Trouwen, geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract?

Je hebt een fijne relatie, jullie wonen samen en er is geen vuiltje aan de lucht. Toch is het goed om afspraken met elkaar te maken en die op papier te zetten. Bijvoorbeeld over welke spullen gemeenschappelijk zijn er welke niet, over de verdeling van jullie pensioen en over hoe je elkaar financieel goed verzorgd achterlaat als een van jullie komt te overlijden. Zo voorkom je discussie achteraf.

Wat veel mensen niet weten, is dat als je met elkaar samenwoont zonder dat je een samenlevingscontract hebt, getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, er wettelijk gezien niets geregeld is voor je. Zo kun je bijvoorbeeld geen fiscaal partners zijn. Terwijl het juist aantrekkelijk kan zijn om gezamenlijk aangifte te doen voor de inkomstenbelasting en optimaal te profiteren van aftrekposten zoals de hypotheekrenteaftrek. Ook ben je niet automatisch elkaars erfgenaam en kun je geen aanspraak maken op elkaars pensioen. Kortom, redenen genoeg om jullie relatie een formelere tint te geven. Hiervoor heb je drie mogelijkheden: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap en een samenlevingscontract. We leggen je graag uit wat de verschillen zijn.

Trouwen of geregistreerd partnerschap?

Trouwen en een geregistreerd partnerschap zijn wettelijk gezien bijna gelijk aan elkaar. Zo ben je automatisch elkaars erfgenamen, vaders hoeven kinderen die geboren worden niet te erkennen (dat gaat automatisch) en jullie hebben recht op het pensioen dat jullie tijdens jullie partnerschap opbouwen. Toch zijn er ook verschillen. Voor de totstandkoming van een huwelijk moet je elkaar officieel het ja-woord geven, bij een geregistreerd partnerschap hoeft dat niet. Een ander verschil is dat je een geregistreerd partnerschap buiten de rechter om kunt ontbinden. Tenminste, als jullie geen minderjarige kinderen hebben. Anders moet je wel naar de rechter. Voor het ontbinden van een huwelijk moet je altijd naar de rechter. Daarnaast kent het geregistreerd partnerschap geen scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel. Goed om te weten: een huwelijk wordt overal ter wereld erkend. Bij een geregistreerd partnerschap is dat niet altijd het geval.

Verschil samenlevingscontract en huwelijk of geregistreerd partnerschap

Gaan jullie trouwen of gaan jullie een geregistreerd partnerschap aan, dan heb je automatisch een aantal rechten en plichten ten opzichte van elkaar. Dat is wettelijk zo geregeld. Bij een samenlevingscontract of samenlevingsovereenkomst is dat anders. Hierbij bepaal je zelf wat je met elkaar afspreekt – en wat niet. Zo is er bij een samenlevingscontract geen sprake van gemeenschap van goederen. Willen jullie dit wel, dan neem je dit op in het samenlevingscontract. Een ander verschil speelt als er kinderen geboren worden. Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap hebben jullie dan automatisch allebei ouderlijk gezag over de kinderen. Hebben jullie een samenlevingscontract, dan krijgt alleen de moeder automatisch ouderlijk gezag. De vader moet het kind eerst erkennen. Daarna pas kunnen jullie samen het gezamenlijk gezag laten registreren.

Wel of niet naar de notaris?

De meeste mensen kiezen ervoor om hun samenlevingscontract of samenlevingsovereenkomst vast te leggen in een notariële akte. Dat is niet noodzakelijk, maar wél handig. Want heb je je samenlevingscontract vastgelegd bij de notaris, dan weet je zeker dat je akte voldoet aan de eisen van de Belastingdienst voor fiscaal partnerschap en aan de eisen die pensioenfondsen stellen voor partnerpensioen. Wil je voor je geregistreerd partnerschap of huwelijk afspraken maken over welke bezittingen en schulden van jullie samen zijn en welke persoonlijk? Dan kun je die bij de notaris vastleggen in partnerschapsvoorwaarden of huwelijkse voorwaarden.

Zit jij nog goed met je bedrijfsvorm? Bekijk hier onze tips

Je staat er als ondernemer niet elke dag bij stil: je bedrijfsvorm. Toch is het belangrijk om hier zo nu en dan eens over na te denken. Bijvoorbeeld als de zaken goed gaan en je winst stijgt. Of juist als er betalingsproblemen dreigen. Ook als je een bedrijfspand gaat kopen speelt je bedrijfsvorm een rol. We geven je daarom graag wat tips over dit onderwerp.

Minder belasting betalen in de bv

Als je een eenmanszaak, maatschap en of v.o.f. hebt, betaal je inkomstenbelasting. Omdat je gebruik mag maken van de MKB-winstvrijstelling, de zelfstandigen- en de startersaftrek heb je met deze bedrijfsvormen vooral in de eerste jaren van je onderneming vaak meer fiscaal voordeel dan met een bv. Stijgt je winst, dan kun je met een bv fiscaal voordeliger uit zijn. Dat omslagpunt ligt voor veel ondernemers op een winst van ongeveer € 100.000 per jaar. Bij een bv betaal je vennootschapsbelasting plus inkomstenbelasting over het salaris van de DGA (ofwel jouw salaris) en het uitgekeerde dividend.

Van bv naar eenmanszaak

Al met al betaal je dus vanaf een winst van € 100.000 per jaar met een bv minder belasting dan met je eenmanszaak, maatschap en of v.o.f. Daalt je winst echter, dan kan het juist gunstig zijn om je bv om te zetten naar een eenmanszaak of v.o.f. Bij een bv moet je jezelf een minimaal salaris uitkeren van € 44.000 per jaar. Gaan de zaken minder, dan kan dat een probleem worden. Dat kun je oplossen door je bv om te zetten in een eenmanszaak. Om zo min mogelijk belasting te betalen bij deze overdracht, raden we je aan om hierbij advies in te winnen bij je accountant.

Pand en pensioen veilig stellen

Overweeg je om een bedrijfspand te kopen? Dan kan het fiscaal interessant zijn om een aparte bv op te richten die het pand koopt. Deze bv verhuurt jouw pand vervolgens aan een andere bv, de werkmaatschappij. Hierdoor betaal je niet alleen minder belasting, maar stel je ook je vastgoed veilig. Stel dat jouw werkmaatschappij failliet gaat, dan gebeurt er niets met jouw bedrijfspand omdat die op naam staat van de vastgoed bv. Hetzelfde geldt overigens voor je pensioen. Vaak brengen ondernemers daarom hun bedrijfspand en pensioen onder in een zogeheten holding: een onderneming (meestal een bv) die aan het hoofd staat van een groep ondernemingen. In de onderliggende werkmaatschappij(en) vinden dan jouw werkzaamheden plaats, dat is je ‘echte’ bedrijf. Zo kun je je risico’s spreiden.

Aansprakelijkheid beperken

Ook kiezen veel ondernemers voor een bv om zo hun aansprakelijkheid te beperken. Heb je een eenmanszaak, dan ben je namelijk persoonlijk aansprakelijk voor de eventuele schulden van je bedrijf. Dat betekent dat je mogelijk je huis moet verkopen en te maken krijgt met schuldsanering als je onverhoopt failliet gaat. Dat is een schrikbeeld voor veel ondernemers, waardoor zij liever kiezen voor een bv. Dan ben je niet langer persoonlijk aansprakelijk voor eventuele schulden.

Naar de notaris?

Voor sommige bedrijfsvormen, zoals de bv, is oprichting via de notaris verplicht. Maar ook zonder verplichting ben je van harte welkom bij ons. Als notaris kennen we de voor- en nadelen van de verschillende bedrijfsvormen. We helpen je graag om de meest gunstige bedrijfsvorm te kiezen, zowel voor je bedrijf als voor jouw privésituatie.

Notarissen passeren in 2021 meer dan 2 miljoen akten

Notarissen hebben afgelopen jaar gezamenlijk 2.000.078 akten gepasseerd. Dat zijn er bijna 50 duizend meer dan in 2020, een stijging van 2,5 procent. Het is het derde jaar op rij dat notarissen een recordaantal akten passeren. In 2016 passeerden ze gezamenlijk 1.557.672 akten. In 5 jaar tijd is het aantal notariële akten toegenomen met ruim 28 procent.

Opvallende stijging bv’s

De stijging in 2021 komt voor een groot deel voor rekening van hypotheekakten. Dat aantal steeg met ruim 35 duizend tot iets meer dan 476 duizend akten, een stijging van 8 procent. Ook de stijging van het aantal oprichtingen van een besloten vennootschap (bv) is opvallend. Dat aantal steeg met ongeveer 10.300 akten tot bijna 79.500, een stijging van net geen 15 procent.

Minder overdrachten

Voor het eerst in jaren is het aantal overdrachten van onroerend goed afgenomen. Passeerden notarissen in 2020 nog ruim 405 duizend overdrachtsakten, in 2021 waren dat er ruim 379 duizend: een afname van 26 duizend akten, oftewel een daling van 6,5 procent. Dit is een direct gevolg van de stagnatie op woningmarkt.

Ook meer (levens-)testamenten

In de familiepraktijk nam het aantal testamenten in 2021 met 4 duizend akten toe tot in totaal 311.500, een stijging van 1,3 procent. Het aantal levenstestamenten steeg met 2,5 procent van 165.600 in 2020 naar ongeveer 169.700 in 2021. Andere akten in de familiepraktijk stegen relatief gezien nog meer. Zo nam het aantal verklaringen van erfrecht toe met 3.250 akten tot 77.200 (+4,4 procent). Het aantal samenlevingscontracten steeg met 3.900 akten tot 48.600 (+8,7 procent) en het aantal akten met huwelijkse voorwaarden nam met 1.250 toe tot 12.200 akten, een stijging van 11,5 procent.

Dit zijn de belangrijkste veranderingen bij het kopen van een huis in 2022

Het nieuwe jaar gaat vaak gepaard met nieuwe regels, in allerlei sectoren. Zo ook bij het kopen van een huis. We zetten de vijf belangrijkste veranderingen voor je op een rij.

  1. 1. Overdrachtsbelasting voor starters omlaag, voor verhuurders omhoog

Ben je tussen de 18 en 35 jaar oud? Dan betaal je sinds 2021 geen overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning onder de 400 duizend euro. Voor huizenkopers boven de 35 jaar blijft de overdrachtsbelasting 2 procent. Koop je een huis om te verhuren, een vakantiewoning of een bedrijfspand? Dan krijg je te maken met een hogere overdrachtsbelasting van 8 procent. In 2023 wordt deze belasting verhoogd naar 9 procent.

  1. 2. Bedrag van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) stijgt

De maximale koopprijs voor een hypotheek met NHG bedraagt dit jaar 355 duizend euro. Je mag maximaal 21.300 euro aan energiebesparende maatregelen meefinancieren. De kosten van de NHG dalen naar 0,6 procent van de koopsom, in 2021 was dit 0,7 procent.

  1. 3. Private lease zorgt voor lagere hypotheek

Lease je een privé auto? Dan heeft dit vanaf 1 april 2022 een negatief effect op de maximale hypotheek die je kunt afsluiten. Vanaf dan wordt je private leasecontract voor 100 procent geregistreerd bij het BKR, momenteel is dat nog 65 procent.

  1. 4. Maximale hypotheekrenteaftrek in 2022 is 40 procent

Met ingang van 2020 werd het aftrekpercentage versneld afgebouwd. In 2022 is het aftrekpercentage 40 procent, dat was 43 procent in 2021. Uiteindelijk moet de hypotheekrenteaftrek in 2023 uitkomen op (ongeveer) 37,05 procent.

  1. 5. Belastingvrij schenken voor eigen huis

Ook in 2022 mag iedereen je eenmalig maximaal 106.671 euro schenken voor je eigen huis. Je mag het bedrag gebruiken voor de aankoop van een huis, maar ook voor aflossing van je hypotheek of afkoop van erfpacht. Dat mag alleen als jij of je partner niet ouder is dan 40 jaar.

Let op! Dit jaar is mogelijk de laatste keer dat dit kan. Het nieuwe kabinet heeft namelijk aangekondigd om deze maatregel te schrappen.

Fijne kerstdagen & een gelukkig nieuwjaar!

Wij willen iedereen fijne kerstdagen en een gelukkig, maar bovenal gezond nieuwjaar toewensen. Het afgelopen jaar is voor een ieder een uitzonderlijk jaar geweest. Laten we hopen dat 2022 ons allen veel goeds brengt.

Ook willen wij al onze cliënten die wij in 2021 van dienst zijn geweest, bedanken voor het vertrouwen en de fijne samenwerking. Wij zullen er alles aan doen om dit vertrouwen ook na de jaarwisseling dubbel en dwars uit te betalen.

Jaaroverzicht 2021

December is de maand van de lijstjes. Spotify toont bijvoorbeeld een uitgebreid overzicht van wat een luisteraar in de voorbije jaargang heeft geluisterd. En ook wij hebben weer een overzicht gemaakt van onze best gelezen artikelen.

Welke studie volg je om binnen het notariaat te werken?

Wat kun je in een testament regelen voor je partner?

Neem de regie in eigen handen: 4 redenen om een levenstestament vast te leggen

Schenktips waarmee je iedereen blij maakt

Wat moet ik doen als ik in een levenstestament sta?

Pandrecht en hypotheekrecht, zo zit dat

Teken vandaag voor morgen

Zo haal je het beste uit je afspraak met de notaris

Grote stijging aantal samenlevingscontracten

Hier moet je op letten bij het kopen van een vakantiehuis

Wist je dat je met de Notaristelefoon kunt bellen?

Heb je algemene vragen over erfenissen, testamenten, schenkingen of andere notariële onderwerpen? Bel met de Notaristelefoon. Elke werkdag zit tussen 9.00 en 13.00 uur een notaris of notarieel deskundige klaar om alle vragen te beantwoorden.

Met welke onderwerpen kun je bij de Notaristelefoon terecht?

Bel de Notaristelefoon voor al je algemene vragen over erfenissen, testamenten, schenkingen, het kopen van een huis, huwelijkse voorwaarden, het oprichten van een bv en nog veel meer. Jouw vraag wordt beantwoord door notarissen en notarieel deskundigen.

Extra uitleg

Dus heb je extra uitleg nodig over het verschil tussen beneficiair aanvaarden en een erfenis verwerpen? Of wil je weten hoe de afwikkeling van een nalatenschap werkt?

Bel de Notaristelefoon: 0900 3469393. Bellen kost 80 cent per minuut, voor de wachttijd gelden alleen de gebruikelijke belkosten.

Geld schenken aan mijn kinderen

Nu de Sint het land weer heeft verlaten, breken de kerstdagen aan. Misschien denk je er wel aan om je kind(eren) geld te schenken voor bijvoorbeeld de studie of een koophuis. Dat zou een prachtig kerstcadeau zijn, maar hoe werkt dat precies?

Wat kan ik belastingvrij schenken?

De belastingvrije bedragen worden ieder kalenderjaar opnieuw vastgesteld. Onderstaande bedragen gelden in 2021.

Eenmalige schenking

Eenmalig kunnen ouders elk kind (tussen 18 en 40 jaar) een flink bedrag geven waarover ze geen belasting hoeven te betalen. Hoeveel dat is, hangt af van het doel van je gift. Jouw kind moet de eenmalig verhoogde belastingvrije gift altijd opgeven bij de belastingaangifte.

  • Eenmalige gift zonder doel: 26.881 euro
  • Eenmalige gift voor studie: 55.996 euro
  • Eenmalige gift voor huis: 105.302 euro

Jaarlijkse schenking

Jaarlijks kunnen ouders belastingvrij 6.604 euro schenken aan hun kinderen. Als je meer schenkt dan het belastingvrije bedrag, dan moet je kind de schenking opgeven bij de belastingaangifte en schenkbelasting betalen. Voor het komende jaar is dit bedrag vastgesteld op 5.677 euro.

Alvast schenken op papier

Zit je vermogen vast, bijvoorbeeld in een huis? Dan kun je via de notaris al op papier geld schenken. Jouw kind krijgt de schenking pas na jouw overlijden in handen en betaalt dan minder erfbelasting. Informeer bij onze notaris of schenken op papier in jouw situatie fiscaal voordelig is.

Geld schenken aan mijn kleinkind

Grootouders mogen hun kleinkinderen in 2021 maximaal 3.244 euro belastingvrij schenken. Als de opgetelde schenkingen aan één kleinkind in dit jaar boven dit bedrag uitkomen, dan moet minstens 18 procent van het meerdere naar de fiscus.

Energiebesparende maatregelen financieren met je hypotheek

Nu de gasprijzen enorm stijgen, kiezen veel mensen ervoor om hun huis te verduurzamen. Maar als dat een flinke investering is, hoe kun je die energiebesparende maatregelen dan bekostigen?

Vorige week bleek uit cijfers van De Hypotheker dat in oktober 57 procent meer hypotheken zijn aangevraagd voor het financieren van onder meer isolatie en zonnepanelen dan een jaar eerder. Brancheorganisaties zagen een vergelijkbaar resultaat: maar liefst een verdubbeling in onder meer de vraag naar warmtepompen.

Kan ik een hogere hypotheek krijgen als ik energiebesparende maatregelen neem?

Ja, als huiseigenaar of huiskoper kun je een hogere hypotheek krijgen als je energiebesparende maatregelen neemt. De voorwaarde is dat het gezamenlijke inkomen minimaal 33 duizend euro is.

Hoeveel kan ik extra lenen?

Bij het afsluiten van je hypotheek mag je tot 6 procent van de waarde wan je woning, met een maximum van 9 duizend euro, extra lenen.

Voor welke maatregelen kan ik extra lenen?

Onderstaande verbeteringen aan je huis vallen onder de regeling ‘extra hypoheek voor energiebesparende voorzieningen’:

  • Isolatie van dak, vloer en gevel
  • Isolerende kozijnen en deuren
  • HR++ en triple glas
  • Warmtepomp
  • Zonnepanelen
  • Douche met warmteterugwinning
  • Energiezuinige ventilatie

Welke energiebesparende maatregelen kan ik concreet nemen voor 9 duizend euro?

Voor 9 duizend euro kun je in een gemiddelde eengezinswoning 10 zonnepanelen plaatsen, spouwmuurisolatie en vloerisolatie aanbrengen.

Wist je dat huizen die beter zijn geïsoleerd, 30 duizend euro meer waard zijn dan huizen met een slecht energielabel? Dit blijkt uit onderzoek van de universiteiten van Maastricht en Tilburg.

Drie vragen over het koopcontract

Als je een prijs overeengekomen bent met de verkoper, is het tijd om afspraken te maken en deze schriftelijk vast te leggen in het koopcontract. Wat staat daarin en waar moet je op letten?

Wat staat er in een koopcontract?

In het koopcontract neem je de afspraken op die je maakt met de verkoper. Het contract geldt als de basis voor de overdracht van het eigendom van de woning. Het is heel belangrijk om goed na te gaan of alle afspraken er correct in staan, want eenmaal getekend, blijft getekend. Dit staat er in het koopcontract:

  • Van wie je het huis koopt;
  • De hoogte van de koopsom;
  • De datum van de overdracht;
  • In sommige gevallen: wat er aan de hand is met de woning of de grond waar de woning op staat.

Per woning kan het verschillen welke zaken er in het koopcontract staan. Dit kan gaan om:

  • Ontbindende voorwaarden (voorwaarden die de koop kunnen ontbinden);
  • Een waarborgsom;
  • Wat er bij de woning hoort en wat niet.

Wie stelt het koopcontract op?

De verkopend makelaar is meestal degene die het koopcontract opstelt. Controleer altijd of de inhoud klopt. Wil je er zeker van zijn dat alle afspraken kloppen, laat het contract dan opstellen door de notaris. Het is een juridisch document, waarvoor speciale kennis nodig is. De notaris, waar je toch al naartoe moet voor de overdrachtsakte, beschikt over die kennis.

Hoe zit het met de bedenktijd?

Je hebt als koper drie dagen bedenktijd. Dit houdt in dat je binnen deze drie dagen van de koop kunt afzien, zonder financiële gevolgen. Als deze dagen verstreken zijn, is het contract bindend, voor de koper en verkoper. De bedenktijd gaat in zodra je de door jou en de verkoper getekende overeenkomst hebt ontvangen.

Een akte verdwijnt nooit in de papierbak

Elke notariële akte blijft eeuwig bewaard. Eerst bij jouw eigen notaris, daarna bij diens opvolgers. Voor thuis krijg je een kopie mee.

Een notariële akte is een bindende afspraak

Leuk en aardig, maar waarom zou je een afspraak vastleggen in een notariële akte? Ten eerste is een notariële akte een bindende, rechtsgeldige afspraak. Dat betekent dat de akte houvast biedt als omstandigheden veranderen of als er een verschil van mening is. Een akte geldt als bewijs in de rechtszaal. Omdat de notaris een juridisch specialist is, kun je er van uitgaan dat alles in de akte juridisch klopt. Bovendien zijn de identiteit en wilsbekwaamheid van de betrokkenen door de notaris gecontroleerd.

Voordelen notariële akte

  • De notaris is juridisch specialist. Je kunt ervan uitgaan dat alles in de akte juridisch klopt;
  • De identiteit en wilsbekwaamheid van de betrokkenen is door de notaris vastgesteld;
  • Een akte die is gemaakt door een notaris, geldt als bewijs in de rechtszaal;
  • Een akte kan nooit kwijtraken, want deze ligt in de (digitale) kluis bij de notaris;
  • Bij sommige zaken die je regelt in een notariële akte gelden er fiscale voordelen, bijvoorbeeld bij samenwonen en een testament.