kom je ze tegen: (online) advertenties voor iets wat je heel graag wilt hebben, voor een heel mooi prijsje. Oplichters plaatsen advertenties voor van alles: concertkaartjes, woonruimte of zelfs een vacature voor een baan. Soms vragen ze je om een kopie van jouw identiteitsbewijs of andere documenten te sturen. Doe dit niet. En vertrouw je het zaakje niet, maak dan ook geen geld over. In de meeste gevallen is zo’n aanbod te mooi om waar te zijn.

Klik niet op de link naar de inlogpagina

Je hebt ze ongetwijfeld al eens ontvangen: phishing mails. Het zijn mailberichten die lijken op een mail van de overheid, een bank of een andere bekende instantie die vertrouwen moet wekken. In die mail vragen ze je om persoonlijke gegevens of in te loggen door te klikken op een link. Deze link leid je naar een valse website. Klik dus niet op de link. Twijfel je of de mail echt is, zoek dan zelf het juiste webadres op van bijvoorbeeld jouw bank en ga zo naar de inlogpagina. Phishing mails zijn bijna altijd te herkennen aan de taalfouten, een naam als afzender of de afwijkende vormgeving. Bekijk dergelijke mails dus goed voordat je ze opent.

Voorkom identiteitsfraude met een kopie van jouw identiteitsbewijs

Organisaties vragen soms om een kopie van jouw identiteitsbewijs. Dat is soms nodig, maar je wilt natuurlijk niet dat ze niet goed bewaard worden en in verkeerde handen vallen. Maak kopieën van jouw ID-bewijs onbruikbaar voor anderen door het volgende te doen:

  • Schrijf op de kopie dat het een kopie is
  • Schrijf op de kopie voor wie of welk product de kopie is
  • Schrijf op de kopie de datum waarom je de kopie afgeeft
  • Streep jouw burgerservicenummer door in het document (ook in de strook nummers onderaan)
  • Installeer de KopieID app. Deze app geeft weer hoe je een veilige kopie maakt.

Vernietig persoonlijke gegevens in oude documenten of computers

Versnipper of verscheur oude documenten met jouw identiteitsgegevens en adresgegevens. Vernietig gegevens op oude computers en telefoons. Oplichters kunnen in jouw afval zoeken naar loonstrookjes, jaaropgaven of verzekeringspapieren. En als je jouw oude computer, tablet of telefoon wegdoet, kan deze in verkeerde handen vallen. Doe dus nooit zomaar iets weg, maar vernietig eerst jouw persoonlijke gegevens.

Wees voorzichtig op social media

Social media zijn leuk, maar wees voorzichtig met wat je deelt. Toon online nooit foto’s van jouw paspoort, ID-kaart of rijbewijs. Via Google, Facebook of Twitter kunnen kwaadwillende personen gegevens over jou verzamelen, en zo jouw profiel in kaart brengen. Vervolgens handelen ze namens jou. En dan is het voor jou heel lastig om aan te tonen dat je het niet zelf bent geweest.

Klanttevredenheidsonderzoek: gemiddeld een 8,2 van onze klanten

Het volledige team van Nationale Notaris zet zich iedere dag voor jou als klant in zodat jij op tijd in je woning kunt trekken of je hypotheek kunt oversluiten. Ons doel is daarbij dat jij helemaal tevreden bent over onze dienstverlening en daarom voeren wij wekelijks een klanttevredenheidsonderzoek uit.

Wij willen dan ook graag weten wat jij van onze dienstverlening vindt, zodat wij onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn. In het afgelopen jaar zijn hiervoor honderden klanten telefonisch benaderd en gevraagd om hun mening over onze dienstverlening.

Beoordelingen klanttevredenheidsonderzoek

  • Het voortraject (dus alle werkzaamheden tot aan de bespreking bij de notaris) wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,2
  • Het bespreken en ondertekenen bij de notaris wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,2
  • 98% van alle benaderde klanten beveelt Nationale Notaris aan

Natuurlijk zijn wij hier trots op, maar het kan altijd beter en daarom zijn wij benieuwd naar jouw mening! Wil je ook een review achterlaten? Dat kan nu ook via onze Facebook pagina. Like ons en blijf zo ook op de hoogte van het laatste nieuws.

Of zoals men het vroeger al zei: Ben je tevreden, vertel het door. Ben je niet tevreden, vertel het ons.

“Ik wil dat mijn financiën bij overlijden goed geregeld zijn…”

Vraag

“Ik wil dat mijn financiën bij overlijden goed geregeld zijn, maar ook als ik ouder word en misschien niet meer zelf alles kan beslissen. Hoe regel ik dat?”

Antwoord

Vaak merken wij in gesprekken met klanten dat dit een veel vergeten onderwerp is. Men heeft wel een algemeen testament of bankvolmacht op laten maken, met daarin beschreven wie er mag handelen na overlijden. Toch is er vaak niets vastgelegd over wat er gebeurt als je bij leven niet meer in staat bent de (financiële) zaken zelfstandig te behartigen.

Een notariële volmacht geeft, net als de bankvolmacht, de bevoegdheid om te beschikken over bankrekeningen. Met een notariële volmacht kun je daarnaast echter nog veel meer. Je legt vast wat er moet gebeuren als je zelf niet meer kunt handelen en je kunt je gevolmachtigde namens jou bijvoorbeeld ook andere handelingen laten verrichten. Je bepaalt wie namens jou beslissingen mag nemen en waarover.

Dan is er ook nog het levenstestament. Deze bestaat in de meeste gevallen uit twee volmachten: een voor je zakelijke (financiële) belangen en een voor je medische en persoonlijke zaken. Je legt zo alle zaken die je geregeld wilt hebben in één akte vast. Het levenstestament is een goede basis voor een gezonde financiële huishouding. Hierin kun je zowel bepalen wie bewind gaat voeren over je financiële zaken, maar bijvoorbeeld ook wie ervoor zal zorgen dat je conform wens verzorgd en medisch behandeld wordt. Wat voor jou de beste oplossing is hangt uiteraard sterk af van je persoonlijke wensen en omstandigheden. Wij bespreken dit soort zaken graag met je.

Niets is zo prettig als in eigen huis oud worden. Toch?

Een verzorgingshuis is een angst voor velen. Met de huidige technologie is het gelukkig goed mogelijk om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te wonen.

Een traplift, een televisie die signalen afgeeft wanneer het tijd is om medicijnen in te nemen, maar ook hulpmiddelen om bijvoorbeeld het licht aan te doen, de deur open te maken, de verwarming aan te zetten en iets op te pakken maken je woning comfortabeler. Dit soort innovatieve technologische ICT-toepassingen heten ‘domotica’. Iets voor jou?

Overheidsstimulans

De overheid stimuleert goede voorzieningen op het gebied van wonen en zorg, met subsidies voor diverse aanpassingen aan je woning. Heb je bijvoorbeeld een traplift of een verhoogd toilet nodig? Dan kun je hiervoor mogelijk een vergoeding krijgen via de Wmo (Officieel Wmo 2015) of de Wet langdurige zorg (Wlz). Ga voor meer informatie naar je zorgkantoor*.

Overige vergoedingen

Een aantal van de woningaanpassingen wordt vergoed door gemeenten, als je hierdoor langer thuis kunt blijven wonen en niet naar een zorginstelling hoeft te verhuizen. Een voorbeeld is de afstandsbediening voor deuren, ramen en gordijnen. Ook zijn er verschillende hulpmiddelen die vanuit het basispakket van de zorgverzekeraar worden vergoed. Hierbij gaat het vooral om hulpmiddelen als personenalarmering of computersystemen voor huisbesturing. Om in aanmerking te komen voor een vergoeding van dergelijke domotica is een medische indicatie van een arts of medisch specialist wel vereist. Lees je polis er eens goed op na.

Waar vind je meer informatie?

Voor meer informatie over de mogelijkheden voor subsidie van domotica door gemeenten en verzekeraars kun je terecht op de pagina Regelhulp Domotica van de Rijksoverheid. Dit is een wegwijzer voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft: www.regelhulp.nl.

Voor uitgebreide informatie over technologische hulpmiddelen kun je kijken op: www.hulpmiddelenwijzer.nl/domotica.

Thuiscomfort is een initiatief van Technische Unie en heeft een website die informeert en inspireert over manieren om zo lang mogelijk thuis te wonen. Met concrete oplossingen en het laatste nieuws op het gebied van wooncomfort, veiligheid en aangepast wonen: www.thuiscomfort.nl.

*Er zijn in Nederland 31 zorgkantoren. Dit zijn zelfstandig werkende kantoren die nauw gelieerd zijn aan de grootste zorgverzekeraar ter plekke. Ze zijn ervoor verantwoordelijk dat alle cliënten in hun regio de betreffende langdurige zorg krijgen waar ze recht op hebben.

Adamas Inloophuis: “Omdat het belangrijk is dat je ook wat voor een ander doet”

De diagnose kanker kan veel teweegbrengen. Niet alleen als jezelf ziek bent, maar ook als iemand in jouw directe omgeving met kanker wordt geconfronteerd. Op donderdag 9 februari jl. werd notaris Pieter de Boer van Nationale Notaris Hoofddorp samen met 12 andere ondernemers opgesloten om zoveel mogelijk geld, producten en diensten te regelen voor het Adamas Inloophuis in Nieuw-Vennep. Er werd in totaal € 246.705,50 opgehaald! 

Collega Eline Boelé, die samen met Pieter de Boer deelnam aan deze ludieke actie, vertelt over dit geweldige initiatief.

Hoe zijn jullie tot deze actie gekomen?

“Zelf woon ik momenteel in Nieuw-Vennep waardoor ik al enigszins bekend ben met het Adamas Inloophuis. Ik weet dat zij vaak verschillende acties houden om geld in te zamelen en vond deze actie dan ook weer een mooi plaatselijk initiatief.”

Hoe was de samenwerking met de andere ondernemers?

“Er was niet echt een samenwerking met de andere ondernemers, het was meer een competitie. Alle deelnemende ondernemers zaten namelijk in een eigen kamer en om het uur ging er een bel die aangaf dat er matchformulieren ingeleverd moesten worden. Dit waren de contactmomenten met de andere ondernemers. Deze waren vaak erg leerzaam en interessant om te zien. Zo was er bijvoorbeeld een ondernemer die diners veilde en hiermee veel geld wist op te halen.”

Wat maakt voor jullie Adamas zo bijzonder?

“Adamas is een inloophuis voor mensen die kanker hebben of hebben gehad en voor mensen uit hun naaste omgeving. Adamas biedt voor al deze mensen een luisterend oor, ze organiseren activiteiten en bieden ontspanning. Adamas is absoluut geen hospice maar zorgt er juist voor dat iedereen op elk moment van de dag kan binnenlopen.”

Is het gelukt om jullie netwerk optimaal te benutten?

“Jazeker, maar het was wel lastig omdat je je in een omgeving bevindt waarin iedereen ongeveer hetzelfde netwerk heeft als jij. Hierdoor moest er een zogeheten ‘blacklist’ aangemaakt worden waar mensen hun naam op konden zetten zodat ze niet meer gebeld zouden worden. Al met al is het ons toch gelukt om met zijn allen een hoog bedrag op te halen en daar zijn we dan ook erg trots op!”

Waarom zouden andere ondernemers ook mee moeten doen met dit initiatief?

“Omdat het belangrijk is dat je ook wat voor een ander doet! Dit kan natuurlijk op heel erg veel verschillende manieren, het hoeft niet meteen iets groots te zijn. Zelfs de kleinste dingetjes kunnen het grootste verschil maken.”

Zouden jullie nog een keer mee doen aan deze actie?

“Ja dat zeker! Het was een bindende ervaring en het gevoel van samenhorigheid doordat we met ze allen aan zo’n mooi doel konden werken is erg motiverend.”

Ook Pieter de Boer is kort geïnterviewd over de ‘lock-up’. Bekijk dit interview via ondergenoemde link die op Facebook is geplaatst!

Een interview met Pieter de Boer