Verduurzamen

Verbouwplannen? Sinds februari is verduurzamen verplicht

Heb je grote verbouwplannen? Sinds 1 februari 2022 kan het zijn dat je je woning tijdens de verbouwing verplicht moet verduurzamen. Sinds die datum geldt namelijk een nieuwe wet.

Minimale hoeveelheid duurzame energie

Sinds 1 februari is het verplicht om bij een ingrijpende verbouwing een minimale hoeveelheid aan duurzame energie op te wekken. Onder een ingrijpende verbouwing wordt verstaan dat je minimaal 25 procent van de woning vernieuwt of verbouwt en dat de verwarmings- of koelinstallatie wordt vervangen. Ga je een nieuwe keuken installeren? Dat valt niet direct onder een ingrijpende verbouwing.

Flinke investering

Het treffen van maatregelen om je woning te verduurzamen wordt steeds populairder. Echter is nog niet iedereen bereid om te investeren in dergelijke verbeteringen van de woning. Huiseigenaren moeten flink meer investeren om een verbouwing te kunnen realiseren. Gelukkig is er een aantal subsidies voor de verduurzamingsmaatregelen beschikbaar gesteld door de overheid.

Tot 2024 is er 288 miljoen euro vrijgemaakt voor hybride waterpompen en 514 miljoen euro voor het isoleren van huizen. Wees er snel bij want subsidiepotjes raken snel leeg! Bekijk de website van de overheid hoe je in aanmerking komt voor subsidie.

Nog niet veel huishoudens

Heel ingrijpend zal de maatregel nog niet zijn. De nieuwe eisen gelden in de meeste gevallen voor verbouwingen waarbij een huis tijdelijk niet bewoonbaar is en waarvoor een vergunning nodig is. Volgens een schatting van het Financieel Dagblad treft het slechts 50 tot 250 verbouwingen per jaar, maar de kans bestaat dat dit het begin is van meer dwingende duurzaamheidsmaatregelen voor huizenbezitters in Europa.