Overlijdensrisicoverzekering

Een overlijdensrisicoverzekering: wel of niet?

Als je een huis gaat kopen, rijzen de kosten vaak al de pan uit. En dan is er ook nog de overlijdensrisicoverzekering. Bij veel banken is zo’n verzekering niet langer verplicht en sinds 2018 hoef je ook voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) geen overlijdensrisicoverzekering meer af te sluiten. Toch kiezen veel mensen toch voor de overlijdensrisicoverzekering. Wat is wijsheid?

Wat dekt de overlijdensrisicoverzekering?

Veel stellen die een huis kopen, sluiten een hypotheek af op twee inkomens. Mocht een van de twee tijdens de looptijd van de hypotheek komen te overlijden, dan lopen de maandlasten van de hypotheek gewoon door. Terwijl de inkomsten (veel) minder worden. Dan ontstaat het risico dat de achterblijvende partner de maandlasten niet meer kan dragen en moet verhuizen. Dat risico kun je afdekken met een overlijdensrisicoverzekering. Die keert bij overlijden een bedrag uit aan de ‘begunstigde’. De begunstigde kan je partner zijn, maar ook iemand anders, zoals je kinderen. Of een andere nabestaande, als je geen partner of kinderen hebt.

Wel of niet verplicht?

Bij veel banken is het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering niet verplicht. Inmiddels hoef je ook voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) geen overlijdensrisicoverzekering meer af te sluiten. Soms eist een bank toch een overlijdensrisicoverzekering, bijvoorbeeld voor het deel van de hypotheek dat uitkomt boven 80% van de woningwaarde. Los van de eisen van de bank, is het goed om te kijken hoe jullie er financieel voor staan als een van jullie komt te overlijden. Kan een van de twee zelf de maandlasten dragen? Is er een nabestaandenpensioen? Dat zijn belangrijke vragen. Want het laatste wat je wilt als je partner net is overleden, is dat je ook nog eens noodgedwongen moet verhuizen.

Laat je adviseren

Heb je de keuze voor een overlijdensrisicoverzekering gemaakt, laat je dan goed adviseren. Er zijn namelijk best wat verschillen in voorwaarden. Ook de hoogtes van de premies lopen uiteen. Je gezondheid speelt ook een rol bij de kosten van een overlijdensrisicoverzekering. Het is zaak om daar eerlijk over te zijn. Als je komt te overlijden en het blijkt dat je iets verzwegen hebt, kan het zijn dat de verzekeraar niets uitkeert. In dat geval heeft de begunstigde, ook na betaling van de premie, nog steeds geen baat bij de verzekering.