Spoedwet digitaal passeren ingegaan

De spoedwet die het mogelijk maakt akten via elektronische communicatiemiddelen op te stellen, is op 24 april ingegaan. Ook zorgt de wet ervoor dat jaarvergaderingen van rechtspersonen tijdelijk op afstand kunnen plaatsvinden. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft zich ingezet om dit in de wet te krijgen.

Deze tijdelijke wet treft een aantal voorzieningen die noodzakelijk zijn in verband met de uitbraak van COVID-19. Notarissen kunnen voor identificatie en belehrung (notariële informatieplicht) gebruik maken van audiovisuele middelen en de akte vervolgens passeren. Dit kan alleen in situaties waarbij geen andere mogelijkheden zijn om te komen tot een normale manier van passeren van de akte. De wet is bovendien tijdelijk en zorgt niet voor een aanpassing van de Wet op het notarisambt (Wna).

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws!

Natuurlijk houden we je via onze website en social media op de hoogte van al het nieuws uit het notariaat. We wijzen je op zaken die handig zijn om nu alvast te regelen, we geven je tips bij samenwonen en ook complexe onderwerpen willen we niet uit de weg gaan. Wil je niets missen? Bekijk hieronder waar je ons belangrijke nieuws kunt volgen!

Facebook

<Volg ons hier op Facebook>

 

LinkedIn

<Volg ons hier op LinkedIn>

 

Twitter

<Volg ons hier op Twitter>

De financiële en fiscale gevolgen van een mantelzorgwoning

Zorgen voor je zieke vader of moeder, voor je partner of voor een vriend of vriendin: steeds meer mensen worden mantelzorger. Dat kan een hele belasting zijn, zeker als je ouders verder weg wonen en je veel moet reizen. Een mantelzorgwoning aan of bij je eigen huis kan uitkomst bieden. Maar dat kan wel financiële en fiscale gevolgen hebben. We zetten de aandachtspunten voor je op een rij.

De kosten van de mantelzorgwoning

De mantelzorgwoning is een tijdelijke woning. De kosten van de aanschaf van de woning of van de verbouwing van bijvoorbeeld jouw garage tot een mantelzorgwoning, zijn daarom niet aftrekbaar. Je kunt dus geen gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek. Ook geldt de investering in de mantelzorgwoning niet als aftrekbare zorgkosten. Het goede nieuws is dat de mantelzorgwoning niet meetelt voor je WOZ-waarde.

Schenkbelasting

Goed om te weten: degene die de mantelzorgwoning betaalt, wordt niet altijd automatisch ook eigenaar. Stel dat er een mantelzorgwoning in jouw tuin komt en jouw vader of moeder betaalt deze woning. Dan kun jij toch de eigenaar worden. In dat geval kan de belastingdienst dit zien als een schenking aan jou. En dat betekent dat er mogelijk schenkbelasting betaald moet worden. Wil je dit voorkomen, dan kun je door het vestigen van een opstalrecht regelen dat je vader of moeder eigenaar wordt van de mantelzorgwoning en niet jij.

Uitkeringen en toeslagen

Als degene voor wie jij zorgt op jouw adres ingeschreven staat, kan dat financiële gevolgen hebben. Krijg jij of degene voor wie je zorgt een uitkering? Dan bestaat de kans dat je gekort wordt op je uitkering. Want, zo is de redenering, samenwonenden kunnen de kosten van wonen en levensonderhoud met elkaar delen. Ook de zorg- of huurtoeslag kan veranderen als je elkaars toeslagpartner of medebewoner wordt. Hou hier goed rekening mee!

Wel of geen eigen huisnummer

Is het financieel nadeel van samenwonen op één adres groot? Dan kun je overwegen om voor de mantelzorgwoning een eigen huisnummer aan te vragen bij de gemeente. Voor alle financiële regelingen, zoals uitkeringen en toeslagen, zijn beide huishoudens dan zelfstandig. Let er wel op dat je dan wel met andere kosten te maken krijgt, zoals gemeentelijke heffingen. Die moet je dan immers ieder apart betalen. Maak dus een rekensom voordat je een eigen huisnummer aanvraagt.

Heb je vragen over wat in jouw situatie de beste beslissingen zijn rond een mantelzorgwoning? Neem dan gerust contact met ons op.

Samen verder: wat kun je vastleggen bij samenwonen, trouwen of geregistreerd partnerschap?

Voor veel belangrijke zaken in het leven kun je bij ons terecht. Denk bijvoorbeeld aan samenwonen of trouwen. Wij zijn dagelijks bezig om mensen te helpen bij het vastleggen van afspraken. Zelf weet je misschien niet alles van een samenlevingsovereenkomst. Daarom is het prettig om jezelf goed voor te bereiden op de afspraak bij de notaris.

Verdiep je als voorbereiding op je afspraak

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft voor al deze belangrijke momenten brochures opgesteld, zodat je je alvast kunt verdiepen in bijvoorbeeld de samenlevingsovereenkomst. Met praktische tips kom je verder. Maak zelf een lijstje met afspraken voordat je naar de notaris gaat en lees de conceptovereenkomst na afloop door om fouten te voorkomen. Deze en andere tips vind je in de brochure over Samen verder.

Denk ook aan je digitale erfenis

Ook digitaal laat je iets na als je er niet meer bent. Denk bijvoorbeeld aan je Facebook, mailaccounts en cryptomunten. Moet jouw profiel verwijderd worden of heb je liever een gedenkpagina? En hoe zit het met betaalde online diensten?

Niet over nagedacht

Uit rondgang van notaris.nl bleek dat weinig mensen over hun digitale erfenis hebben nagedacht. Daarom komt notaris Astrid van Steenderen met enkele tips: maak een lijst van je apps en wat daarmee moet gebeuren. Benoem iemand die je vertrouwt tot executeur en maak die lijst vast aan je testament.

Notaris ‘vitaal beroep’ in bepaalde situaties

Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) laten weten dat notariële dienstverlening waarbij uitstel niet mogelijk of niet maatschappelijk wenselijk is, valt onder de categorie ‘noodzakelijke overheidsprocessen’.

Publieke functie

De dienstverlening staat nu op de lijst met ‘vitale beroepen’. Denk daarbij aan testamenten en leveringen met een termijn. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft ingestemd met dit dringende verzoek van de KNB, omdat deze specifieke onderdelen van het notarisambt voorzien in een publieke functie en een rol in het maatschappelijk verkeer tussen overheid en burgers. Dit kan onder de huidige omstandigheden niet door een andere private partij of overheidsdienaar worden ingevuld.

Bron: knb.nl

NVM Open Huizen Dag geannuleerd

De NVM Open Huizen Dag van 28 maart gaat niet door. De aanleiding hiervoor is de toename van het aantal gevallen van besmettingen door het coronavirus in Nederland.

Niet verantwoord

Omdat op de NVM Open Huizen Dag tienduizenden mensen afkomen in korte tijd, is het onverantwoord om de dag door te laten gaan. De rondleiding door de woning wordt door de eigenaar gedaan, waarbij tijdens de laatste NVM Open Huizen-dagen sommige woningen door tientallen personen werden bezocht. Met de huidige krapte op de woningmarkt is de verwachting dat de NVM Open Huizen Dag op zaterdag 28 maart weer veel mensen een woning zouden willen bekijken.

De eerstvolgende NVM Open Huizen Dag zal op zaterdag 3 oktober 2020 zijn.

Niet wettelijk verplicht, toch naar de notaris?

Als notaris helpen we je om tot rechtsgeldige en bindende afspraken te komen. Soms ben je wettelijk verplicht om hiervoor naar de notaris te gaan, zoals bij het opstellen van je testament of als je een huis of bedrijfspand gaat kopen. In veel andere gevallen is het aan jou of je ons advies wilt. Waarom dat handig kan zijn, lees je hieronder.

Afspraken worden rechtsgeldig

Afspraken die je vastlegt in een notariële akte worden rechtsgeldige en bindende afspraken. Dat schept gelijk duidelijkheid voor iedereen. Dat kan belangrijk zijn, bijvoorbeeld als het gaat om een levenstestament, afspraken over schenkingen, wijzigingen in statuten of de verdeling en afwikkeling van een erfenis. En het geeft ook zekerheid, mocht er toch discussie of twijfel ontstaan. Een notariële akte geldt namelijk als bewijs in de rechtszaal.

Fiscaal de beste optie

Door zaken vast te leggen in een notariële akte, zoals bij een samenlevingsovereenkomst en een testament, kun je mogelijk een belastingvoordeel creëren. Dat geldt ook voor ondernemers: de rechtsvorm die je kiest voor je bedrijf (bv, nv, coöperatie, vennootschap onder firma en maatschap) heeft gevolgen de belasting die je betaalt. Ben je bezig met bedrijfsopvolging, fusie, splitsing of overdracht? Of wil je iets veranderen in de aandelen? Wij leggen je graag uit wat fiscaal de gunstigste oplossing is. En dat kan je al gauw geld opleveren.

Privé en zakelijk door één bril

Als ondernemer heb je ook een privésituatie. Zakelijk en privé kunnen sterk met elkaar verweven zijn. Wil je starten met een bedrijf of ga je iets veranderen in je onderneming? Als notaris bekijken we de mogelijke scenario’s zowel vanuit het perspectief van je bedrijf als vanuit je privésituatie. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.

Appartement kopen? Vergeet de VvE niet

Koop je een appartement, dan ben je samen met de andere appartementsbewoners eigenaar van het hele gebouw. Om dat in goede banen te leiden, zijn er afspraken nodig. Dat gebeurt via de Vereniging van Eigenaars (VvE). Daar ben je automatisch lid van als je een appartement koopt. Waar moet je op letten bij de VvE voordat je een appartement koopt?

Als eigenaar van een appartement krijg je een splitsingsakte met daarin een nauwkeurige omschrijving van het gebouw. Hier hoort ook een tekening bij waarop de grenzen tussen de verschillende appartementen onderling en die van de gemeenschappelijke ruimten duidelijk aangegeven staan. Daarnaast ontvang je een splitsingsreglement. Dit bevat de spelregels van de VvE, bijvoorbeeld over of je je woning mag verhuren en welke regels er gelden in de gemeenschappelijke ruimtes.

Onderhoud

Een actieve VvE zorgt voor het beheer en onderhoud van de gemeenschappelijke delen van het appartementencomplex waar je woont. Denk hierbij aan het onderhoud van een binnentuin, het schoonhouden van het trappenhuis en de hal en het onderhoud van installaties. Maar ook onderhoud aan de gevel en het dak valt onder de verantwoordelijkheid van de VvE.

Servicekosten

Om dit te bekostigen, betalen alle bewoners van het appartementencomplex maandelijks een bijdrage aan de VvE. Dit geld wordt gebruikt voor het klein onderhoud, de gezamenlijke kosten en de opstal- en aansprakelijkheidsverzekering. Daarnaast wordt er in een reservefonds gespaard voor groot onderhoud. Deze zogeheten servicekosten voor de VvE verschillen per appartementencomplex. Zorg dat je je goed informeert over deze maandelijkse kosten en over de regels die gelden binnen jouw appartementencomplex voordat je tot aankoop overgaat.

Wie bepaalt wat?

De VvE bestaat uit een bestuur en een ledenvergadering. Het bestuur zorgt voor de dagelijkse gang van zaken. Dit bestuur kan bestaan uit bewoners zelf. Soms besluit een bestuur om alle taken of een gedeelte daarvan uit te besteden aan een beheerder of beheerderskantoor. De ledenvergadering neemt onder andere besluiten over het onderhoud van het gebouw, keurt de jaarstukken goed en stelt de begroting vast voor het volgend boekjaar.

Hoe actief is de VvE?

Het is aan te raden om na te gaan hoe actief de VvE is in het gebouw waar jij mogelijk een appartement wilt kopen. Er bestaan namelijk ook ‘slapende VvE’s’. Is dat het geval, dan komt dat het onderhoud aan het gebouw meestal niet ten goede. Doe daarom navraag naar de jaarstukken, de notulen, het meerjarenonderhoudsplan en de grootte van het reservefonds van de VvE.

Starter op de woningmarkt? Hier liggen je kansen

De huizenprijzen liggen op dit moment torenhoog en de eisen van hypotheekverstrekkers zijn soms streng. Hierdoor is het voor veel starters moeilijk om een huis of appartement te kopen. Gelukkig zijn er mogelijkheden waardoor je als starter toch je entree op de woningmarkt kunt maken. Deze zijn zeker het onderzoeken waard.

Nationale Hypotheekgarantie

Wie een hypotheek afsluit met Nationale Hypotheekgarantie (NHG), betaalt een lagere hypotheekrente. Zo kun je je financieringsmogelijkheden vergroten. Een hypotheek afsluiten met NHG kan tot een bepaald bedrag. In 2020 is de NHG-grens € 310.000.

Kijk of er een startersregeling mogelijk is

Stel dat je een prachtige woning hebt gezien, maar jouw inkomen is te laag om de benodigde hypotheek te krijgen. Dan kan een starterslening via je gemeente uitkomst bieden. Hiermee kun je het tekort financieren tussen het bedrag dat je maximaal kunt lenen en de prijs van jouw huis. De eerste drie jaar betaal je over de starterslening geen rente en aflossing. Eén van de voorwaarden voor de starterslening is wel dat je het huis koopt met Nationale Hypotheek Garantie.

Oriënteer je op koopgarant

Via koopgarant bieden woningcorporaties woningen aan onder de marktprijs, om zo de aankoop van een woning ook voor mensen met een lager inkomen mogelijk te maken. Wil je de woning later weer verkopen, dan koopt de woningcorporatie deze van je terug. Je moet de winst bij verkoop dan wel volgens een van te voren vastgestelde formule delen met de woningcorporatie. Hoe hoger je korting was bij aankoop, hoe minder je deelt in de winst bij verkoop.

Financieren met hulp van anderen

Kun je niet genoeg lenen om een woning te kopen? Dan kan de familiehypotheek een (deel van de) oplossing zijn. In deze constructie leen je geld bij je familie. Je kunt dan ook in aanmerking komen voor de hypotheekrenteaftrek. Ook voor je familie heeft dit een voordeel: zij krijgen al gauw een hogere rente dan op hun spaarrekening. Heb je familie of andere vermogende mensen in je omgeving? Zij mogen jou in 2020 maximaal € 103.643 belastingvrij schenken als je het geld gebruikt voor de aankoop van je woning.

Afschaffing overdrachtsbelasting voor starters?

In politiek Den Haag is ook doorgedrongen dat starters het op dit moment moeilijk hebben op de woningmarkt. Daarom heeft het kabinet op Prinsjesdag aangekondigd dat de overdrachtsbelasting voor starters mogelijk afgeschaft wordt. Dat kan al gauw een aardig bedrag schelen. De overdrachtsbelasting bedraagt namelijk 2% over de koopprijs. Of dit plan ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt, is nog even afwachten.