Erkenning en gezag over een kind: hoe zit het?

Het krijgen van een kind is vaak een reden om de relatie officieel te maken. Als het om erkenning van het kind en het (ouderlijk) gezag gaat, verschilt per relatievorm wat via de wet is geregeld. Maar ook wat de mogelijkheden zijn om het gezag over het kind te krijgen.

Samenstelling relatie

Van belang is of je de biologische ouder van het kind bent of niet. Een andere bepalende factor is de samenstelling van je relatie. Dus gaat het om een man/vrouw-relatie of bestaat je relatie uit twee mannen of twee vrouwen?

Erkenning

Wettelijk gezien ben je de ouder van een kind als je het hebt erkend. Je hebt dan een juridische band. Dit betekent dat je verplicht bent het kind te onderhouden tot hij of zij 21 jaar is. Je kind is je erfgenaam. Door erkenning ben je de niet wettelijke vertegenwoordiger van je kind. Dit ben je pas als je ook het gezag over je kind hebt.

Gezag

Gezag is door de wet geregeld. Het is de plicht en het recht om kinderen jonger dan 18 jaar te verzorgen en op te voeden. Daar vallen ook het nemen van beslissingen en het verrichten van officiële handelingen onder. Minderjarigen mogen zelf bijvoorbeeld geen paspoort of bankrekening aanvragen. Dit moet een ouder met het gezag of een voogd doen.

Automatisch erkend

Een kind is automatisch erkend door de moeder via de geboorte ongeacht welke relatievorm. Woont de moeder samen met de vader dan moet hij het kind erkennen en daarna samen met de moeder het gezag aanvragen via rechtspraak.nl. Pas dan hebben zij beiden het gezag over het kind. Bij huwelijken en geregistreerd partnerschappen tussen man en vrouw hebben beide ouders direct na de geboorte automatisch het gezag over het kind. Dat is bij wet geregeld.

Wouter en Leroy wonen een paar jaar samen en willen graag een kind. Ze hebben een samenlevingscontract en vragen zich af of het beter is te trouwen gezien hun kinderwens. Bekijk hoe zij kiezen >

Notariaat neemt deel aan innovatieprogramma Techruption

Innoveren, digitaliseren en nieuwe toepassingen voor notariële diensten ontdekken. Daar wil de Koninklijke Notariële beroepsorganisatie (KNB) de aankomende jaren verder mee aan de slag. Daarvoor gaat het notariaat nu een samenwerking aan met Techruption, het innovatieprogramma van de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen.

Hoe handig zou het zijn als je als klant met een zogenoemd ‘attribuut’ op je digitale identiteit kan aantonen dat je erfgenaam bent, zonder telkens een kopie van de akte op te sturen? Of dat je als notaris kunstmatige intelligentie kunt gebruiken voor emotieherkenning tijdens het op afstand passeren van een akte? Dit soort cases wil de KNB onderzoeken met Techruption en partners uit zowel het bedrijfsleven als de wetenschap. Begonnen wordt met het verkennen van de mogelijkheden van Self Sovereign Identity, een techniek om uitwisseling van data onder regie van de burger transparanter en veiliger te maken.

Bijeenkomsten, hackatons en seminars

Brightlands Smart Services Campus is een community van 24 duizend ondernemers, onderzoekers en studenten die samen nieuwe slimme digitale diensten ontwikkelen. Zo zijn onder andere Rabo, Volksbank, DELA, TNO, CBS en Maastricht University aangesloten. De KNB betrekt geen kantoor op de Heerlense campus, maar vaardigt wel leden af naar bijeenkomsten en neemt actief deel aan hackatons en seminars. De beroepsorganisatie verwacht samen met partners en organisaties die ook midden in de digitale transitie zitten, mooie toepassingen voor nieuwe technieken te bedenken.

Tweeverdieners vanaf volgend jaar misschien hogere hypotheek

Vanaf 2021 kunnen tweeverdieners misschien een hogere hypotheek afsluiten. Het kabinet wil dat het laagste inkomen zwaarder meeweegt in de berekening voor de maximale hypotheek. Dit wordt mogelijk gemaakt door een wijziging van de Tijdelijke regeling hypothecair krediet. Daarnaast moet de hoogte van de studieschuld minder effect hebben.

Verruiming financieringsruimte

Dat meldt het Financieele Dagblad op basis van een voorstel tot wetswijziging dat minister van Financiën Wopke Hoekstra afgelopen vrijdag heeft ingediend. Op dit moment telt het laagste inkomen voor 80 procent mee, maar volgens het voorstel moet dat 90 procent worden. Dit ligt in lijn met het advies van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). In de praktijk betekent dat een verruiming van de financieringsruimte voor tweeverdieners. Daardoor kunnen zij straks meer lenen voor de aanschaf van een woning.

Studieschuld weegt minder zwaar

Bij het vaststellen van de financieringslast moeten hypotheekaanbieders rekening houden met andere financiële verplichtingen van de consument. Daar vallen ook studieleningen onder. Begin juli adviseerde het budgetinstituut de Tweede Kamer dat de studieschuld minder zwaar moet wegen op de maximale hypotheek. Die factor is al jaren niet meer gewijzigd terwijl de rente in die tijd flink is gedaald. Volgens DUO weegt een studieschuld daardoor relatief zwaar op de hypotheek.

In de praktijk betekent dit nieuws dat tweeverdieners met een inkomen van 36 duizend euro en 24 duizend euro vanaf volgend jaar veel meer kunnen lenen voor een huis. Zonder studieschuld ligt hun maximale hypotheek 7.571 euro hoger, op 292.571 euro, doordat het laagste inkomen zwaarder mag meetellen. Dat berekende De Hypotheker voor NU.nl.

Als ze wel een studieschuld hebben, gaan ze er nog meer op vooruit. Met een studieschuld van 10.000 euro mogen ze volgens de oude regeling, waarbij het tweede inkomen al wel meetelt voor 90 procent, 271.566 euro lenen. Met de nieuwe regeling zou dat 273.066 euro zijn, dus 1.500 euro meer.

Papieren schenking in 30 seconden uitgelegd

Met een papieren schenking schenk je een deel van de waarde van bijvoorbeeld jouw koopwoning aan je kinderen. Dat is gunstig voor je eigen vermogen – je betaalt minder belasting over je eigen vermogen – en voor dat van jouw kinderen. Zij betalen later namelijk minder erfbelasting. We leggen je uit hoe het werkt.

De maatschappelijke bv: een nieuwe ondernemingsvorm

Ondernemers die zich willen inzetten voor sociale doelen, moeten zich kunnen inschrijven in het Handelsregister als maatschappelijke bv (bvm). Het kabinet wil hiervoor een nieuwe wet opstellen.

Klimaat, zorg, arbeidsparticipatie

Niet elke onderneming komt in aanmerking voor deze nieuwe juridische status. Het gaat om bedrijven die zich bezighouden met bijvoorbeeld klimaat, arbeidsparticipatie en zorg. ”Maatschappelijk ondernemerschap is belangrijk en daarom is betere erkenning en herkenning voor dit type ondernemerschap noodzakelijk”, aldus staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat.

Overheid verbetert dienstverlening ondernemers

Naast het invoeren van een aparte juridische vorm wordt de dienstverlening door de overheid aan maatschappelijke ondernemers verbeterd. Ook vindt het kabinet het belangrijk dat de overheid zelf maatschappelijke ondernemingen betrekt in haar inkoop- en aanbestedingsbeleid. Het kabinet streeft ernaar om eind dit jaar een voorontwerp van de wettelijke regeling via het internet in consultatie te brengen.

Het UBO-register gaat ‘live’ op 27 september 2020

Het UBO-register had eigenlijk begin 2020 in werking moeten treden, maar in plaats van op 10 januari, wordt het 27 september. Zo schrijven minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en minister Wopke Hoekstra van Financiën aan de Tweede Kamer.

Waarom een UBO-register?

Vanaf 27 september moeten zo’n 1,5 miljoen organisaties UBO’s gaan inschrijven in dit nieuwe register. UBO’s (Ultimate Beneficial Owners) zijn natuurlijke personen die meer dan 25% van het economisch belang in een organisatie hebben.

Het UBO-regsiter komt voort uit Europese regelgeving en gaat bijdragen aan het voorkomen van het gebruik van het financiële stelsel voor witwaspraktijken en terrorismefinanciering.

Brief

Volgens de brief van de ministers is bij de inwerkingtreding van het UBO-register rekening gehouden met de coronapandemie en een zorgvuldige IT-voorbereiding. Het wetsvoorstel dat het UBO-register instelt, is op 23 juni aangenomen door de Eerste Kamer. Het UBO-register wordt gehouden door de Kamer van Koophandel (KvK).

Trustregister

Ook wordt er een register ingevoerd waarin trusts en soortgelijke juridische constructies en hun UBO’s worden geregistreerd. Het wetsvoorstel Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische constructies wordt na de zomer voor advies aan de Raad van State voorgelegd. De KvK wordt de beheerder van dit register.

Terug naar jouw oude liefde?

Kies jij er net als Arjen Robben voor om terug te gaan naar jouw oude liefde? Zorg dan wel dat alles goed geregeld is. Als jullie samen verder gaan, kun je kiezen uit een samenlevingscontract, een geregistreerd partnerschap of trouwen. Met of zonder voorwaarden.

Wil je meer weten over alle mogelijkheden om samen verder te gaan? Bekijk dan de speciale pagina over dit onderwerp.

Neem de regie in eigen hand met een levenstestament en download de gratis checklist

In een levenstestament leg je vast wie jouw financiële, medische en persoonlijke zaken zal regelen als je dit zelf niet meer kunt. En op welke manier die persoon dat zal doen. Zo houd je zelf de regie. Daarvoor hebben we voor jou een handige checklist opgesteld, die kun je hieronder downloaden!

Een levenstestament is een document waarin een aantal zaken wordt vastgelegd voor het geval er tijdens het leven iets gebeurt waardoor je zelf niet meer kunt handelen. Bijvoorbeeld als je door een ongeluk of ziekte (bijvoorbeeld dementie) niet meer in staat bent om belangrijke zaken – privé of zakelijk – te regelen. Ook als je bepaalde zaken niet zelf meer wilt regelen en het prettiger vindt dat een ander dat voor jou doet. In al deze situaties is het van belang om te weten wat je wensen zijn. Een levenstestament is een testament dat werkt tijdens leven.

Vul hieronder je gegevens in voor meer informatie over het levenstestament en de checklist. Uiteraard is alle informatie geheel vrijblijvend en zonder enige kosten. Vanzelfsprekend zijn jouw gegevens bij ons in veilige handen. Lees hiervoor onze privacyverklaring als je dat wilt.

Download de checklist

Selecteer een geldig formulier

Zo ga je na of iemand een testament heeft

In een testament staat wie de erfgenamen van de overledene zijn. Als je wilt weten of een overledene een testament heeft gemaakt en waar dat is, kan jij of jouw notaris contact opnemen met het Centraal Testamentenregister (CTR). In het CTR wordt geregistreerd wie een testament heeft opgemaakt, op welke datum en bij welke notaris.

Raadplegen als particulier

Iedere notaris en kandidaat-notaris kan namens de erfgenamen het CTR raadplegen. Als particulier of als belanghebbende instantie kun je ook zelf nagaan of de overledene een testament heeft. Dat moet via een schriftelijke aanvraag. Alleen testamenten die in Nederland zijn opgemaakt worden in het CTR geregistreerd. Over de inhoud van een testament is bij het CTR niets bekend.

Schriftelijke CTR-aanvraag

Je kunt alleen een aanvraag indienen ten aanzien van een overleden persoon. De aanvraag moet voorzien zijn van een kopie van het uittreksel uit het overlijdensregister. De uitvaartonderneming zorgt vaak voor deze verklaring inclusief enkele kopieën. Naaste familie van de overledene kan dit uittreksel ook opvragen bij de gemeente waar de betreffende persoon is overleden. Let op: Dit kan een andere gemeente zijn dan waar die persoon als laatste stond ingeschreven.

Inhoud testament: naar de notaris

Over de inhoud van een testament is bij het CTR niets bekend. Je kunt zelf een afspraak maken met de notaris die het testament bewaart of een notaris naar keuze. De notaris verstrekt alleen aan direct belanghebbenden, zoals erfgenamen, informatie over de inhoud van het testament. Het is niet verplicht om de nalatenschap af te laten handelen door de notaris die het testament heeft opgemaakt. Jouw eigen notaris kan bijvoorbeeld ook de nalatenschap afhandelen.

Welk huis zoekt Nederland?

Op Funda struinen doen we allemaal. Huizen bekijken die ver boven het budget liggen, parels ontdekken in de natuur en dat super luxe appartement met zeven slaapkamers in de hoofdstad: dat is goed vermaak. Maar natuurlijk zoeken we ook ons droomhuis dat wél binnen handbereik ligt. Welke zoekwoorden gebruiken we daarvoor het meest? Wij hebben de antwoorden.

De top 3: gelijkvloers, vrijstaand, bungalow

Makelaars opgelet: heb je een gelijkvloerse, vrijstaande bungalow te koop staan? Dan zal dat niet lang meer duren. De meeste mensen zoeken op ‘gelijkvloers’. Op de tweede plaats staat ‘vrijstaand’ en veel mensen zijn op zoek naar een bungalow. De lijst gaat verder, met op plaats 15 een opvallende.

  1. Nieuw
  2. Appartement
  3. Kelder
  4. Boerderij
  1. Dubbele bewoning
  2. Garage
  3. Woonboerderij
  4. Eigen grond
  1. Woonboot
  2. Penthouse
  3. Hoekwoning
  4. Paard

Interessante informatie

Voor makelaars is dit uiterst interessante informatie. Als je weet welke woorden het meest worden ingetypt op Funda, kun je daar rekening mee houden in je advertentie. Natuurlijk moet het wel echt van toepassing zijn op de woning, het zou toch jammer zijn als er toch geen ruimte blijkt te zijn voor het paard.

En natuurlijk is het voor de ‘gewone’ mensen ook hartstikke leuk om te zien naar welke huizen het vaakst gezocht wordt!