1. Nationale Notaris
  2. Actueel
  3. Notariskosten hypotheek

10 september 2024

Let op: dit bericht is ouder dan 1 jaar. Mogelijk is deze informatie verouderd.

Notariskosten hypotheek: alles op een rij

Gefeliciteerd, je gaat een huis kopen! Dit betekent ook dat je een hypotheek moet afsluiten, en daar komt altijd een notaris bij kijken. Maar wat zijn de notariskosten van een hypotheek, en welke andere kosten komen erbij kijken? We zetten alles voor je op een rij zodat je precies weet waar je aan toe bent.

Kosten koopovereenkomst

De meeste (voorlopige) koopovereenkomsten worden opgesteld door de makelaar, meestal direct nadat het bod is geaccepteerd. Hierin staan alle afspraken tussen koper en verkoper, zoals de koopsom en de datum van de sleuteloverdracht. Het ondertekenen van de koopovereenkomst gebeurt vaak bij de makelaar of op locatie in het huis.

Wil je zeker weten dat de overeenkomst juridisch klopt en dat alle belangrijke afspraken erin staan, zoals ontbindende voorwaarden of afspraken over bodemvervuiling? Dan kun je de kosten voor het opstellen van de koopovereenkomst opnemen door dit door de notaris te laten regelen. 

Hypotheekakte en kosten

In de hypotheekakte staat alle informatie specifiek over jouw hypotheek. Deze gegevens en voorwaarden heb jij voordat je bij de notaris komt al met jouw hypotheekverstrekker afgestemd in de hypotheekofferte. De hypotheekakte is de officiëlere variant hiervan, deze stelt de notaris op.

De kosten van de hypotheekakte verschillen per notariskantoor. Bij Nationale Notaris kost dit € 840. De inschrijfkosten voor het Kadaster á € 137,50, wat verplicht is, zit hier al bij inbegrepen.

Leveringsakte of eigendomsakte

De leveringsakte (ook wel eigendomsakte genoemd) is essentieel bij de eigendomsoverdracht van de woning. Deze akte beschermt zowel de koper als de verkoper en bevat alle afspraken uit de koopovereenkomst. Zodra de leveringsakte is ondertekend, ben jij officieel eigenaar van de woning.

De notariskosten van de leveringsakte bedragen bij Nationale Notaris € 840. Kies je ervoor om zowel de hypotheekakte als de leveringsakte te laten opstellen? Dan betaal je € 1.539 voor beide documenten.

De kosten van de leveringsakte zijn noodzakelijk omdat de notaris verantwoordelijk is voor het opstellen en inschrijven van deze akte. De notariskosten van de eigendomsakte omvatten onder andere het controleren van de eigendomsgeschiedenis en het waarborgen van de juridische veiligheid van de transactie.

De extra’s: wat wil je nog meer vastleggen?

Naast de verplichte documenten zoals de hypotheekakte en leveringsakte, zijn er nog aanvullende zaken die je mogelijk vast wilt leggen:

  • Bouwkundige keuring: Dit is optioneel, maar geeft zekerheid over de staat van de woning. De kosten hiervoor bedragen gemiddeld € 300.
  • Samenlevingscontract en testament: Ga je samenwonen? Overweeg dan een samenlevingsovereenkomst en/of een testament. De gemiddelde kosten hiervoor zijn ongeveer € 400.

Welke kosten zijn fiscaal aftrekbaar?

De notariskosten van de hypotheek die verband houden met de hypotheekakte zijn fiscaal aftrekbaar. Dat betekent dat je een deel hiervan terug kunt vragen bij je belastingaangifte. Helaas zijn de kosten leveringsakte niet aftrekbaar, omdat deze niet direct gerelateerd zijn aan de hypotheek zelf.

Let op: laat je goed informeren door een boekhouder of financieel adviseur om zeker te weten dat je geen aftrekposten over het hoofd ziet.

Meer informatie over de hypotheekakte

Bij Nationale Notaris betaal je nooit meer dan het aangegeven tarief. Komen er onverwachte tegenvallers? Geen zorgen, wij nemen die kosten voor onze rekening. Heb je nog vragen over de kosten van de hypotheekakte, de notariskosten van een eigendomsakte, of een van de andere notariële documenten? Wij helpen je graag! 

Direct contact via WhatsApp  Neem contact op