Hogere boete bij ontbreken energielabel

Woningverkopers die bij de overdracht geen geldig energielabel kunnen overhandigen, hangt een hogere boete boven het hoofd. De boete is op 1 november verhoogd van 170 naar 435 euro. Volgens de Vereniging Eigen Huis hangt de stijging samen met de hoge kosten voor het energielabel.

Verplicht energielabel

Wie een woning te koop aanbiedt, is verplicht een geldig energielabel te hebben. De prijs voor een dergelijk label is sinds 1 januari flink verhoogd: het kost gemiddeld 307 euro, vorig jaar was dat nog ongeveer 7,50 euro. Volgens Vereniging Eigen Huis is dit de reden dat nu ook de boete is verhoogd. Voor rechtspersonen die deze overtreding begaan, bedraagt de boete 200 procent van 435 euro.

Afschrikwekkende werking

Omdat het energielabel duurder is, zijn ook de boetebedragen verhoogd. Daarmee wordt volgens de toezichthouder de afschrikkende werking verhoogd.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft in 2021 bijna 1100 boetes opgelegd. De organisatie houdt in het Kadaster verkopen van woningen en bedrijfspanden bij en vergelijkt die met het bestand van geldige energielabels. Is er geen geldig label te vinden, dan volgt een boete.

Wat te doen bij verborgen gebreken bij een koopwoning?

Als je een huis koopt, moet dit normaal gebruikt kunnen worden. Zijn er verborgen gebreken, dan is dat mogelijk niet het geval. Je kunt dan de schade verhalen op de verkoper, mits je niet van tevoren wist welke gebreken er zijn.

Verkoper heeft mededelingsplicht

Bij het verkopen van een woning moet de verkoper alle gebreken melden aan de koper. Dit heet de ‘mededelingsplicht’. Doet hij dat niet, terwijl hij wel weet van het gebrek? Dan zijn de kosten voor reparatie voor de verkoper. Je moet als koper wel bewijzen dat de verkoper wist van het gebrek, maar het niet vertelde.

Koper heeft onderzoeksplicht

De koper heeft ook een plicht: de onderzoeksplicht. Dit betekent onder andere dat je zichtbare gebreken opmerkt en hierover afspraken maakt. Wil je zeker weten dat je niets over het hoofd ziet? Zorg dan voor een bouwtechnische keuring. Vergeet daarbij de kruipruimte niet, deze wordt vaak overgeslagen.

Verkoper aansprakelijk stellen

Als duidelijk is dat de verkoper gelogen heeft over gebreken, of geprobeerd heeft ze te verbergen, dan kun je hem aansprakelijk stellen. Dat doe je formeel, dus schriftelijk. Bijvoorbeeld per mail of (aangetekende) brief, met ontvangstbevestiging. Dit moet je zo snel mogelijk doen. Een redelijke termijn is twee maanden. Weet je nog niet hoe hoog de schade zal zijn? Laat de verkoper dan alvast weten dat er een gebrek is. En dat je nog onderzoekt hoe hoog de schade is.

Als de verkoper niet meewerkt aan het verhelpen van het gebrek, dan kun je naar de rechter stappen om zijn of haar medewerking af te dwingen.

Wat te doen bij het overlijden van een naaste

Wat moet je doen als jouw langstlevende ouder komt te overlijden? Verdeel niet alvast de waardevolle spullen. Daarmee accepteer je namelijk automatisch de erfenis, en dat is niet gunstig als je ouder schulden blijkt te hebben.

Ga eerst na of er een testament is

In een testament staat wie de erfgenamen van de overledene zijn. Als je wilt weten of een overledene een testament heeft gemaakt en waar dat is, kun je zelf of onze notaris contact opnemen met het Centraal Testamentenregister (CTR). In het CTR wordt geregistreerd wie een testament heeft opgemaakt, op welke datum en bij welke notaris.

In onderstaande video wordt uitgelegd wat er verder geregeld moet worden in deze situatie.

Notaris heeft geheimhoudingsplicht

Privacy is belangrijk. Zeker als het om gevoelige zaken gaat. Mag je partner bijvoorbeeld weten wat er in je testament staat?

Alles blijft geheim

Alles wat je aan de notaris vertelt, blijft geheim. Dus ook jouw testament. En wat nou als jouw partner wil weten wat er in jouw testament staat? De notaris mag niets delen, dus ook jouw testament niet. Zelfs niet aan jouw partner!

Elke notaris heeft een eed afgelegd, waarin hij of zij belooft zich aan een aantal verplichtingen te houden. De belangrijkste zijn:

  • Iedereen is welkom

Een notaris mag in principe niemand weigeren. De notaris is niet alleen bevoegd, maar over het algemeen ook verplicht zijn diensten aan het publiek te verlenen. Dit heet ministerieplicht. Ook iemand met een crimineel verleden heeft recht op een notaris. Alleen in heel bijzondere omstandigheden mag de notaris een cliënt weigeren.

  • Altijd onpartijdig

De notaris is onafhankelijk en onpartijdig. De notaris behartigt de belangen van alle betrokkenen. Ook van betrokkenen met wie de notaris geen rechtstreeks contact heeft.

  • Alles blijft geheim

Alles wat je aan de notaris vertelt is geheim. De notaris mag niets delen, ook niet met je (zaken)partner.

Een mantelzorgwoning (laten) bouwen: hoe werkt dat?

Het zorgen voor een ziek familielid of vriend is zwaar, zeker als je ook nog regelmatig ver moet reizen. Een mantelzorgwoning bij of aan je eigen huis bouwen, zou daarvoor een oplossing kunnen zijn. Maar hoe werkt dat precies?

Wat is een mantelzorgwoning?

Een mantelzorgwoning is een zelfstandige woning op het terrein van jouw huis. De woning is bedoeld voor degene die je verzorgt, maar je kunt het ook omdraaien. In dat geval woont degene die je verzorgt in het bijbehorende huis.

Kant-en-klaar of zelf bouwen?

Je kunt ervoor kiezen om een kant-en-klare mantelzorgwoning in je tuin te (laten) plaatsen, maar je kunt ook een aanbouw aan je huis laten bouwen of een bestaande ruimte ombouwen tot een woning, zoals een garage.

Welke regels zijn er?

Als je een mantelzorgwoning wil bouwen op je eigen terrein, dan hoef je dat niet aan de gemeente te laten weten. Je hebt geen vergunning nodig.

Er gelden wel regels:

– Je moet voldoen aan de algemene voorwaarden voor bijbehorende bouwwerken. Dit zijn regels voor onder andere de omvang en de plaats van het bouwwerk.

  • – Je moet voldoen aan het Bouwbesluit, waarin eisen staan over bijvoorbeeld veiligheid, gezondheid, milieu en isolatie. Een aannemer weet hier alles van, maar je kunt de eisen ook zelf nalezen in het Bouwbesluit 2012.

Lees hier meer over de financiële en fiscale gevolgen van een mantelzorgwoning. Wil je meer informatie? We helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op.

Vanaf 1 januari 2023 verplicht energielabel C voor kantoren

Per 1 januari 2023 moet een kantoorgebouw minimaal energielabel C hebben. Voldoet het gebouw niet aan de eisen, dan mag het gebouw per 1 januari 2023 niet meer als kantoor gebruikt worden. Dit staat in de begroting van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK).

Uitzonderingen

Er zijn een aantal uitzonderingen op de verplichting tot het hebben van een energielabel C, namelijk als:

  • De gebruiksoppervlakte van de kantoorfuncties en nevenfuncties daarvan in het gebouw <100 m2 is;
  • Het gaat om monumenten als bedoeld in de Erfgoedwet of aangewezen monumenten in een provinciale of gemeentelijke verordening;
  • Het gaat om een kantoorgebouw dat ten hoogste 2 jaar wordt gebruikt;
  • Het gaat om een kantoorgebouw dat wordt onteigend of aangekocht in het kader van de Onteigeningswet;
  • Het kantoorgebouw geen energie gebruikt om het binnenklimaat te regelen;
  • De maatregelen die nodig zijn om energielabel C te realiseren, een terugverdientijd hebben van meer dan 10 jaar.

Het ‘bevoegd gezag’, zoals de gemeente, treedt op als kantooreigenaren niet voldoen aan de regels en hun pand dus geen energielabel C heeft.

Voorlichting

Het ministerie start voor het ingaan van de verplichting met voorlichting. Daarna zullen gemeenten kantooreigenaren aanschrijven en wijzen op deze verplichting.

Bedrag hypotheek met NHG-garantie flink omhoog

De hoogte van de hypotheekgarantie beweegt altijd mee met de huizenprijzen. Dat betekent dat de grens voor een hypotheek met NHG-garantie het komende jaar flink oploopt: van 325 duizend euro naar 355 duizend euro.

De Nationale Hypotheek Garantie

De NHG werkt als een soort verzekering, om te voorkomen dat huizenbezitters die in de financiële problemen raken met een restschuld blijven zitten als zij hun huis door overmacht moeten verkopen. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen door baanverlies, een scheiding of het overlijden van een partner.

Minder mensen kopen huis met garantie

Nu de huizenprijzen zo hard stijgen, kopen steeds minder mensen een huis met garantie omdat ze boven de grens zitten. “De kostengrens van de NHG beweegt altijd vertraagd mee met de huizenprijzen”, licht een woordvoerder van NHG toe. “Dat is bewust zo, om te voorkomen dat we bijdragen aan het nog verder oplopen van de huizenprijzen.”

De prijs van een gemiddelde koopwoning ligt inmiddels rond de 400 duizend euro. Met de verhoging van de NHG-grens naar 355 duizend euro ligt deze meer in lijn met de markt. Mensen die een huis kopen, kunnen in samenspraak met hun geldschieter besluiten tot de aanvraag van een hypotheek met garantie.

Niet de oplossing voor de woningmarkt

In een toelichting waarschuwt de organisatie wel dat het steeds verhogen van de grens om de stijging van de huizenprijzen bij te houden niet de oplossing is. Dat is zorgen voor meer woningen en de NHG is dan ook blij met het extra geld dat het kabinet hier in wil investeren.

Prinsjesdag 2021: de woningmarkt

Deze Prinsjesdag was anders dan anders. Net als vorig jaar met coronamaatregelen, maar nu met een demissionair kabinet. Wat zijn de plannen voor de problemen op de woningmarkt?

Extra geld voor woningmarkt

Dat we ons al een tijd in een oververhitte huizenmarkt bevinden, is geen nieuws meer. Het kabinet trekt eenmalig 1 miljard euro extra uit voor de snellere bouw van woningen. Maar hoewel er extra geld komt voor de aanpak van de woningbouw, presenteerde het kabinet geen ingrijpende plannen om de huidige woningnood aan te pakken.

Kabinet doet te weinig tegen problemen woningmarkt

Het demissionaire kabinet doet te weinig om de kostenstijgingen het hoofd te bieden. Dat zeggen deskundigen en belangenpartijen in een reactie op de rijksbegroting die op Prinsjesdag werd gepresenteerd.

Huizen zijn gemiddeld 20 procent duurder geworden sinds het begin van de coronacrisis in maart vorig jaar. De laatste jaren zijn de huren hard omhooggegaan, waardoor de betaalbaarheid onder druk staat. “Hoe wordt een betaalbare woning weer bereikbaar voor iedereen en vooral voor starters?”, zo sprak de koning in de troonrede de hamvraag uit.

Het kabinet blijft het antwoord voorlopig schuldig, vindt Matthijs Korevaar, universitair docent financiering en woningmarkt aan de Erasmus Universiteit. “Er gebeurt eigenlijk weinig tot niets, is de conclusie. Het kabinet maakt jaarlijks 100 miljoen euro vrij om woningbouw te stimuleren, maar dat is een doekje voor het bloeden.”

Eerlijk is eerlijk, het kabinet waarschuwt expliciet voor het uitblijven van oplossingen: “Gezien de demissionaire status, bevat de miljoenennota geen grote beleidswijzigingen.” Wel zijn er wat “gerichte investeringen” aangekondigd, zoals de 100 miljoen euro voor nieuwbouw en een korting van 30 miljoen euro op de verhuurderheffing.

Ook nog geen oplossing voor huurwoningmarkt

Toch is het chagrijn er niet minder om bij de Woonbond, die opkomt voor de belangen van huurders. “Het gevoel van urgentie om de wooncrisis echt aan te pakken ontbreekt volledig. Er worden wat pleisters geplakt met 100 miljoen per jaar extra voor woningbouw, terwijl de miljardenheffing op sociale huur in stand blijft”, zegt Woonbond-directeur Zeno Winkels. “Die boete op betaalbare huurwoningen moet eraf, zodat er meer sociale huurwoningen verduurzaamd en gebouwd kunnen worden en de woningen betaalbaarder kunnen worden verhuurd.”

Word jij onze nieuwe collega?

Nationale Notaris Arnhem is op zoek naar een enthousiaste notarisklerk en een notarieel secretarieel medewerker.

Ben jij op zoek naar een nieuwe werkomgeving in een klein team en in parttime verband? Wij zijn op zoek naar jou!

Wij bieden een notarisklerk de mogelijkheid om zelfstandig bezig te zijn met het behandelen van zowel registergoedzaken als familierecht dossiers. Voor een notarieel medewerker staan het verrichten van administratieve dossierwerkzaamheden, het passeerklaarmaken van dossiers, het telefonisch te woord staan van cliënten, de ontvangst van cliënten en het algeheel bijdragen aan de voorkomende werkzaamheden op het programma.

Voor de functie van notarisklerk functies wordt gezocht naar een fulltime of parttime medewerker, het aantal uren zal in overleg worden bepaald.

Voor de notarieel medewerker wordt gezocht naar een parttime medewerker, het aantal uren zal in overleg worden bepaald.

Het kantoor wordt momenteel gevormd door een notarisklerk, drie notarieel medewerkers en een notaris. De werkzaamheden worden uitgevoerd met ondersteuning van de backoffice van Nationale Notaris.

Ben je nieuwsgierig? Neem contact op en stuur een presentatie van jezelf naar:

arnhem@nationalenotaris.nl

Tekort aan woningen ook in het notariaat zichtbaar

Ook in het notariaat wordt het tekort aan woningen steeds zichtbaarder. Het aantal woningen dat in augustus van eigenaar wisselde, daalde met vier procent vergeleken met dezelfde maand in 2020.

Daling aantal overdrachten

In vergelijking met de maand juli daalde het aantal overdrachten met 6.100 woningen. Dat aantal bleef steken op 27.500, een afname van maar liefst 18 procent. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) verwacht dat de afname van het aantal overdrachtsakten voorlopig nog aanhoudt. Uit onderzoek blijkt dat bij 50 procent van de respondenten het aantal nieuwe zaken is afgenomen. Bij 22 procent blijft die afname beperkt tot maximaal 10 procent, bij 24 procent ligt die afname tussen de 10 en 25 procent.

Aantal hypotheken nam juist toe

Het aantal hypotheken nam juist wel toe in augustus. Dit aantal steeg met 2.500 akten tot ruim 37.000, een stijging van 7 procent vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. Vooral de lage hypotheekrente wordt aangemerkt als oorzaak. Nog nooit was die zo laag als nu, meldden verschillende media afgelopen week.