‘Starten voor dummies’ Met deze tips kom je er wel

124
starten bedrijf

Yes! Je gaat je eigen bedrijf starten. Alle gevestigde ondernemers gingen je voor, maar voor jou is nog alles nieuw. En dat belooft een hoop uitzoekwerk en tijd. Om de pret niet direct te bederven geven we hierbij een paar praktische tips. Je hoeft het wiel tenslotte niet opnieuw uit te vinden.

Zet je plannen op papier

Beschrijf in een goed bedrijfsplan precies wat je gaat doen, waar en eventueel met wie. Dat is de basis. Natuurlijk weet je dit zelf al helemaal goed te vertellen, maar als je de zaken concreet op papier zet geeft dat houvast voor de toekomst. Bovendien is een goed bedrijfsplan, inclusief onderbouwd verdienmodel, nodig om mogelijke financiers te overtuigen en zaken vast te leggen. Ook moeten er goede afspraken worden gemaakt als je samen met een compagnon of meerdere partners een de slag gaat. Want hoe verdelen jullie winst en eventueel verlies? Welke besluiten mag jij zelf nemen en welke neem je samen? Wie zet het bedrijf voort als de samenwerking eindigt? Zomaar enkele vragen om alvast over na te denken.

Kies een geschikte bedrijfsvorm

Staan al je plannen op papier? Bepaal dan welke bedrijfsvorm voor jou het meest geschikt is. Bijvoorbeeld de eenmanszaak, personenvennootschap, coöperatie, besloten vennootschap of naamloze vennootschap. Met elk zijn eigen voor- en nadelen en gevolgen voor je aansprakelijkheid bij schulden, belastingen en de mogelijkheid om het bedrijf (in de toekomst) te verkopen. Mocht de gekozen bedrijfsvorm in de toekomst toch niet meer aansluiten bij je plannen? Dan kun je deze uiteraard altijd nog wijzigen. Wat je ambitie ook is!

Regel de praktische zaken

Ook de praktische zaken moet je goed op een rijtje zetten en regelen. Start je vanaf je zolderkamer, of is een werkplek in een (gezamenlijk) kantoor voor jouw bedrijf noodzakelijk? Welke verzekeringen moet je afsluiten en heb je bepaalde vergunningen of materialen nodig om je beroep uit te oefenen? Stel algemene voorwaarden op, open bankrekeningen, lanceer je website, bescherm je merk en merknaam en vraag eventueel octrooien aan. Ook de administratie kun je het best direct vanaf het begin goed opzetten. Een duidelijk systeem voor het bijhouden van je facturen, overeenkomsten en bonnetjes is namelijk essentieel. Mogelijk kan een boekhouder je hierbij helpen. En ben je al ingeschreven bij de KvK? Zonder KvK- en btw-nummer kun je niet factureren, dus niet vergeten!

Klanten?

Alles is geregeld en je zit er klaar voor: laat de klanten nu maar komen! Makkelijker gezegd dan gedaan? Om nieuwe klanten te vinden moet je toch echt aan de slag. Maak reclame, promoot je website en ga netwerken. Hou daarbij altijd je ‘elevator pitch’ in de aanslag. Hiermee weet je doelgroep precies wat je te bieden hebt. En vergeet niet, ook geleverd werk is PR. Dus zet altijd je beste beentje voor.

De manier waarop jij je bedrijf opricht is afhankelijk van de bedrijfsvorm die je kiest. Wij denken graag met je mee. We beschikken over alle kennis en informatie die jij nodig hebt om je bedrijf succesvol te starten. Maak gerust een afspraak.