Wat is het verschil tussen een notaris, toegevoegd notaris en kandidaat-notaris?

Misschien heb je er wel eens van gehoord, de titels: notaris, toegevoegd notaris en kandidaat-notaris. Maar wat is het verschil eigenlijk?

De notaris

De notaris is de eigenaar van het kantoor. Dit is degene die de cliënten begeleidt, de notariële aktes opstelt en ondertekent. De notaris is benoemd bij Koninklijk Besluit en heeft de eed afgelegd waarin hij of zij belooft zich aan alle regels van het notarisambt te houden.

De toegevoegd notaris

Een toegevoegd notaris heeft dezelfde taken als de ‘gewone’ notaris. Het enige verschil is dat de toegevoegd notaris in loondienst is van de ‘gewone’ notaris. Ook een toegevoegd notaris heeft de eed afgelegd.

De kandidaat-notaris

De kandidaat-notaris heeft de studie notarieel recht afgerond en werkt op een notariskantoor. Hij of zij begeleidt cliënten en stelt notariële aktes op. Tijdens de eerste drie jaren volgt de kandidaat-notaris naast het werk de notariële beroepsopleiding. Het is niet verplicht om notaris te worden. Iemand kan ook jarenlang werkzaam zijn als kandidaat-notaris op een notariskantoor.

Een kandidaat-notaris mag alleen aktes ondertekenen als zij of hij is aangewezen als waarnemer van de notaris. Vereiste daarvoor is de afronding van de beroepsopleiding en minimaal drie jaar werkervaring als kandidaat-notaris. Tijdens de waarneming heeft de kandidaat-notaris dezelfde rechten, bevoegdheden en verplichtingen als een notaris.

Zelf notaris worden?

Ben jij er klaar voor om een onmisbare rol te spelen op de belangrijkste momenten van mensen en bedrijven? Deze momenten vragen om meer dan juridische kennis. Wat jij als persoon komt brengen, is minstens zo belangrijk!

Ben jij bezig met je studie en ben je geïnteresseerd in het notariaat? Bekijk dan deze website eens en lees de verhalen van jonge notarissen!

Maandlasten lopen op door stijging hypotheekrente

Woningzoekenden krijgen te maken met een extra moeilijkheid: de hypotheekrente is de afgelopen weken hard gestegen, waardoor de maandlasten van een nieuw huis hoger zijn dan aanvankelijk werd gedacht.

Maak opnieuw de rekensom

Het kan zomaar zijn dat je al een tijd op zoek bent naar een woning. Je hebt een berekening gemaakt van het maximaal te lenen bedrag en bent op Funda gaan zoeken. Toch is het nu verstandig om opnieuw naar die rekensom te kijken, omdat de hypotheekrente inmiddels fors is gestegen. De rente op de populairste hypotheek, de annuïteitenhypotheek waarvan de rente voor 20 jaar vaststaat, is sinds 1 januari met bijna een procentpunt gestegen.

Geen daling meer

Wie een hypotheek neemt met Nationale Hypotheek Garantie (NHG), betaalt gemiddeld zo’n 2,4 procent aan rente. Wie een huis zonder NHG koopt – en dat moet in principe bij alle huizen boven de 355 duizend euro – betaalt gemiddeld zelfs bijna 2,8 procent rente. Dat is na jaren van steeds maar weer dalende rentes wel even slikken.

De nieuwe rekensom

Maar wat betekent dit voor je maandlasten? Stel, je hebt een huis gekocht van 350 duizend euro en je hebt dat volledig met een NHG-hypotheek gefinancierd. Dan liggen je bruto lasten 174 euro per maand hoger dan een paar maanden geleden. Gelukkig verzacht de hypotheekrenteaftrek enigszins de pijn. Netto ben je 66 euro per maand duurder uit.

Daar staat tegenover dat je een annuïteitenhypotheek langzamer aflost als de rente hoger is. En dat tikt harder aan. Kijken we naar een periode van tien jaar, dan liggen je totale kosten door de hogere hypotheekrente bijna 20 duizend euro hoger. Simpel gezegd 2.000 euro per jaar dus.

Wie zijn erfgenamen?

Als de overledene een testament heeft, dan staat daarin wie de erfgenamen zijn en wat zij erven. Meestal zijn de erfgenamen de echtgenoot of geregistreerd partner en de kinderen.

Geen testament

Als er geen testament is, dan bepaalt de wet wie de erfgenamen zijn. Dat gebeurt in de volgorde:

  1. echtgenoot of geregistreerd partner en de kinderen;
  2. ouders, broers en zussen;
  3. grootouders;
  4. overgrootouders.

Leeft een erfgenaam niet meer?

Als een erfgenaam niet meer leeft, gaat de erfenis naar de kinderen van deze erfgenaam.

Voorbeeld:

Mo en Mirjam zijn getrouwd en hebben twee zoons. Als Mo overlijdt, zijn er drie erfgenamen: Mirjam en beide zoons (groep 1). Zij krijgen ieder 1/3e deel.

Is één van de zoons al overleden? Dan worden de kinderen van deze zoon door plaatsvervulling de erfgenamen. Het 1/3e deel dat hun vader zou krijgen, moeten zij samen verdelen. Heeft hij bijvoorbeeld twee kinderen, dan krijgen zij dus ieder 1/6e deel.

Wel een testament

In een testament is vastgelegd wie de erfgenamen zijn en welk deel van de erfenis zij krijgen. Erfgenamen kunnen niet alleen familieleden zijn, maar ook vrienden of een goed doel. Ook kan de overleden persoon in het testament wettelijke erfgenamen hebben onterfd. Onterfde kinderen houden wel recht op hun legitieme portie. Dit is een geldbedrag dat zij zelf moeten opvragen.

We schreven eerder over hoe je een testament kunt opvragen, dat lees je hier.

Heb jij de ambitie om notaris te worden? Dit moet je weten!

Heb jij de opleiding Notarieel Recht afgerond? Dan mag je aan de slag in het notariaat. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk?

De eerste zes jaar: kandidaat-notaris

De eerste zes jaar als kandidaat-notaris heten officieel stagejaren. Je bent dan volledig in dienst en je ontvangt een normaal salaris, ook al doet de term anders vermoeden. Als kandidaat-notaris ben je verantwoordelijk voor je eigen dossiers en krijg je te maken met alle aspecten van het vak. Het enige verschil met de notaris is dat je geen akten mag ondertekenen en geen eindverantwoordelijkheid draagt.

Stagejaren

Tijdens de eerste drie stagejaren volg je naast je werk de notariële beroepsopleiding. Zo leer je veel over de praktijk en vergroot je je kennis over het notarieel recht. Het uitgangspunt is dat het notariskantoor de kosten voor je beroepsopleiding betaalt.

Thuisstudie

Tijdens de opleiding ben je per week een aantal uur bezig met thuisstudie. Eén of twee keer per maand is er een centrale bijeenkomst en na het eerste en derde jaar leg je een mondeling examen af.

De beroepsopleiding zorgt ervoor dat je ruim de tijd krijgt om vertrouwd te raken met het werken in de praktijk en het voeren van gesprekken met cliënten. Je ontmoet anderen die ook in hun stagejaren zitten, een mooie manier om ervaringen uit te wisselen!

Jubelton per 1 januari 2023 verlaagd

De schenkingsvrijstelling voor een eigen woning wordt vanaf 1 januari 2023 verlaagd en zal per 1 januari 2024 helemaal worden afgeschaft. Dat werd afgesproken in het coalitieakkoord.

Nu kunnen ouders nog eenmalig 106.671 euro belastingvrij – de zogenaamde jubelton – aan kinderen tussen de 18 en 40 jaar schenken voor de aankoop van een eigen woning. Dat bedrag wordt verlaagd naar 27.231 euro.

Vrijstelling schenkingen ouders en kinderen

Dit bedrag komt overeen met het bedrag van de eenmalige verhoogde vrijstelling voor schenkingen tussen ouders en kinderen, waardoor dit volgens het kabinet begrijpelijk is voor de consument. Het kabinet wilde eigenlijk de schenkingsvrijstelling eigen woning schrappen, maar dat bleek vanwege de benodigde aanpassingen bij de Belastingdienst niet eerder mogelijk dan 2024. Na het krokusreces wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de kabinetsplannen voor de jubelton.

Duurdere woning

Uit een rapport van onderzoeksbureau SEO bleek eind vorig jaar dat de schenkingsvrijstelling eigen woning door een deel van de ontvangers vooral wordt gebruikt om een duurdere woning te kopen. De vrijstelling was per 1 januari 2017 verruimd met de verwachting dat personen onder de 40 jaar deze zouden gebruiken voor schuldaflossing.

Gebrek aan woningaanbod en oplopende hypotheekrente bedreigen de koopwoningmarkt

Naast de lage hypotheekrente vormt het aanbodtekort van nieuwbouw- en bestaande koopwoningen de belangrijkste oorzaak voor de wederom enorme prijsstijgingen op de koopwoningmarkt in het vierde kwartaal van 2021.

Stijging hypotheekrente

Een teruglopend aantal verkopen van woningen en steeds meer starters en huishoudens met een middeninkomen die buitenspel komen te staan, waren de eerste signalen voor een omslag in de woningmarkt. Daar komt nu de dreiging bij: een verdere stijging van de hypotheekrente.

Toch presteert koopwoningmarkt ‘goed’

De koopwoningmarkt en de hypotheekmarkt blijken ook in het vierde kwartaal van 2021 nog steeds ‘goed’ te presteren; wat best bijzonder is, ondanks alle COVID-19 perikelen uit de afgelopen twee jaar. Het aantal transacties van nieuwbouw- en bestaande koopwoningen begint nu wel duidelijk te dalen, vooral door een gebrek aan woningaanbod op beide deelmarkten.

Veel hypotheekaanvragen voor verbouwing of verbetering woning

De langere tijd overspannen hypotheekmarkt blijft ook eind 2021 nog op een hoog niveau presteren: er worden nog steeds veel hypotheken afgesloten. Een belangrijk deel van de hypotheekaanvragen heeft betrekking op een bij- of oversluiting van hypotheken. Onder andere voor een woningverbouwing, woningverbetering of het meefinancieren door ouders bij het kopen van een woning door hun kinderen.

Het aantal afgesloten hypotheken voor de aanschaf van een woning is vanaf het eerste kwartaal van 2021 licht aan het afnemen; voor het eerst sinds hele lange tijd.

Grote disbalans tussen vraag en aanbod leidt tot grote koopprijsstijgingen

De enorme koopprijsstijging uit de eerste kwartalen van 2021 duurt ook in het laatste kwartaal van 2021 voort. Zowel de mediane verkoopprijs als de Prijsindex bestaande koopwoningen (PBK) komen circa 20 procent hoger uit dan een jaar geleden.

De mediane koopprijs van de NVM komt inmiddels uit op 438 duizend euro. De gunstige ontwikkelingen van het gemiddelde inkomen, de toegenomen overwaarde op eigen woningen en de steeds dalende hypotheekrente hebben deze koopprijsstijgingen in de afgelopen jaren steeds gefaciliteerd.

Schrijf je UBO’s in voor 27 maart!

UBO’s (Ultimate Beneficial Owners) zijn de mensen die de uiteindelijke eigenaar zijn van, of zeggenschap hebben over een organisatie. Meer dan anderhalf miljoen organisaties moeten uiterlijk 27 maart 2022 hun UBO’s inschrijven in het register.

UBO-register

UBO staat voor ‘ultimate beneficial owner’, ofwel de ‘uiteindelijke belanghebbende’. Dit is de persoon die de uiteindelijke eigenaar is of de uiteindelijke zeggenschap heeft over een onderneming, stichting of vereniging. Het UBO-register maakt inzichtelijk wie aan de touwtjes trekt bij juridische entiteiten die in Nederland zijn opgericht, oftewel wie de ‘UBO’s’ zijn. In Nederland maakt het UBO-register deel uit van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK).

UBO’s inschrijven

Bestaande organisatie

Schrijf je UBO’s in met een online UBO-opgave. Heb je meerdere organisaties? Dan moet je per organisatie UBO-opgave doen.

Nieuwe organisatie

Je schrijft je startende organisatie en de UBO’s daarvan in tijdens het registreren aan de balie bij KvK, of bij de notaris. Daarbij gebruik je UBO-formulieren (pdf’s). Je kunt de UBO’s van je nieuwe organisatie niet online inschrijven.

Wordt 2022 het jaar van de ‘liefdestestamenten’?

Als we de cijfers uit 2021 moeten geloven, kan het zomaar zo zijn dat de stijgende lijn zich in 2022 voortzet. Geregistreerd partnerschap is niet iets wat van de een op de andere dag gebeurt. Het is een mijlpaal in het leven en de liefde. Niet alleen het geregistreerd partnerschap is een teken van liefde, een samenlevingscontract is dit ook. Er worden enkel minder rechten en plichten aan verbonden, tenzij deze zelf worden opgenomen in het contract.

Meer huwelijkssluitingen

In 2021 zijn er 3900 samenlevingscontracten ondertekend. Dit is een stijging van 8,7 procent ten opzichte van 2020. Ook zijn er 1250 akten met huwelijkse voorwaarden zoals een huwelijk of een geregistreerd partnerschap ondertekend. Dat betekent dat er in het afgelopen jaar maar liefst 11,5 procent meer huwelijkssluitingen en sluitingen van geregistreerde partners vastgelegd zijn dan in 2020.

Beste dag om de liefde te verzegelen

Elk jaar is er één zeer populaire dag om “liefdestestamenten” vast te leggen. Op Valentijnsdag laten geliefdes elkaar weten dat ze van elkaar houden. Er is dan ook geen betere dag om de liefde te verzegelen met een testament. Misschien worden de cijfers van 2021 overtroffen door 2022.

Dit doet de notaris voor je bij de aankoop van jouw woning

Voordat je de sleutels van je nieuwe woning in ontvangst neemt, kom je altijd eerst langs de notaris. Daar vindt de officiële overdracht plaats van de woning die je gekocht hebt. De notaris is de enige die die overdracht mag doen. Als onafhankelijke partij legt de notaris de gemaakte afspraken tussen jou en de verkoper vast en controleert of alle afspraken uit het koopcontract zijn nagekomen.

De leveringsakte

Er wordt nog wel eens gedacht dat het gekochte huis jouw eigendom is als je het koopcontract tekent. Dat is niet zo. In het koopcontract maak je afspraken over zaken als de koopprijs, de ontbindende voorwaarden en de opleverdatum. Vervolgens stelt de notaris een leveringsakte op. De leveringsakte is een officieel document waaruit blijkt dat de verkoper zijn of haar woning overgedragen heeft aan jou. Hierin staan de afspraken uit het koopcontract die je met de koper gemaakt hebt. Deze akte wordt dan ook altijd ondertekend door de koper, verkoper en de notaris. Daarna zorgt de notaris ervoor dat de leveringsakte ingeschreven wordt in het Kadaster. Daarmee is voor iedereen inzichtelijk dat jij de nieuwe eigenaar bent van de woning.

De hypotheekakte

Naast de leveringsakte maakt de notaris nog een akte op: de hypotheekakte. Dat is de overeenkomst die jij als koper sluit met je bank. Hier staat onder andere in wat voor soort hypotheek je hebt afgesloten, wat het bedrag is dat je leent, wat je maandlasten zijn en voor welke periode de rente geldt die je hebt afgesproken. Ook staat in de hypotheekakte dat jouw nieuwe woning het onderpand is voor de lening. Mocht jij niet meer aan je verplichtingen kunnen voldoen, dan heeft de bank de mogelijkheid om jouw woning te verkopen. Dat biedt zekerheid voor de bank. De notaris regelt dat de hypotheekakte, net als de leveringsakte, wordt opgenomen in openbare registers.

Het overdrachtsmoment bij de notaris

De notaris heeft ook een controlerende rol. Zo kijkt hij of zij of alle afspraken uit het koopcontract nagekomen zijn en of de overdracht wel doorgang kan vinden: zijn de verkopers inderdaad de bevoegde personen om de woning te verkopen? Ligt er geen beslag op de woning? Als alles goed bevonden is, vindt de overdracht plaats. Zowel koper als verkoper komen hiervoor naar de notaris. De notaris coördineert ook de betaling. Zo heeft de verkoper de zekerheid dat hij het geld daadwerkelijk ontvangt.

Wie kiest de notaris?

Als je een bestaande woning koopt, mag jij als koper kiezen bij welke notaris je de overdracht wilt laten plaatsvinden. Koop je een nieuwbouwwoning, dan ligt dat anders. Daar bepaalt in de meeste gevallen de verkoper welke notaris de leveringsakte opmaakt. De verkopende partij is namelijk bij nieuwbouw degene die de kosten voor de overdracht betaalt. Voor de hypotheekakte heb je de keuze om dat bij de projectnotaris te doen, of bij een door jou zelf gekozen notaris. Stel dat je ook je testament wilt regelen, dan kan het prettig zijn om dat bij een notaris van jouw keuze te doen. Zeker als je samenwoont en niet getrouwd bent, is het opstellen van een testament een overweging. In het testament kun je vastleggen dat na het overlijden van een van jullie het eigendom van de woning overgaat op de ander. Zonder testament ben je als samenwoners namelijk niet automatisch elkaars erfgenamen.

Nalaten aan een goed doel, zo doe je dat

We zien het steeds vaker in onze praktijk: mensen die na hun overlijden (een deel van) hun geld aan een goed doel willen geven. Dat kan een organisatie, stichting of vereniging dichtbij zijn, maar ook ver weg. Hoe dan ook, deze mensen vinden het fijn om na hun overlijden bij te kunnen dragen aan iets wat zij persoonlijk belangrijk vinden. Wil jij dit ook? Dat kan, via onderstaande stappen. 

Stap 1: Kies het goede doel dat je wilt steunen

Je kunt een of meerdere goede doelen selecteren waar je geld of goederen aan wilt nalaten. Bijvoorbeeld een organisatie op het gebied van cultuur, gezondheid, onderwijs of natuur. Iedereen heeft daarin zijn eigen voorkeuren. Heb je inspiratie nodig, kijk dan eens op www.goededoelen.nl. Goed om te weten: goede doelen met ANBI status hoeven geen erfbelasting te betalen over het geld of de spullen die zij krijgen uit iemands nalatenschap. Alles wat jij nalaat aan zo’n goed doel kunnen zij dus in zijn geheel gebruiken voor hun activiteiten, zonder dat er een deel naar de Belastingdienst gaat.

Stap 2: Bepaal de manier waarop je na wilt laten aan het goede doel

Dit is een belangrijke. Er zijn namelijk verschillende manieren om na te laten aan jouw goede doel(en). Je kunt bepalen dat een specifiek deel van jouw vermogen, jouw huis of spullen naar jouw goede doel(en) gaat. Welke deel of welk bedrag dat is, stel je van te voren vast. Dit noem je een legaat. Een andere manier is dat je een goed doel tot (mede-)erfgenaam maakt. Dat houdt in dat het goede doel, samen met de eventuele andere erfgenamen, recht heeft op jouw hele erfenis. Dat wil zeggen: de bezittingen en de schulden. Die worden dan na jouw overlijden verdeeld onder alle erfgenamen.

Stap 3: Laat je testament opmaken bij de notaris

Geld of spullen nalaten aan een goed doel kan alleen als je dit duidelijk hebt gemaakt in je testament. Dit testament moet door de notaris worden opgemaakt. Wij raden je aan om in je testament ook een executeur te benoemen. Dit is iemand die onder andere verantwoordelijk is voor de afhandeling van jouw nalatenschap en het uitkeren van legaten, bijvoorbeeld aan jouw goede doel(en). Zo bouw je extra zekerheid in dat het straks allemaal goed geregeld wordt, op de manier zoals jij dat wilt.

Meer over je testament

In jouw testament komt te staan wat jij wilt dat er met jouw geld, huis, bezittingen en schulden gebeurt na jouw overlijden. Bij het maken van je testament geven we je goed advies over de mogelijkheden die je hebt en over de (fiscale) gevolgen van jouw beslissingen voor jouw erfgenamen. Daarna stelt de notaris een voorlopige versie op van jouw testament. Is alles duidelijk en ben je hiermee akkoord, dan onderteken je het testament. De notaris zorgt er vervolgens voor dat jouw testament wordt ingeschreven in het Centraal Testamentenregister. In dit register wordt bijgehouden wie een testament heeft opgemaakt, op welke datum en bij welke notaris.

Heb je vragen over nalaten aan een goed doel of over je testament? Neem dan gerust contact met ons op.