-
- De akte houdt aan het einde zomaar opeens op. Is er een stuk tekst weggevallen?
Nee, in iedere hypotheekakte moet het tijdstip van ondertekening worden vermeld. Dit tijdstip kan pas worden ingevuld zodra de akte daadwerkelijk wordt ondertekend. Het is belangrijk omdat, als er op hetzelfde moment twee akten met betrekking tot een registergoed bij het Kadaster worden ingediend die tegenstrijdige inhoud hebben, bijvoorbeeld wanneer op dezelfde dag bij twee verschillende notarissen een eerste hypotheekrecht op een woning wordt gevestigd, het tijdstip van ondertekening bepalend is voor de rangorde van de akten.
-
- Ik ben mijn wachtwoord kwijt hoe kan ik deze opnieuw ontvangen?
Je kunt bellen of mailen met de behandelaar van je dossier. Hij of zij stuurt je dan een nieuwe link, zodat je kunt inloggen.
-
- Kan ik ook in de avond of in het weekend een afspraak maken?
Helaas hebben wij geen notarissen in ons netwerk die 's avonds of in het weekend geopend zijn.
-
- Moet ik naar info@nationalenotaris.nl mailen om gebruik te maken van het VEH tarief?
Nee, je ontvangt de eerste e-mails van info@nationalenotaris.nl en daarna van een medewerker van Nationale Notaris. Zolang je mailt met een @nationalenotaris.nl-adres, blijft het VEH-tarief van toepassing.
-
- Passeert de notaris ook in het Engels?
De notaris moet de akte in het Nederlands uitleggen. Als een partij aan tafel de Nederlandse taal niet of niet voldoende begrijpt, moet er volgens de wet een tolk worden geregeld die de akte in de moedertaal van die partij vertaalt. Deze tolk moet beëdigd zijn bij de rechtbank; het mag dus niet een kennis zijn die voor je vertaalt.
-
- Waarom moet ik de volmacht bij de notaris tekeken en mag ik deze niet thuis tekenen?
Volgens de Nederlandse wet moet de notaris controleren of jij daadwerkelijk degene bent die de volmacht tekent. Dit kan worden gedaan door je handtekening op de volmacht of verklaring te laten legaliseren. Bij legalisatie bevestigt de notaris dat jij zelf de volmacht of verklaring hebt ondertekend en dat het inderdaad jouw handtekening is. Op deze manier voorkom je dat er later onenigheid ontstaat over de echtheid van je handtekening.
-
- Wanneer ontvang ik een kopie van de akte (afschrift)?
Je ontvangt de afschriften van de getekende akten rechtstreeks van het notariskantoor waar je de akte hebt getekend. Nationale Notaris fungeert als backoffice en mag deze niet namens de notaris verstrekken.
Het duurt ongeveer twee weken voordat je de afschriften ontvangt. Dit komt doordat het Kadaster eerst controleert of de akte correct is verwerkt.
-
- Wat is een pepverklaring en waarom moet ik die invullen?
Sommige functies brengen een verhoogd risico op corruptie met zich mee. Daarom zijn wij als notaris wettelijk verplicht om te controleren of je een politiek prominent persoon (PEP) bent. Is dat het geval? Dan geldt er extra toezicht. Dit komt voort uit de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).
Je bent een PEP als je nu, of in de afgelopen 12 maanden, een van de volgende functies hebt bekleed in Nederland of in het buitenland:
- Staatshoofd, regeringsleider, minister, staatssecretaris
- Parlementslid of lid van een wetgevend orgaan
- Bestuurder van een politieke partij
- Rechter bij een hooggerechtshof of constitutioneel hof
- Lid van een rekenkamer of raad van bestuur van een centrale bank
- Ambassadeur, zaakgelastigde of hoge officier bij de strijdkrachten
- Bestuurder of toezichthouder bij een staatsbedrijf
- Bestuurder of toezichthouder bij een internationale organisatie, zoals de VN of EU
Ook familieleden kunnen als PEP worden aangemerkt:
- Je echtgenoot of partner
- Je kind en zijn/haar partner
- Je vader of moeder
Daarnaast geldt dit als je een nauwe zakelijke relatie hebt met een PEP of een bedrijf dat namens een PEP wordt beheerd.Twijfel je of je een PEP bent? We helpen je graag bij het invullen van de verklaring.
-
- Hoe moet ik alle stukken, informatie opsturen, kan dit digitaal of per post?
Nationale Notaris werkt met een online dossier. Je ontvangt inloggegevens en kunt daar eenvoudig de gevraagde documenten uploaden.
-
- Kan ik de akte ook ondertekenen via videobellen?
Videobellen is alleen mogelijk in uitzonderlijke gevallen en afhankelijk van het notariskantoor. Niet elk notariskantoor biedt de optie voor videobellen aan.
-
- Mag de notaris het geld naar iemand anders overmaken als ik daarom vraag?
Nee, de notaris mag alleen gelden overmaken naar de cliënt zelf.
Er zijn echter een aantal uitzonderingen, zoals bij de aflossing van hypotheken die betrekking hebben op de woning, de betaling van makelaarscourtage, betalingen aan de Vereniging van Eigenaren, taxatiekosten, hypotheekadviseurs en, bij een nieuwbouwwoning, vervallen aannemingstermijnen. Ook de aflossing van persoonlijke leningen (zoals Comfortcard of VISA) en overbruggingskredieten mag door de notaris worden gedaan, mits een hypothecaire kredietverstrekker dit als voorwaarde heeft gesteld voor het verstrekken van een (nieuwe) financiering.
-
- Moet ik per se aanwezig zijn bij de notaris?
Ja en nee. Voor de akte van levering of de akte van verdeling kun je iemand een volmacht geven om namens jou te tekenen. Bij de hypotheekakte ligt dat ingewikkelder. In principe moet je deze zelf ondertekenen bij de notaris. Is dat niet mogelijk, dan heb je een notariële volmacht nodig, waarmee je iemand machtigt om de hypotheekakte en bijbehorende stukken namens jou te tekenen. Een testament kan nooit bij volmacht worden ondertekend, dat moet je altijd zelf doen.
-
- Waarom moet ik aantonen waar mijn geld vandaan komt?
In Nederland is het voor bepaalde beroepsgroepen, zoals notarissen, accountants en administratie kantoren, verplicht om aan hun cliënten te vragen hoe zij aan hun vermogen komen. Dit heeft als doel de invloed van crimineel geld op de samenleving te beperken, met als belangrijk doel het tegengaan van witwassen en terrorismefinanciering.
Omdat witwassen (het omzetten van illegaal vermogen in legaal vermogen) en het financieren van terroristische activiteiten bij wet verboden zijn, heeft de overheid bepaald dat een notaris altijd moet onderzoeken en controleren waar het geld vandaan komt.
-
- Waarom moet mijn echtgenoot/echtgenote mee tekenen?
Volgens artikel 88 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek heeft een echtgenoot de toestemming van de andere echtgenoot nodig om de echtelijke woning te verkopen of er een hypotheekrecht op te vestigen. Als deze toestemming niet wordt verleend, mag de notaris de akte niet laten ondertekenen. Dit geldt ongeacht of de echtgenoten zijn gehuwd in algehele gemeenschap van goederen of op basis van huwelijksvoorwaarden.
Deze regel is ook van toepassing op partners met een geregistreerd partnerschap.
De verleende toestemming is simpelweg de verklaring van de andere echtgenoot of partner dat hij of zij instemt met de verkoop of het vestigen van het hypotheekrecht.
Belangrijk om te weten is dat de echtgenoot of partner die toestemming verleent niet medeaansprakelijk wordt voor de verplichtingen van de geldlening.
-
- Wat betekent woonplaatskeuze?
Woonplaatskeuze wordt gedefinieerd als "de plaats waar iemand met betrekking tot de uitoefening van zijn rechten en de vervulling van zijn plichten, ook bij feitelijke afwezigheid, geacht wordt voortdurend aanwezig te zijn."
In een hypotheekakte wordt de woonplaats gekozen ten kantore van de "notaris bewaarder van de akte". Dit houdt in dat als één van de partijen bij de akte niet te vinden is, belanghebbenden hun correspondentie naar het adres van de notaris sturen. Dit kan zelfs een exploot van een deurwaarder zijn, bijvoorbeeld als er een executieverkoop moet worden aangekondigd.
-
- Wat moet ik meenemen naar de notaris?
Je moet een geldig legitimatiebewijs meenemen. Dit kan een paspoort, identiteitskaart of Nederlands rijbewijs zijn. De notaris is verplicht je identiteit te controleren. Als je nog andere documenten moet meenemen, laten we het je op tijd weten.